شناسهٔ خبر: 22662401 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در روز کتابگردی

صالحی : حرکت زیبای کتابفروشان در کمک به زلزله زدگان قابل تقدیر است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز کتابگردی ضمن بازدید از چند کتابفروشی اقدام یکی از ناشران برای اظهار همدردی و کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه را ستود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارفرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی روز پنجشنبه ضمن بازدید از چند کتابفروشی در منطقه باغ فردوس با برخی از کتابداران و مسئولان انتشاراتی به گفت و گو نشست و در این میان با توجه به اقدام انتشارات حوض نقره که تمام فروش امروز خود را همزمان با روز کتابگردی به زلزله زدگان استان کرمانشان اختصاص داده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقدام به خریداری تمام کتاب های حوزه کودک این کتابفروشی کرد.
وی گفت: حرکت زیبای کتابفروشی حوض نقره و انتشارات این کتابفروشی جای تقدیر دارد و کار بسیار پسندیده‌ای است.
مسئول کتابفروشی حوض نقره نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این انتشارات گفت: کتاب هایی از نظر ما اولویت دارند که با موضوع ایران شناسی باشد و در حدود پنج‌سال است که در حوزه‌های مختلف ادبیات داستانی ایرانی، ادبیات ترجمه، کودک و نوجوان و رنگ آمیزی فعالیت‌ می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه با حضور خبرنگاران از انتشارات کتاب آینده بازدید کرد و با افشین وفایی مدیر این انتشارات گفت و گو کرد و اظهار داشت: این روزها جای خالی مرحوم ایرج افشار به ‌شدت احساس می‌شود و او نقش بسیار زیادی در فرهنگ این مملکت داشته است.
وفایی درباره فعالیت‌های نشر کتاب آینده گفت: اکنون در حال تهیه و انتشار کتاب خاطرات ایرج افشار هستیم که به‌زودی راهی بازار نشر خواهد شد و همچنین فیش‌ها و یادداشت‌های استاد افشار را جمع‌آوری کرده‌ایم و به‌زودی این کتاب نیز منتشر خواهد شد.
وی ضمن بیان برخی از مشکلات بازار نشر نامه ای به صالحی داد و گفت: اتفاقاتی را که در بازار نشر می افتد برای شما در این مرقومه نوشته ام.
مدیر انتشارات کتاب آینده با ارائه توضیحاتی درباره بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بازدیدکنندگان را به سالن کانون زبان فارسی و دیگر بخش های ساختمان باغ فردوس راهنمایی کرد.
در کتیبه این باغ آمده است: از سال 1315 شمسی این باغ محل پذیرایی تابستانی واقف از دوستان خود چون دکتر محمد مصدق، محمدعلی فروغی، محمد قزوینی، سیدحسن تقی زاده، علی اکبر دهخدا، نصرالله تقوی، اللهیار صالح، ملک الشعرای بهار، دکتر رضا زاد شفق و دکتر قاسم غنی، سعید نفیسی، عباس اقبال و دیگران بود.
مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل خانه ‌کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اصحاب رسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این کتابگردی همراهی می کردند.
صالحی در ادامه کتابگردی خود از کتابفروشی نشر باغ بازدید و با کوروش کارآگاهی مدیر این انتشاراتی گفت و گو کرد.
کارآگاهی گفت: مهمترین مساله در مطالعه و کتابخوانی پول و وقت است و بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت مطالعه نمی کنند ولی ما چون روزی 11 ساعت در کتابفروشی کار می کنیم، حداقل پنج ساعت آن را به مطالعه می گذرانیم.
وی با بیان این که گاهی برخی افراد از شهرستان برای خرید کتاب به این کتابفروشی مراجعه می کنند، افزود: تلاش ما بر داشتن مجموعه ای کامل از کتاب هاست تا زمانی که مشتری به اینجا مراجعه می کند، دست خالی بازنگردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز خواستار اظهار قدرشناسی از مطالعه و فرهنگ کتابخوانی با کتابگردی در دوم آذر ماه شد و افزود: کتابفروشی باشگاه اندیشه، گفتگو و مصرف فرهنگی است.
از سه سال پیش یک رسم فرهنگی در آخرین پنج‌شنبه‌ هفته‌ کتاب بنیان گذاشته شده است اما امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب با ایام سوگواری روز کتابگردی به هفته بعد یعنی پنجشنبه دوم آذر موکول شد.
هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همه ساله از 20 تا 26 آبان ماه برگزار می شود.
اهل مطالعه و فرهنگ در این روز که «روز کتاب فروشی» نام گرفته، به کتاب فروشی های مختلف سطح شهر سر می زنند و علاوه بر تازه کردن دیدارها و گشت زدن در میان جدیدترین آثار منتشر شده، به خرید غذای روح می پردازند.
امروز روز کتابگردی و آغاز طرح پائیزه کتاب (با ٢٠ تا ۲۵ درصد تخفیف خرید کتاب) بود و در این روز گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی در کتابفروشی ‌های سراسر کشور و مخصوصا کتابفروشی های کوچک حاضر و ضمن گفت و گو با کتاب فروشان و خرید کتاب از دست اندرکاران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب قدردانی می کنند.
فراهنگ** 1540*1724*
خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: حسین فتح الهی

انتهای پیام /*

نظر شما