شناسهٔ خبر: 22861116 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده های ناممکن موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به کره جنوبی- محمد جلیل پیران*

صاحب‌خبر -

امروزه از محصولات فرهنگی کره جنوبی در قالب سریال های تلویزیونی، موسیقی، فیلم های سینمایی و بازی های رایانه ای در بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران استقبال چشمگیری می شود از این محبوبیت و استقبال مخاطبان خصوصا نوجوانان از این محصولات که از اویل دهه 90 شروع شده است موج کره ای(Korean Wave) یا به زبان چینی Hallyu یاد می شود به طوریکه صادرات این محصولات سود 65 میلیارد دلاری و رتبه هفتم صادرات 'قدرت نرم' در دنیا را برای آنها به ارمغان داشته است.
'قدرت نرم' اولین بار در سال 1990 توسط یک دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد به نام جوزف نای به 'قدرت ناهویدای یک کشور که از تصویر خود به جای نیروی سخت، مانند نیروی نظامی، استفاده می کند.'، هدف غایی 'موج کره ای' ارتقای تصور جهانیان از کره یا همان با حالی کره (Korea Cool) است، این موج در سالهای اخیر در کشورمان طرفداران زیادی خصوصا در میان قشر نوجوان پیدا کرده است.
اما عدم مدیریت صحیح و سوء استفاده سودجویان و موسسات غیر مجاز اعزام دانشجو و زبان آموز از این علاقه، و احساس نوجوانان کشورمان به کره جنوبی، عواقب ناشایستی را به دنبال داشته است بطوریکه اخیرا آمار شکایت ها و اعتراض های نوجوانانی که با وعده های توخالی به کره فرستاده شده اند در حال افزایش است.
کره جنوبی از نظر سیستم دانشگاهی در جایگاه بسیار خوبی در بین کشور های آسیایی قرار دارد به طوریکه 29 دانشگاه این کشور در میان دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند و دانشگاه ملی سئول جایگاه قابل توجه 36 را در میان دانشگاه جهان داراست.
براساس همین کیفیت بالای دانشگاههای کره ای و تعداد بسیار زیاد متقاضیان از سایر کشورها، اخذ پذیرش در این دانشگاه ها همراه با بورس کار بسیار سختی است که سالانه تعداد خیلی زیادی از متقاضیان موفق به دریافت آن نمی شوند.
در این میان موسسات غیر مجاز و افراد سود جویی پیدا می شوند که با دادن وعده های اخذ بورس و پذیرش در دانشگاه های معتبر کره ای از نوجوانان و جوانان کشورمان اخاذی می کنند. اخذ چنین بورس و پذیرش از طریق واسطه عملا غیر ممکن است چون اینگونه بورس ها به دو حالت ارائه می شود:
1- بورس دولتی کره جنوبی یا KGSP که داوطلبان می توانند از طریق سفارت جمهوری کره در تهران اقدام کنند.
2- بورس از طریق پروژه های زیر نظر اساتید، برای این مورد نیز متقاضی موظف است بطور مستقیم مدارک و رزومه علمی و پژوهشی خود را برای استاد مرتبط با رشته تحصیلی و پژوهشی خود بفرستد و در صورت موافقت استاد مراحل بعدی توسط دانشگاه صورت می پذیرد.
مبرهن است که در هیچ کدام از دو موارد مطرح شده، موسسات و افراد مستفر در ایران کار خاصی نمی توانند انجام بدهند اما این نوع موسسات با وعده بورس و پذیرش و اخذ هزینه های گزاف ابتدا متقاضیان را تشویق به ثبت نام در دوره های زبان کره ای می کنند با این قول که بعد از گذراندن دوره زبان کره ای، پذیرش و بورس شما ضمانت شده است که این موضوع اصلا صحت ندارد و چنین چیزی امکان پذیر نیست.
بورس دولتی نیاز به گذراندن یک سال آموزش زبان کره ای دارد که توسط خود دولت کره و بطور رایگان فقط برای کسانی که پذیرفته شده اند، ترتیب داده خواهد شد.
قابل ذکر است در حال حاضر حدود 350 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کره ای مشغول به تحصیل هستند که اکثر قریب به اتفاق آنان با بورس اینجا هستند و همه آنها نیز از دو طریق یاد شده اقدام کرده اند و موسسات و افراد دلال هیچ نقشی در این میان نداشته اند.
از طرف نمایندگی رایزنی علمی ایران در کره جنوبی و همچنین بنا به گزارشات واصله از سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول، به نوجوانان و جوانان عزیز کشورمان و خصوصا خانواده های آنان گوشزد می شود که فریب این افراد و موسسات سودجو را نخورند و قبل از اقدام حتما نسبت به کسب اطلاعات کافی اقدام نمایند. در حال حاضر شکایات زیادی در این خصوص دریافت می شود که متاسفانه کاری نمی توان کرد.
پایان
** نماینده رایزنی علمی ایران در کره جنوبی

انتهای پیام /*

نظر شما