شناسهٔ خبر: 22646221 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حباب سكه مي‌تركد؟

صاحب‌خبر -
در روزهاي اخير قيمت سكه در بازار تفاوت معناداري با قيمت واقعي آن پيدا كرده و حباب بي‌سابقه بيش از ۲۰۰ هزار توماني را به قيمت سكه تحميل كرده اما سؤال اساسي اين است كه چه عواملي زمينه‌ساز اين وضعيت عدم تعادل و غيرمنطقي در بازار شده و چه زماني اين حباب قيمت از بين مي‌رود؟ 
به گزارش ايسنا، بازار سكه اين روزها شرايط بي‌سابقه‌اي را تجربه مي‌كند و حباب حدود ۲۶۰ هزار توماني روي قيمت سكه تمام، اتفاقي است كه پيش از اين سابقه نداشته است. ابتداي آبان ماه سكه تمام حدود يك ميليون و ۳۱۱ هزار تومان فروخته مي‌شد در حالي كه در بازار ديروز- اول آذر- قيمت اين نوع سكه به يك ميليون و ۴۴۴ هزار تومان رسيد؛ يعني افزايش ۱۳۳ هزار توماني طي يك ماه. 
اين در حالي است كه با توجه به وزن سكه‌ها و قيمت هر گرم طلا، هر نوع سكه با تفاوت فاحش قيمت فروخته مي‌شود و به گفته رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران، حباب بيش از ۲۰۰ هزار توماني روي قيمت سكه ايجاد شده و قيمت سكه با قيمت واقعي آن تفاوت فاحشي پيدا كرده و حبابي بي‌سابقه ايجاد شده است. 
علت اين موضوع به گفته كشتي‌آراي، افزايش تقاضا و محدوديت عرضه است چراكه حدود سه، چهار ماه گذشته، سود سپرده‌هاي بانكي كاهش يافت اما سرمايه‌ها به بازار طلا راه پيدا نكرد و فقط برخي سرمايه‌هاي خرد به بازار آمد و اكنون با افزايش قيمت ارز و افزايش قيمت جهاني تقاضا در بازار طلا افزايش يافته است. 
 اين در حالي است كه پيش از اين در تاريخ قيمت سكه، حداكثر حباب ايجاد شده ۵۰ يا ۱۰۰ هزار تومان بوده اما امروز اين حباب به حدود ۲۶۰ هزار تومان رسيده كه اين اتفاق در نتيجه برخي التهابات و هيجانات موجود در بازار است. 
در اين ميان، ناظران و مسئولاني كه وظيفه نظارت بر بازار طلا و سكه را دارند بايد پاسخگوي شرايط فعلي بازار باشند، چون اين روند به هيچ وجه طبيعي نيست و ضرورت تغيير اين وضعيت به شدت احساس مي‌شود. 
شايد تا حدودي بتوان افزايش قيمت جهاني طلا در حدود يك ماه گذشته را تأثيرگذار بر نرخ سكه دانست اما مطمئناً اين تأثير بسيار كمتر از ميزان افزايش فعلي است و در حدي نيست كه بين قيمت واقعي سكه و قيمت فعلي آن، فاصله‌ بيش از ۲۰۰ هزار توماني ايجاد كند. 
از طرف ديگر برخي كارشناسان، تحولات بازار ارز و افزايش نرخ دلار و رسيدن آن به بيش از 4هزار تومان را در بازار سكه تأثيرگذار مي‌دانند، اين در حالي است كه در روزهايي كه قيمت دلار روند كاهشي يا ثبات را تجربه كرده نرخ سكه همچنان به ميزان چشمگيري صعودي بوده است. 
همچنين مسئله ديگر كه شايد به نوعي بازار سكه را متأثر كرده باشد، كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در ماه‌هاي گذشته بوده و گفته مي‌شود هر چند سرمايه‌هاي بزرگ وارد بازار ارز و سكه نشده‌اند اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌هاي خرد به سمت بازار طلا و سكه سوق پيدا كرده و همين اتفاق به افزايش تقاضا در بازار دامن زده است. اين افزايش تقاضا تناسبي با ميزان عرضه سكه در بازار ندارد لذا نوعي عدم تعادل را در بازار ايجاد كرده است.  هر يك از اين عوامل مي‌توانند تا حدودي در اين افزايش قيمت سكه تأثيرگذار باشند اما با اين وجود نمي‌توانند باعث ايجاد اين ميزان حباب در بازار سكه شوند و فاصله ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان براي قيمت منطقي و فعلي سكه رقم بزنند.  آنچه بديهي به نظر مي‌رسد اين است كه بانك مركزي به عنوان دستگاه اصلي نظارت بر بازار سكه بايد نظارت دقيق‌تري بر بازار داشته باشد و در جهت سامان‌دهي بازار اقدام كند. همچنين اتحاديه طلا و جواهر نيز به عنوان بخش خصوصي تعيين‌كننده در بازار در اين زمينه نقش دارد و انتظار مي‌رود بازرسان اتاق اصناف و اتحاديه مربوطه در اين زمينه ورود كنند.

برچسب‌ها:

نظر شما