شناسهٔ خبر: 22903282 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

نگاهی به ۵ کتاب در حوزه صنعت نمایشگاهی

جست‌وجوی آینده صنعت نمایشگاهی در میان اوراق کتاب

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد و هنر: برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و همچنین معرفی توانمندی‌های واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای گوناگون است. امروز اهمیت برگزاری نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت روز به روز در حال گسترش است.


در این گزارش به ۵ کتاب در حوزه صنعت نمایشگاهی که به‌تازگی به چاپ رسیده، می‌پردازیم.
«تبلیغات در صنعت نمایشگاهی» عنوان کتابی است نوشته محمد سعادتی‌پور که به اهمیت تبلیغات در عرصه نمایشگاه‌ها می‌پردازد. این کتاب که ازسوی انتشارات زیتون سبز منتشر شده، دارای ۶ فصل است که در هر فصل به ابعاد گوناگون تبلیغات در این حوزه پرداخته است. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: با اینکه صنعت تبلیغات راه بسیار به طول عمر بشر پیموده است، به‌دلیل آمیختگی عمیق آن با علوم انسانی و نیز نیاز به ابزار و تجهیزات، ناگفته‌های بسیاری را به همراه دارد. ارتباط تنگاتنگ شاخه‌های گوناگون علوم انسانی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ که هر یک انشعابات تخصصی خاص خود را دارا است، کارگزاران تبلیغات را بر آن داشت تا غیر از شناخت ابزار، طرح، رنگ و کاربرد تجهیزات فنی به‌منظور القای موضوع تبلیغات خود، به رشته‌های علوم انسانی نیز توجه ویژه داشته باشند تا مخاطبان را به خرید کالا یا بهره‌وری از خدمات ترغیب کنند. »کتاب دیگری که به آن می‌پردازیم «مبانی امور نمایشگاهی» نام دارد. این کتاب ازسوی محمد علمی تالیف شده و در بردارنده مطالب ارزشمندی پیرامون اهداف پژوهش‌ها در پیشبرد فعالیت‌های نمایشگاهی، ویژگی‌های فضاهای نمایشگاهی، معیارهای اخلاق حرفه‌ای در نمایشگاه‌ها و موضوعات مهم دیگری است که آگاهی از آنها نه تنها برای دانشجویان رشته‌های اقتصاد، بازرگانی و مدیریت بلکه برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها، مجریان و اعضای تشکل‌های صنفی نمایشگاهی و سایر دست‌اندرکاران این صنعت ضروری به نظر می‌رسد. این کتاب ازسوی نشر لیلاز در ۱۰۵ صفحه منتشر شده است. کتاب دیگر این مجموعه با نام «نقش نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات و تحولات صنعت نمایشگاهی در جهان» نیز ازسوی محمد علمی به رشته تحریر درآمده است. در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: « صنعت نمایشگاهی از نیمه دوم قرن ۲۰ دستخوش تحولات شگرفی شده و به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شده است. موسسه‌ها و شرکت‌هایی که در اغلب کشورهای دنیا وظیفه ساماندهی فعالیت‌های نمایشگاهی را در بازارهای هدف برعهده دارند از تجربه‌های ارزنده‌ای برخوردار شده‌اند. همین موضوع شانس موفقیت در نمایشگاه‌ها را به مقیاس وسیعی افزایش می‌دهد. پیشرفت فن ارتباطات و اطلاعات در توسعه صنعت نمایشگاهی بیشترین تاثیر را داشته، به‌گونه‌ای که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن قادرند اطلاعات اساسی مرتبط با نمایشگاه‌هایی را که قصد عرضه کالاها و خدمات خود را در آنها دارند به‌دست آورند. »کتاب حاضر در ۱۰۰ صفحه ازسوی انتشارات گوی منتشر شده است. کتاب دیگر این مجموعه نیز تالیف محمد علمی است. این کتاب که «رهنمودهایی برای موفقیت در برندسازی» نام دارد خرداد امسال ازسوی نشر لیلاز منتشر شده است. در قسمتی از این کتاب آمده است: « برند نوعی دارایی معنوی است که علاوه بر برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مصرف‌کننده یا مخاطب، معرف اعتبار و قدرت شرکت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و حسن شهرتی است که طی سال‌های متمادی کسب کرده‌اند. تجربه چند دهه گذشته به‌خوبی نشان داده که نمایشگاه‌های بازرگانی در معرفی نام و نشان‌ها‌ی تجاری به بازدیدکنندگان و هیات‌های اقتصادی و بازاریابی برای محصولاتی که برندهای آنها معرف کیفیت برتر و ویژگی‌های مورد نظر بوده‌اند، نقش موثری ایفا کرده‌اند. »کتاب رهنمودهایی برای موفقیت در برندسازی دربردارنده اطلاعات ارزنده و مطالب آموزنده‌ای است که می‌تواند در گسترش فرهنگ نشان‌سازی تاثیرگذار و آگاهی‌بخش باشد. آخرین کتابی که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم «در تکاپوی دیدگاه‌های مدرن نمایشگاهی» نام دارد. کتاب حاضر به تشریح روش‌های نوین مدیریت، روابط عمومی، بازاریابی و توسعه صادرات در نمایشگاه‌های بین‌المللی و دوران فراصنعتی می‌پردازد. مولف این کتاب شاهرخ مدرس، عضو جامعه بین‌المللی مدیریت نمایشگاه‌ها و رویدادها است که این کتاب را به دو زبان فارسی و انگلیسی ازسوی انتشارات کارور با همکاری نمایشگاه بین‌المللی مشهد منتشر کرده است.
در قسمتی از مقدمه این کتاب به قلم شاهرخ مدرس آمده است: در نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی آینده که ترکیبی از فضاهای حقیقی و مجازی خواهند بود، طراحان نمایشگاهی می‌توانند از دو عامل مهم و تعیین‌کننده تخیل اجتماعی و تخیل فضایی بهره گیرند. نمایشگاه‌های آینده باید نمایش‌هایی از ایده‌آل‌های بشری برای ورود به دنیایی جدید مملو از رویاها، آرزوها و شگفتی‌ها باشند؛ نمایشگاه‌های آینده باید الگوی زندگی صحیح را به نسل‌های آن زمان بیاموزند. »این کتاب در ۳۲۰ صفحه منتشر و در بازار کتاب در دسترس علاقه‌مندان است.



نظر شما