شناسهٔ خبر: 22647905 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درخواست برائت براي شركت در نزاع مرگبار

روزنامه جوان

پسر جواني كه در جريان نزاع كودكانه منجر به قتل، رأي برائت گرفته بود بار ديگر محاكمه شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار ما، بيست و چهارم شهريورماه سال 94 مأموران پليس از قتل پسر جواني در گل تپه ورامين باخبر و راهي محل شدند. جسد متعلق مردي 20 ساله‌اي به نام حيدر بود كه در جريان درگيري با چند نفر از دوستانش با ضربه چاقو كشته شده بود. 

با انتقال جسد به پزشكي قانوني عامل قتل كه محمد نام داشت و 27‌ساله بود، بازداشت شد. او با اقرار به جرمش در شرح ماجرا گفت: «مدتي قبل مقتول به خواستگاري خواهر يكي از دوستانم - ميثم - رفته بود. ميثم از اين ماجرا ناراحت بود و با حيدر رفتار خوبي نداشت. روزي حيدر جلوي مرا گرفت و گفت چرا ميثم هر وقت مرا مي‌بيند بي‌محلي‌‌ و اخم مي‌كند. گفتم اهميتي نده و جدي نگير. چند روز گذشت تا اينكه مقتول، ميثم را در كوچه ديد و‌‌ گاز اشك‌آور به چشم او زد. از آن روز ميثم كينه كرد و قصد تلافي داشت. مادر مقتول وقتي موضوع را فهميد ناراحت شد و از من خواست تا آن دو نفر را آشتي دهم. دلم سوخت و از آنها خواستم تا اختلافات را كنار بگذارند و با هم آشتي كنند.‌» متهم در ادامه گفت: « سه روز از آشتي آنها گذشته بود كه ميثم را ديدم. او گفت حيدر به همه گفته مرا كتك زده، مي‌خواهم جوابش را بدهم. به او گفتم بي‌خيال شو، مگر با هم آشتي نكرديد؟! اهميتي نداد و ناراحت رفت. اين گذشت تا روز حادثه با دوستانم نشسته بوديم كه حيدر همراه دوستش با موتور آمدند و رد شدند. ميثم با شمشير جلوي آنها را گرفت و چند ضربه بي‌هدف زد. مقتول هم پياده شد و دست به چاقو شد. در آن لحظه ميثم شمشيرش را انداخت و با چاقو حمله كرد. من در آن درگيري قصد ميانجيگري داشتم كه مقتول از روي عصبانيت به طرفم حمله كرد. براي دفاع از خودم چاقو را گرفتم و يك ضربه به سينه مقتول زدم.‌» 

با توضيحات متهم ميثم نيز بازداشت شد و به مأموران گفت: «محمد حقيقت را نگفته و دروغ مي‌گويد. من با شمشير يا چاقو ضربه‌اي به مقتول نزدم.‌» او در ادامه گفت: «روز حادثه سر كوچه نشسته بودم كه حيدر همراه دوستش سوار بر موتور آمد. پشت ديواري كمين كردم و از يكي از دوستانم كه همراهم بود، خواستم حيدر را صدا كند. سپس نزديك شدم و گفتم چرا پشت سر من حرف زدي؟ مقتول انكار كرد و با شمشير به بازويم ضربه زد. براي دفاع از خودم گاز اشك‌آور به چشمانش زدم اما اثر نكرد. باور كنيد ضربه‌اي نزدم و بي‌تقصيرم.‌»
 
به اين ترتيب محمد به اتهام قتل عمد و ميثم به اتهام شركت در نزاع دسته جمعي منجر به فوت روانه زندان شدند و پرونده بعد از كامل شدن تحقيقات به شعبه دهم دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد. در اولين جلسه رسيدگي به پرونده اولياي دم درخواست قصاص كردند، سپس محمد در دفاع از خود با انكار جرمش گفت: «همه اظهاراتم در روز بازجويي دروغ بود چون ميثم قول داده بود اگر قتل را گردن بگيرم رضايت اولياي‌دم را خواهد گرفت. من هم به خاطر رفاقت قبول كردم، اما باور كنيد ضربه‌هاي آخر را خود او با شمشير به مقتول زد و من بي‌گناهم.‌» 

در ادامه ميثم نيز با انكار جرمش از خودش دفاع كرد و گفت قتل كار محمد بوده است و او بي‌تقصير است. در پايان بعد از آخرين دفاع متهمان، هيئت قضايي محمد را به قصاص و ميثم را تبرئه كرد. اين حكم به ديوان عالي كشور فرستاده شد و قضات شعبه 24 ديوان با تأييد حكم محمد، رأي صادره در مورد ميثم را با اعتراض اولياي‌دم نقض كردند. بنابراين پرونده بار ديگر به شعبه همعرض فرستاده شد و صبح ديروز روي ميز هيئت قضايي شعبه چهارم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي عبداللهي و مستشار واعظي قرار گرفت.  ابتداي جلسه وكيل اولياي‌دم در جايگاه قرار گرفت و گفت: « با توجه به اقرارهاي اوليه متهم، همچنين اظهارات شهود و گزارش پزشكي قانوني، نسبت به حكم صادره براي متهم اعتراض دارم و براي وي اشد مجازات را خواستارم.‌» متهم كه با قرار وثيقه آزاد بود در جلسه حضور نداشت به همين دليل وكيل او گفت: «موكلم شركت در نزاع دسته جمعي را قبول دارد، اما قصد درگيري و قتل را نداشته است. او حتي از گاز اشك‌آور براي خاتمه درگيري استفاده كرد، اما بي‌اثر بود و ضربه‌اي به مقتول نزده است. حالا براي او درخواست برائت دارم.‌» در پايان هيئت قضايي جهت صدور رأي وارد شور شد. 

نظر شما