شناسهٔ خبر: 22617265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پاکسازی جدید در رأس ارتش کره شمالی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از سئول، کارشناسان کره جنوبی اعلام کردند پاکسازی دو افسر بلند پایه ارتش کره شمالی در چارچوب اقدامات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای کاهش نفوذ ارتش و تقویت قدرت خود صورت گرفته است.
رهبر کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2011، بارها از خود را از شر همه کسانی که ممکن بود تهدیدی برای اقتدار او محسوب شوند، خلاص کرده است.
کارشناسان می گویند این تازه‌ترین پاکسازی احتمالا با هدف کاستن از وزنه ارتش که راهبرد «سونگون» songun (اول ارتش) کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی بر مبنای آن بنا شده بود، صورت می گیرد.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد سازمان ملی اطلاعات کره جنوبی به نمایندگان پارلمان اطلاع داد هوآنگ پیونگ-سو و کیم وون-هونگ که به ترتیب مدیر و معاون مدیر نهاد قدرتمند دفتر سیاسی عمومی بودند، برای «توهین» به حزب کارگران کره که کیم جونگ اون رهبر آن است، تنبیه شدند.
یونهاپ خاطر نشان کرد دفتر سیاسی عمومی مأموریت دارد مراقب باشد که اعضای ارتش به حزب حاکم وفادار باشند.
­یانگ مو- جین استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه سئول به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اقدام جدید کیم جونگ اون برای تقویت سلطه خود بر ارتش و مهار کردن آن است.»
وی افزود «این بخشی از تلاش‌های کیم جونگ اون برای کنار گذاشتن راهبرد سونگون و تأکید دوباره بر این است که حزب همچنان بالاتر از ارتش خواهد بود.»
شدت تنبیهی که برای این دو نفر در نظر گرفته شده است، مشخص نیست اما نمایندگان پارلمان کره جنوبی که در نشست با نمایندگان سازمان اطلاعات حضور داشتند گفتند آنها احتمالا به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند.
هوآنگ پیونگ- سو معاون سابق رئیس کمیسیون دفاعی ملی کره شمالی زمانی دومین فرد قدرتمند کره شمالی به شمار می رفت.
وی به ویژه در رأس هیئت کره شمالی سال 2014 برای بازی‌های آسیایی اینچئون به کره جنوبی سفر کرده بود.
آخرین بار که او در ملاء عام ظاهر شد ماه اکتبر بود.
کیم وون-هونگ نیز به نوبه خود ماه ژانویه در چارچوب تحقیق در مورد فساد و سوء استفاده از قدرت در اداره‌های زیر دست او، برای مدت کوتاهی از سمت وزیر امنیت کشور کره شمالی برکنار شده بود.
کیم وون هونگ که از سال 2012 در این سمت بود به ویژه نقش کلیدی در بازداشت و اعدام جانگ سونگ تائک شوهر عمه رهبر جوان کره شمالی در دسامبر 2013 به جرم خیانت داشت. جانگ سونگ تائک زمانی فرد شماره دو کره شمالی به شمار می رفت.
تخمین زده می شود که حدود 100 نفر از مسئولان ارتش، حزب یا دولت کره شمالی از سال 2011 اعدام شده اند.

نظر شما