شناسهٔ خبر: 22854369 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله یوسفی غروی:

تولید نرم افزار «مقتل الحسین» خدمت بزرگی به جهان تشیع است

استاد حوزه علمیه تولید نرم افزار«مقتل الحسین» را خدمت بزرگی به جهان اسلام دانست و صحت و سندیت و توجه به استناد مطالب را از مهم‌ترین ویژگی های این نرم افزار برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در مراسم رونمایی از نرم افزار«مقتل الحسین» که امروز در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور برگزار شد با اشاره به سیر مقتل نگاری عنوان کرد: مقتل ابی مخنف اولین مقتلی است که درباره نهضت عاشورا وجود دارد.

وی افزود: نگرانی علما و بزرگان شیعه پیرامون این مقتل، مربوط به تحریفاتی بود که در آن وجود داشت و کتاب تحریف شده آن در نجف و قم در بازار عرضه می شد که همین موضوع سبب شد تا علما نسبت به آن نگرانی داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: ابی مخنف بیست سال بعد از نهضت عاشورا به دنیا آمده و تلاش کرده  استکه با بازماندگان این نهضت خونین و افرادی که با این بازماندگان ارتباط داشتند مصاحباتی برای نگارش این مقتل انجام دهد.

وی مقتل ابی مخنف را کهن ترین مقتل پیرامون عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: ترجمه های فارسی فراوانی از این مقتل وارد بازار شده است و با اسامی گوناگون این کتاب عرضه می شود.

آیت الله یوسفی غروی اضافه کرد: همین مقتل به دست طبری رسیده و در تاریخ وی مورد استفاده قرار گرفته است ولی شیخ مفید در کتاب ارشاد خود، به بخش مستند و غیر تحریف شده این مقتل اشاره می کند اما مقتل شیخ مفید کمتر مورد استفاده قرار گرفته و مغفول مانده است.

وی ادامه داد: لهوف سید بن طاووس یکی دیگر از مقاتلی است که مورد توجه شیعه قرار گرفته است و در نرم افزار« مقتل الحسین» این سیر مقتل نگاری بررسی و مقاتل مستند و مستحکم مورد اشاره قرار گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: الزاماتی در این نرم افزار رعایت شده است که به اهمیت آن می افزاید که از آن جمله می توان به توجه بر اسناد اخبار در مقتل و اینکه اخبار تنها از طریق شاهدان و ناظران واقعه کربلا بیان شده باشد اشاره کرد و می توان گفت برای اولین بار نیز مقتل ابی مخنف به صورت صحیح در این نرم افزار بیان شده است.

آیت الله یوسفی غروی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خدمات فراوانی که مراکز علمی حوزوی به ویژه مرکز علوم اسلامی نور ارائه می کند، جهان تشیع را نورانی کند./872/پ۲۰۲/ج

نظر شما