شناسهٔ خبر: 22675216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس فراکسیون امید مجلس در کنگره انجمن اسلامی معلمان ایران:

پیگیری مطالبات صنفی، حق طبیعی معلمان است

وزیر آموزش و پرورش: بارها تلاش کرده‌ایم تحول در نظام آموزش و پرورش را به انجام برسانیم اما ملاحظات سلیقه‌ای قومی، منطقه‌‌ای، سیاسی و غیره عملا منجر به توقف این تلاش‌ها شد

صاحب‌خبر -

شهروند| «چرا باید پیگیری مطالبات صنفی از سوی معلمان با برچسب ضدامنیتی و ضد انقلاب روبه‌رو شود؟ پیگیری مطالبات صنفی حق طبیعی معلمان است.»؛ این بخشی از سخنان «محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید در کنگره انجمن اسلامی معلمان ایران است که دیگر سخنرانان این کنگره هم به آن پرداختند و از لزوم توجه به مطالبات صنفی معلمان و راهکارهای تحول در آموزش‌و‌پرورش سخن گفتند. در این جلسه که صبح دیروز در محل کانون فرهنگیان برگزار شد، «محمد بطحایی»، وزیر آموزش و پرورش، «مسعود پزشکیان»، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و «داوود محمدی»، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران هم در سخنان خود به مسائل پیش‌روی جامعه معلمان کشور پرداختند.
ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه
 در تربیت نسل نوجوان و جوان است
در ابتدای این کنگره، «محمدرضا عارف» از مشکلات اجتماعی در ایران گفت و با تأکید بر افزایش این آسیب‌ها، توجه به معلمان را یکی از راه‌های مقابله با این آسیب‌ها دانست: «در بحث آسیب‌های اجتماعی با بحران‌هایی اساسی مواجهیم. بالا رفتن نرخ طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار اعتیاد، از بین رفتن قبح فساد و مسائلی از این دست نیازمند توجهی جدی است و باید با فکری عاجل با این آسیب‌ها برخورد کنیم چراکه اگر فکر عاجلی برای حل آسیب‌های اجتماعی نکنیم، نظام در آینده با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.» رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با این پیش‌زمینه، از لزوم توجه به معلمان سخن گفت: «ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه به تربیت نسل نوجوان و جوان کشور برمی‌گردد و برای این‌که بتوانیم با این معضلات برخورد کنیم باید توجه خودمان را به معلمان معطوف کنیم.» او در ادامه با اشاره به تصویب سندهایی مانند سند تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول در آموزش و پرورش اجرایی شدن این اسناد را در گروی فعالیت معلم دانست: «سوال این است که چه اقدامی برای فعال شدن معلمان در راستای اجرای این اسناد انجام دادیم. آیا امروز معلم ما امنیت شغلی دارد؟ آیا معلمان می‌توانند نقشی را که از آنها انتظار داریم، محقق کنند؟»
پیگیری مطالبات صنفی حق طبیعی معلمان است
عارف که یکی از اعضای کمیسیون آموزش در مجلس است، اشاره‌ای به خواسته‌های صنفی معلمان در سال‌های گذشته هم داشت و پیگیری این مطالبات را حق طبیعی آنها دانست: «وقتی معلمان برای پیگیری مطالبات و احقاق حقشان مجبور است تا در کمیسیون و مجلس بیاید، یعنی یک مشکلی هست. چرا باید پیگیری مطالبات صنفی از سوی معلمان با برچسب ضدامنیتی و ضد انقلاب روبه‌رو شود؟ پیگیری مطالبات صنفی حق طبیعی معلمان است. اگر زندگی برجسته‌ترین دانشمندان کشورمان را مطالعه کنید، بی‌شک یکی از نقاط عطف را تأثیر یک معلم می‌یابیم. من کسی نیستم، یک معلم کوچکم اما وقتی زندگی خود را مرور می‌کنم متوجه می‌شوم آنچه امروز هستم، مدیون دو معلم و یک مدیر مدرسه است.»
با بی‌عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد
یکی دیگر از سخنرانان این کنگره «مسعود پزشکیان» نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بود که با بیان مواردی از حوزه کاری خود یعنی پزشکی و دوران حضورش در وزارت بهداشت، وضع کنونی معلمان کشور را ناعادلانه دانست و گفت: «اگر بخواهیم مملکت در بخش‌های مختلف اصلاح شود، باید از طریق آموزش و پرورش این کار را انجام دهیم. متاسفانه ما برای تربیت نیروی انسانی آن گونه که باید سرمایه‌گذاری نکردیم و واقعیتی که با آن مواجه هستیم بی‌عدالتی است؛ در حالی ‌که از هر جا نگاه کنیم، آموزش و پرورش هزینه نیست و نوعی سرمایه‌گذاری است.» او در ادامه از لزوم توجه به موضوع عدالت در کشور سخن گفت: «انگیزه حضور پیامبران و مصلحان برای اعمال عدالت بوده است ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما متاسفانه در جامعه ما عدالت در عمل مشاهده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و این چیزی است که مردم آن را لمس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همین مسأله باعث بروز مشکلات زیادی می‌‌‌‌‌‌‌شود.» پزشکیان که در دولت اصلاحات، مسئولیت وزارت بهداشت و درمان را بر عهده داشت، به بررسی طرح تحول سلامت از منظر عدالت پرداخت و گفت: «از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح 16‌هزار‌ میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ناراضی هستند؛ علتش بی‌عدالتی است.»
