شناسهٔ خبر: 22627469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عراقچی:همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز در حال بازگشت به قبل از تحریم‌هاست

صاحب‌خبر -
معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران موضوع این دور از گفتگوها با این اتحادیه نبود، گفت که همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز در حال بازگشت به قبل از تحریم‌ها ست.
سید عباس عراقچی در گفتگو با خبرگزاری پانا درباره مذاکرات ایران و اتحادیه اروپادرتهران تأکید کرد که مباحث مربوط به بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران موضوع این دور از گفتگوها بین دو طرف نبوده است.
عراقچی درباره گفتگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپا در دور سوم گفتگو‌ها در تهران هم بیان کرد: حقوق بشر بخشی از گفتگوهای جامع و بلندپایه ما با اروپا ست که در تهران انجام شد.
وی ادامه داد: درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو طرف گفتگو کردیم که یکی از این موضوعات حقوق بشر بود که دوستان ما از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه حضور داشتند و بحث‌ها را هدایت می‌کردند .عراقچی تأکید کرد: در باره مسائل عام مربوط به حقوق بشر، نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر به ویژه در میانمار و بحث‌هایی که در فلسطین وجود دارد و حتی در خود اروپا مورد تبادل نظر دوجانبه قرار گرفت و در مجموع تلاش ما رسیدن به درک متقابل از اصول و ارزش‌های حقوق بشر است و فکر می‌کنم بحث‌های خوبی انجام شد.
عراقچی خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز سطح همکاری‌های ایران و اروپا در حال بازگشت به قبل از تحریم‌ها است و میزان فروش نفت خام ما به اروپا کاملا به قبل از تحریم‌ها بازگشته است.
وی با اشاره به قرارداد توتال تأکید کرد: سرمایه‌گذاری به تدریج آغاز می‌شود و مذاکرات بسیار دیگری هم بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی در جریان است و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هم به زودی سمینار مشابهی خواهیم داشت.عراقچی تأکید کرد: در حوزه انرژی خورشیدی حتی سرمایه گذاری آغاز شده است.
وی با اشاره به این که ضمیمه سوم برجام به انرژی هسته‌ای و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران مربوط می‌شود، بیان کرد: متخصصان دو طرف همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای را بررسی می‌کنند. اروپایی‌ها در حوزه ایمنی هسته‌ای بسیار پیشرفته هستند و در این باره همکاری‌ها تقریبا آغاز شده است.

نظر شما