حدود یک هفته قبل، نمایشگاه خودروی تهران بهعنوان بزرگترین همایش صنعت خودروی کشور، به پایان رسید. این رویداد، امسال با غیبت گستردهی تعداد قابل توجهی از برندهای مطرح همراه بود و ما نیز در زومیت با مطلب غایبان بزرگ نمایشگاه خودروی تهران، به ابعاد مختلف آن پرداختیم. از سویی دیگر و پس از ارتباط با تعدادی از مدیران مرتبط با صنعت خودروی ایران، متوجه شدیم که مهمترین دلیل خودداری آنها از حضور در نمایشگاه تهران، صرفهجویی در هزینهها بوده است. این افراد معتقدند مخارج غرفهداری در نمایشگاه خودروی تهران، میتواند در راههای دیگر، بازخورد تبلیغاتی مؤثرتری داشته باشد و در جذب مخاطب، موفقتر عمل کند.
نسبت به سالهای قبل، نمایشگاههای تخصصی خودرو در شهرهای بزرگ ایران، با استقبال بیشتری از سوی مردم و شرکتهای فعال روبهرو هستند. امسال در مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و بسیاری دیگر مناطق پرجمعیت کشور، شاهد نمایشگاههای متعددی با موضوع صنعت خودرو بودیم که باشکوهتر از سالهای قبل بودند و حتی با رونمایی مدلهای جدید همراه شدند. گویا حضور در چنین رویدادهایی، برای خریداران احتمالی و فروشندگان خودرو جذابیت بیشتری نسبت به نمایشگاه خودروی تهران داشته است.
از سویی دیگر، به نظر میرسد که با کمک چند حامی مالی و بینیاز از مدیریت دولتی هم میتوان نمایشگاه خودرو برگزار کرد. این موضوع طی روزهای گذشته و در مجتع تجاری پدیده شاندیز، عملی شد تا تعدادی از مشهورترین شرکتهای واردکننده خودروی ایران، به نمایش جدیدترین محصولات خود بپردازند. درحالیکه برندهایی مثل میتسوبیشی، چری، جک و هیوندای در نمایشگاه خودروی تهران حضور نداشتند، با چندین محصول متنوع به شاندیز آمدند تا در محلی نزدیک به کلانشهر مشهد، از مزایای چنین نمایشگاهی استفاده کنند. فراموش نکنیم، مسلما مجتمع پدیده هم بهعنوان میزبان این رویداد، از حضور جمعیت مشتاق به دیدن خودروهای جدید بهره برد و به رونق بازار خود کمک کرد.
برپایی نمایشگاههای کوچک در زمینهی خودرو، اتفاق نسبتا جدیدی برای کشور ما محسوب میشود؛ اما در دیگر نقاط دنیا کاملا رایج است. این رویدادها در کنار هزینهی ناچیز برگزاری و ارزش بالای تبلیغاتی، فرصت خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم میکنند تا با جدیدترین خودروهای بازار آشنا شوند و همزمان مدلهای مختلف را در یک مکان، مقایسه و بررسی کنند. این شرایط، در وقت و هزینهی مصرفکنندهی نهایی نیز تأثیر زیادی خواهد داشت و البته باعث رشد دانش مرتبط با صنعت خودرو بین مردم خواهد بود.
در پایان مطلب، میتوانید بینندهی فیلم کوتاهی از گشت و گذار زومیت در نمایشگاه خودروی پدیده باشید.
نظر شما