شناسهٔ خبر: 22611632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

تقدیر آیت‌الله محقق داماد از توجه به شاعران در دانشنامه معاصر قرآن کریم

ابنا

عضو فرهنگستان علوم دربارۀ دانشنامۀ معاصر قرآن کریم گفت: مداخل انصافاً با شرح صدر انتخاب شده است و شاید هیچکس به ذهنش نمی‌رسید در دانشنامۀ قرآن، شعرای ادب فارسی را که با قرآن سروکار داشتند را بیاورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیین رونمایی از دانشنامۀ معاصر قرآن کریم، عصر دیروز با حضور آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، حجج‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سید سلمان صفوی و محمدعلی کوشا، سید علی موسوی گرمارودی و علی‌اکبر توپچی در حوزۀ هنری برگزار شد.

آیت‌الله محقق داماد با اشاره به آیات آغازین سورۀ زخرف گفت: خداوند در این آیات به قرآن تحت عنوان کتاب مبین و آشکار و بدون ابهام سوگند می‌خورد. دو آیۀ بعدی باید با این آیه ترجمه شود که می‌فرماید این قرآن را عربی نازل کردیم شاید شما بفهمید. ظاهراً بلافاصله می‌فرماید این قرآن در ام الکتاب است یعنی در جایگاه اصلی‌اش دارای دو ویژگی علی و حکیم است.

وی افزود: یعنی این قرآن دو چهره دارد، یک چهره‌اش عربی مبین آشکاری است که در اختیار شماست و می‌توانید آن را بفهمید اما بخش دیگرش دست ماست و علی حکیم است و در آن مقام در دسترس همه‌کس نیست. آن را که باید به دست بیاورد؟ باید با قرآن مأنوس شویم تا بفهمیم.

عضو فرهنگستان علوم ادامه داد: هرکس در قرآن زحمت می‌کشد در بخش دوم است وگرنه قصه‌های قرآن را شاید همه‌کس متوجه شوند. بخش دوم را فقط مطهرون می‌فهمند. این بخش برای کسی نیست که تا دیروز بچه‌اش را خاک می‌کرد و جز کشتن از دین نمی‌دانست. روایتی هست که شخصی به امام‌صادق(ع) گفت من بخشی از قرآن را نمی‌فهمم، علت چیست؟ امام(ع) فرمودند برای اینکه به ما محتاج باشید و در رفت و آمد با ما باشید.

وی دربارۀ روش فهم قرآن اظهار کرد: چندین آیه در قرآن است که این‌گونه قرآن را بفهمید. یکی «تدبر» است. تدبر یعنی عمق قرآن را نگاه کردن و ظاهرش را ندیدن. 1400 سال است از نزول قرآن می‌گذرد و این تمدن و هنگامۀ عظیم را قرآن به وجود آورده است. نجوم، طب، شیمی، فیزیک، ادبیات، تاریخ، فلسفه و... شیخ طوسی‌ها، علامه حلی‌ها و... از تمدن اسلام هستند و جرقه‌اش را قرآن زده است.

آیت‌الله محقق داماد در تفسیر آیۀ 82 سورۀ اسراء گفت: آیۀ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» یعنی قرآن دو جور عمل می‌کند، از یک طرف قرآن برای افرادی که سر فهم دارند و قلب پر از چرک ندارند شفا و رحمت است. اما برای کسانی که تاریک هستند نتیجۀ معکوس دارد و امثال ابوبکر بغدادی از آن بیرون می‌آیند که فقط کشتار می‌فهمند. کسی که قرآن را قدرت‌مأبانه تفسیر کند قرآن هم گمراهش می‌کند.

وی دربارۀ دانشنامۀ معاصر قرآن کریم اظهار کرد: انصافاً هنگامه‌ای با این کتاب ایجاد شده است. اولاً تنگ‌نظری نکردند و مداخل انصافاً با شرح صدر انتخاب شده است. شاید هیچکس به ذهنش نمی‌رسید در دانشنامۀ قرآن، شعرای ادب فارسی را که با قرآن سروکار داشتند را بیاورد. من ادعا نمی‌کنم که کار تمام است بلکه این دانشنامه با نقد اهل نقد باید بهبود بیابد.

...............

پایان پیام/ 320

نظر شما