شناسهٔ خبر: 22883959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت مالزی با تصمیم ترامپ در مورد قدس شریف

کوالالامپور – ایرنا – وزارت امور خارجه مالزی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها پیامدهای ناگواری در عرصه جهانی به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ترامپ چهارشنبه شب (بعدازظهر به وقت محلی واشنگتن) در سخنانی در کاخ سفید، شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد.
رسانه های مالزی از جمله روزنامه 'استار' با انعکاس بیانیه وزارت امور خارجه مالزی نوشت: چنین تصمیمی به همه تلاش ها برای قطعنامه هایی که در مخالفت با این مسئله انجام شده بود پایان می دهد. این امر نه تنها پیامدهای ناگواری برای امنیت و ثبات منطقه دارد، بلکه باعث افزایش حساسیت ها و مشکل تر شدن تلاش های انجام شده برای مقابله با تروریسم می شود.
مالزی تاکید کرده است که قدس در مرکز مسئله فلسطین وجود دارد و از همه اعضای سازمان ملل خواست تا هر گونه تغییری در مرزهای پیش از سال 1967 از جمله در ارتباط با قدس را مورد تایید قرار ندهند.
در این بیانیه آمده است: هر گونه تلاشی برای به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ایجاد و یا انتقال هر نهاد دیپلماتیکی به این شهر را نه تنها خشونت علیه جهان عرب و اسلام بلکه تجاوز به حقوق مسلمانان و مسیحیان می دانیم.
در بیانیه وزارت امور خارجه مالزی همچنین آمده است: این اقدام همچنین تجاوز به حقوق ملی مردم فلسطین از جمله حق آنها بر تعیین سرنوشت خود و در تناقض آشکار حقوق بین الملل باتوجه به قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه های شما 252 (1968)، 267 (1969)، 465 و 476 (1980) و همچنین قطعنامه 2334 سال 2016 است.
وزارت امور خارجه مالزی همچنین بیان کرده است که به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسیمت شناختن واقعیت موجود نیست؛ این یک بیان حمایت از سیاست های رژیم صهیونیستی است که در تضاد با قوانین بین المللی بوده و تلاشی برای از بین بردن عدالت است.
مالزی با تشریح این دلایل، از آمریکا خواسته است در این تصمیم خود بازنگری کند.
**درخواست نخست وزیر مالزی برای مخالفت با تصمیم ترامپ
روزنامه 'استریت تایمز' نیز در این زمینه نوشت: 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی از همه مسلمانان جهان خواسته به طور جدی با به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کنند.
'نجیب تون رزاق' در سخنانی به مناسبت گردهم آیی سالیانه حزب حاکم بر این کشور در کوالالامپور گفت: من از همه مسلمانان جهان می خواهم که صدای مخالفت خود را اعلام کنند و مشخص سازند که ما همواره با هر نوع به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالف هستیم.
پیش از این، روز گذشته نیز 'احمد زاهد حمیدی' وزیر کشور مالزی و همچنین معاون نخست وزیر این کشور از همه اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست در یک صدای واحد مخالفت خود را با این تصمیم اعلام دارند.
شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است، بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید.
به دنبال تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به این مکان مقدس، درگیریها در سرزمینهای اشغالی شدت گرفته است .
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 این طرح را تصویب کرده بود، با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده بودند، اما دونالد ترامپ بر اساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مصوبه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را اجرا می کند.
قدس بر اساس قطعنامه های سازمان ملل، اراضی اشغال شده محسوب می گردد. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر فلسطین، نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
آساق**241**1599**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما