شناسهٔ خبر: 22611639 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

سرپرست علمی دانشنامۀ معاصر قرآن کریم:

دانشنامه معاصر قرآن کریم، وسیله‌ای برای دسترسی علمی به قرآن است

ابنا

حجت‌الاسلام والمسلمین صفوی دربارۀ دانشنامۀ معاصر قرآن کریم گفت: تهیۀ این دانشنامه کوششی برای دسترسی سریع انسان معاصر به علوم و معارف قرآن به دور از تبلیغات و هیاهوهای غیرعلمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیین رونمایی از دانشنامۀ معاصر قرآن کریم، عصر دیروز با حضور آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، حجج‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سید سلمان صفوی و محمدعلی کوشا، سید علی موسوی گرمارودی و علی‌اکبر توپچی در حوزۀ هنری برگزار شد.

متمسکان به قرآن، ماندگار شدند

محسن مؤمنی شریف با تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلمان صفوی به دلیل انتخاب حوزۀ هنری برای مراسم رونمایی گفت: با هجرت آقای صفوی به غرب کارهای خوبی برای فرهنگ و هنر اسلامی و ادبیات فارسی صورت گرفته که برخی از آن کارها هنوز معرفی نشده است.

رئیس حوزۀ هنری با اشاره به معرفی اشعار قرآنی در دانشنامۀ معاصر قرآن کریم ادامه داد: کسانی که در ادبیات فارسی ماندگار شدند افرادی بودند که به قرآن تمسک جستند و هنرمندان امروز ما بیش از هر زمانی دیگر لازم است که به قرآن تمسک بجویند چراکه در مقابل فتنه‌ها، قرآن است که صراط مستقیم را نشان می‌دهد.

دانشنامۀ معاصر قرآن کریم، منبع زودیاب فارسی با مداخل درون‌متنی و برون‌متنی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلمان صفوی دربارۀ قرآن کریم گفت: قرآن کریم، کلام الله است و نه کلام رسول که به حضرت‌محمد(ص) وحی شده است. قرآن در ساخت تمدن اسلامی به طور خاص و جهانی به طور عام نقش داشته است. قرآن مشتمل بر مسائل مبدأ، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت قلبی، تیپ‌شناسی انسان بر اساس ایمان و عمل، انواع فقه، نظام اقتصادی سیاسی و اجتماعی اسلام است.

وی دربارۀ لزوم شناخت قرآن اظهار کرد: فرهنگ اسلامی طی 15 در قرن در حوزه‌های مختلف نقش داشته است که محور آن قرآن بوده است. فرهنگ و تمدن قرآن از موضوعات اصلی روابط بین‌الملل و دیپلماسی است. قرآن امروز بیش از همیشه زنده است و نقش اساسی در روابط بین‌الملل دارد. لذا شناخت قرآن در دورۀ چالش یا گفت‌وگوی تمدن‌ها افزایش یافته است.

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن ادامه داد: دانشنامه‌های علم رجال و احادیث منتشر شده است اما در اروپا تحولی در دانشنامه‌نویسی رخ داده است که ماحصل آن دانشنامۀ بریتانیکا و امثالهم است. تفاوت دانشنامه‌های جدید با قبلی‌ها در سهولت دستیابی به مداخل و مستندات آن‌هاست. امروز در دانشنامه‌های جدید، دانشنامه‌های تخصصی تألیف شده است. آکادمی مطالعات ایرانی لندن مفتخر است سومین دانشنامۀ خود را به نام دانشنامۀ معاصر قرآن کریم منتشر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفوی در تعریف دانشنامۀ معاصر قرآن کریم بیان کرد: با توجه به عمر کم دانشنامه‌نویسی در ایران، تعریف روشنی در ذهن عمومی ثبت نشده لذا باید بگویم این دانشنامه نه معجم الفهارس فارسی است نه ترجمه و نه تفسیر بلکه منبع زودیاب فارسی یا کوئیک رفرنس با مداخل درون‌متنی و برون‌متنی است که مخاطب را از مراجعه به منابع مختلف بی‌نیاز می‌کند و نکات اساسی پژوهش‌های متفکران را بیان می‌کند.

وی افزود: دانشنامۀ معاصر قرآن کریم، تبیین‌کنندۀ حوزه‌های مختلف قرآن است و کوششی برای دسترسی انسان معاصر به قرآن به دور از تبلیغات و هیاهوهای غیرعلمی است. این دانشنامه، خروجی فکری و تخصصی جمعی از نویسندگان است زیرا دانشنامه‌نویسی به صورت فردی با توجه به نیازهای فردی ممکن نیست.

سرپرست علمی دانشنامۀ معاصر قرآن کریم در تبیین برخی ویژگی‌های این دانشنامه اظهار کرد: رویکرد تاریخی، ترتیب الفبایی مداخل، توجه به نیازهای فکری، طرح مباحث جدید مثل حقوق بشر، رویکرد تقریب مذاهب، رویکرد حِکَمی، ارجاع به متون کلاسیک و معاصر، نثر سلیس و روان، چاپ با چهار رنگ، نگاه عصری به مسائل و شاید مهمتر از همه، برجسته نمودن تأثیر قرآن در اشعار فارسی از فردوسی تا موسوی گرمارودی است.

وی ادامه داد: اکثر مداخل این دانشنامه توسط مسلمانان نوشته شده که تفاوت این دانشنامه با لاینن و لیمن است. این دانشنامه نماد همکاری حوزه و دانشگاه است. رسم الخط فارسی از دیگر ویژگی های این اثر است. ساختار مقالات دانشنامه عبارت از عنوان مدخل، شناسه، طریقه، بدنۀ اصلی و مستندسازی است و از مطالب تشیع و تسنن در آن استفاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفوی دربارۀ بخش‌های مقالات دانشنامۀ معاصر قرآن کریم گفت: کل مقالات دو بخش دارد؛ درون‌متنی و برون‌متنی. درون‌متنی مواردی است که در خود قرآن ذکر شده مانند الله، محمد، نام سوره‌ها و... و همچنین حجاب، جهاد و... و همچنین برهان محبت، جبر و اختیار و... مداخل بیرونی مشتمل بر مداخلی است که دربارۀ قرآن است نظیر تفاسیر قرآن که همگی آن توسط حضرت آیت‌الله کوشا تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشنامۀ معاصر قرآن کریم در هفت سال تهیه شده است بیان کرد: این دانشنامه توسط 20 نویسنده، 4 ویراستار، 5 مشاور علمی و 2 نمونه‌خوان، زیر نظر بنده، با مدیریت اجرایی آقای حسن فتحی، با استفاده از 712 منبع و مأخذ، در 1215 صفحۀ قطع رحلی دو ستون، با کاغذ پنجاه گرمی، در 717 مدخل و 944584 کلمه (نزدیک به یک میلیون کلمه)، به مدت سه سال به رشتۀ تحریر درآمده و با کیفیت عالی از سوی انتشارات سلمان آزاده، در تیراژ 2000 نسخه در سال جاری در قم منتشر شده است.

سرپرست علمی دانشنامۀ معاصر قرآن کریم دربارۀ فروش این دانشنامه گفت: دانشنامه منبع قرآن شناسی معتبر برای هر خانوادۀ معاصر است، این دانشنامه بدون حمایت مالی نهادهای دولتی و حکومتی ایران تهیه شده است. هزار نسخۀ آن توسط بخش خصوصی پیش‌فروش شده و 500 نسخه هم باز توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

...............

پایان پیام/ 320

نظر شما