ضرورت مشارکت معلمان در بحث‌های مختلف
شروع سخنان وزیر آموزش و پرورش در این کنگره اما به ضرورت مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌های مختلف بود. «محمد بطحایی» با بیان این‌که سال‌های ‌سال است كه یکی از پیش‌نیازهای اصلی را مشارکت معلمان در نظر گرفته و گفتیم تا زمانی که معلمان در تصمیم‌سازی مشارکت نکنند، تحولی صورت نخواهد گرفت، گفت: «امروز باید عملا وارد این بحث شویم که معلمان در بحث‌های مختلف مشارکت داشته باشند.»
موضوع تحول در آموزش و پرورش بخشی دیگری از سخنان وزیر این حوزه بود که در این‌باره گفت: «ما به‌کرات از ضرورت‌های تحول در حوزه آموزش و پرورش صحبت کرده‌ایم. از ابتدای انقلاب بارها تلاش کرده‌ایم تحول در نظام آموزش و پرورش را به انجام برسانیم که این مسأله در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ به سه شیوه مختلف دنبال شد و در دهه ۹۰ نیز بحث سند تحول بنیادین مطرح شده است.» بطحایی ادامه داد: «در تمامی این تلاش‌ها یا همه انرژی ما صرف طراحی بنیان‌های نظری این طرح‌ها شد و اگر هم موفق شدیم، وارد عرصه عمل شویم، ملاحظات سلیقه‌ای قومی، منطقه‌‌ای، سیاسی و غیره عملا منجر به توقف این تلاش‌ها شد.» بطحایی با بیان این‌که هرگاه از تحول نظام آموزش و پرورش صحبت کردیم، شیری را تصور کردیم که می‌تواند ما را از مشکلات خارج کند اما هر بار که نوبت به اجرا رسید، به شیری بی‌یال و دم و اشکم رسیدیم، گفت: «از 6 زیر نظامی که باید برای اجرای این سند تحول نیاز داشتیم، چهار زیرنظام آماده شده و دو زیرنظام دیگر هم به‌زودی آماده می‌شود و درواقع امروز آغاز بخش عملیاتی است. آغاز هر طرحی و آغاز هر تحولی دردها و رنج‌های خود را دارد که باید آن را بپذیریم. با این همه آن‌جا که قرار است وارد عرصه عمل شویم، مشکلات اساسی شروع می‌شود و آموزش و پرورش باید خود را آماده کند.»«ما نمی‌‌توانیم با برنامه‌های دیروز، دانش‌آموزان امروز را تربیت کنیم.»؛ در ادامه این جلسه، وزیر آموزش و‌پرورش با این جمله از اجرایی‌شدن سند تحول آموزش طی ماه‌های آینده سخن گفت: «وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم به مدد همراهی شما معلمان امید دارد طی ماه‌های آینده به سمت اجرای سند تحول برود. اگر امروز برنامه‌های آموزشی و پرورشی مورد کم‌توجهی قرار گرفته، به این دلیل است که صرفا از تحول سخن گفته و آن را عملیاتی نکردیم. آنچه ما داخل مدرسه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم با آنچه بیرون مدارس می‌گذرد، متفاوت است. ما نمی‌‌توانیم با برنامه‌های دیروز، دانش‌آموزان امروز را تربیت کنیم.»
حمایت انجمن اسلامی معلمان از روحانی مشروط است
«داود محمدی» دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران که نایب‌رئیسی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را هم برعهده دارد، هم یکی از دیگر سخنرانان این کنگره بود که نکاتی را درباره رابطه با توسعه یک کشور با نحوه آموزش در آن جامعه بیان کرد. محمدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سابقه این این انجمن گفت: «انجمن اسلامی معلمان مهمترین وظیفه خود را پیگیری حقوق معلمان می‌داند. ما معتقدیم کشوری پیشرفته است که آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایی توسعه‌یافته داشته باشد و ما این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده و معتقدیم اگر در هر حوزه‌ای نابسامانی دیده می‌شود، به‌ خاطر مشکلات در حوزه آموزش و پرورش است.» او با بیان این‌که انجمن اسلامی معلمان در حوزه‌های سیاسی هم تا جایی که در توان خود می‌دیده، فعالیت کرده و در عموم انتخابات حضوری موثر داشته است، گفت: «انجمن اسلامی معلمان در این سال‌ها در تمامی مسائل مربوط به معلمان و موضوعات فرهنگی فعال بوده و علاوه بر آن با بیانیه‌ها، موضع‌گیری‌ها و فعالیت‌های دیگر در مسائل سیاسی نیز نقش‌آفرینی کرده است.»در این جلسه «فاطمه سعیدی»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی هم پیام رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات به مناسبت برگزاری کنگره فوق‌العاده این تشکل را قرائت کرد.

 

نظر شما