شناسهٔ خبر: 22643089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون وزیر امور خارجه :

همکاری ایران و اروپا به قبل از تحریم‌ها بر می‌گردد

جوان آنلاين

جمهوری اسلامی به عنوان صاحب فناوری انرژی هسته‌ای است و این که اروپا خود را ملزم به همکاری با ایران می‌داند که مهم بوده و در آینده گسترش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اصفهان  ،معاون وزیر امور خارجه در حاشیه دور جدید سمینار سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا درهتل عباسی اصفهان در جمع خبرنگاران ، اظهار کرد: در مذاکرات روزهای اخیر در تهران طیف وسیعی از موضوعات را گفت‌وگو کردیم و یکی از موضوعات که تیمی از قوه‌قضائیه نیز حضور داشت حقوق بشر بود  که در نقاط مختلف دنیا مثل میانمار، فلسطین و خود اروپا وجود دارد، مورد تبادل نظر قرار گرفت .

عباس عراقچی  گفت: این‌که مذاکرات با هدف درک متقابل در حقوق بشر بود، ابراز داشت: سیمنار امروز مشترک میان ایران و اروپا با موضوع انرژی صلح‌آمیزهسته‌ای برگزار می‌شود، این سمینار در قالب بزرگ‌تری تحت عنوان همکاری ایران و اروپا در حوزه انرژی قرار دارد .

وی با تأکید بر این که حوزه انرژی، برای همکاری گسترده است، اذعان داشت : در حوزه نفت و گاز سطح همکاری ایران و اروپا به قبل از تحریم‌ها بر می‌گردد، امروز می‌توان گفت صادرات نفت ایران به اروپا کاملاً مانند قبل از تحریم‌ها شده است .

معاون وزیر امور خارجه افزود : رابطه تجاری هم شکل گرفته و قراردادی که شرکت توتال اخیراً منعقتد کرده در همین راستاست؛ سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند انرژی خورشیدی نیز آغاز شده است .

عراقچی با بیان این که در حوزه‌های انرژی‌های تجدید پذیر و پاک سمینارهای دیگری خواهیم داشت، عنوان کرد: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هم که در ضمیمه سوم برجام آمده زمینه همکاری است و متخصصان همکاری‌های دو طرف در این حوزه را بررسی می‌کنند .

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد :این که اروپایی‌ها در بخش ایمنی و امنیت هسته‌ای بسیار پیشرفته هستند، درست است ودر ابعاد دیگر صلح‌آمیز هسته‌ای پزشکی و کشاورزی هسته‌ای همکاری‌ها آغاز شده است .

عراقچی یادآور شد: نفس این سمینار، شناسایی جمهوری اسلامی به عنوان صاحب فناوری انرژی هسته‌ای است و این که اروپا خود را ملزم به همکاری با ایران می‌داند که مهم بوده و در آینده گسترش خواهد یافت .

 

نظر شما