شناسهٔ خبر: 22605266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسویه حساب آمریکا با مخالفان مسلح سوریه/رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/29 آبان

تهران - ایرنا - تسویه حساب آمریکا با مخالفان مسلح سوریه؛ دیدار سه جانبه سوچی نشانگر حرکت جهان به سوی نظام چندقطبی؛ افزایش شمار نظامیان ترکیه در اطراف شهر عفرین سوریه؛ دیدار ولیعهد عربستان با فرستاده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه؛ کشته شدن 9 شهروند سوریه در حمله خمپاره ای به دمشق و حمص؛ بررسی مسائل مربوط به اوضاع سیاسی نظامی سوریه در نشست آنتالیا؛ فرار والی داعش در شهر بوکمال به شرق فرات؛ و جلوگیری کردهای سوریه از ورود آوارگان دیرالزور به حسکه؛ از رویدادهای مهم روز دوشنبه سوریه است.

صاحب‌خبر -

** الحدث نیوز پایگاه خبری لبنانی به نقل از منابع آگاه در میان مخالفان سوریه موسوم به ارتش آزاد، خبر داد که ائتلاف بین المللی آمریکا با حدود 200 تن از عناصر این گروه که در نزدیکی گذرگاه التنف مستقر بودند، تسویه حساب کرده است.
ابو اثیر الخابوری سخنگوی گروه المسرح یکی از جناح های وابسته به گروه ارتش آزاد سوریه از مخالفان مسلح سوریه گزارش داد که 180 نفر از عناصر این گروه با دریافت مبلغ دوهزار دلار تسویه حساب کرده و از این گروه خارج شده اند.
بنا بر این گزارش، پاکسازی فوق پس از آن صورت گرفت که واشنگتن از حمایت لجستیک و مادی این گروه دست کشید و قرار است تنها از نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (قسد) به عنوان تنها همپیمان خود در شمال و شرق سوریه حمایت و پشتیبانی کند.

** پروفسور ونیامین پوپوف مدیر مرکز مشارکت تمدن های دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه، با اشاره به این که نظام تک قطبی ادعایی آمریکا به پایان رسیده، اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی را نشانگر حرکت جهان به سوی نظام چندقطبی دانست.
سفیر پیشین روسیه در سازمان همکاری اسلامی، برگزاری اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی را رویدادی بسیار مهم خواند و گفت که بسیاری بر این باور بودند که این کشورها نمی توانند متصل شده و با یکدیگر همکاری کنند زیرا اهداف متفاوت دارند.

** روزنامه الوطن به نقل از منابع مخالفان از افزایش استقرار نیروهای نظامی ترکیه در اطراف شهر عفرین در شمال شرق استان حلب سوریه خبر داد.
این منبع خبری امروز با اشاره به ورود کاروان جدیدی از نیروها و تجهیزات ارتش ترکیه از منطقه مرزی کفرلوسین به استان حلب، اعلام کرد که
بخشی از این نیروها قرار است به منطقه الشیخ عقیل در خط تماس تروریست های مورد حمایت ترکیه با یگان های مدافع خلق از زیر مجموعه های نیروهای دمکراتیک سوریه و در تسلط گروه تروریستی نورالدین الزنکی در غرب حلب بروند.

** محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه طی دیداری تحولات سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
جنگ سوریه از مارس 2011 و با حمایت مالی، نظامی و تسلیحاتی غرب و برخی دولت های منطقه از گروه های مسلح و تروریستی آغاز شده و تاکنون علاوه بر میلیون ها آواره، صدها هزار کشته بر جا گذاشته است.

** در حمله خمپاره ای تروریست ها به پایتخت سوریه و شهر حمص 9 شهروند سوری کشته و 43 تن دیگر زخمی شدند.
گروه های تروریستی روز یکشنبه نیز با خمپاره باران مزارع شمال حمص و کارخانه آرد الولید، سبب کشته شدن 7 کارگر و مجروحیت 43 تن دیگر شدند.

** بنابر بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه، در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آنتالیا، مسائل و تحولات اساسی مربوط به اوضاع سیاسی نظامی سوریه با توجه به قلع و قمع رو به پایان کانون تروریسم بین المللی و فعالیت مناطق کاهش تنش در این کشور بررسی شد.
وزرای خارجه سه کشور علاوه بر بررسی مقدمات برگزاری کنگره گفت و گوهای ملی سوریه در شهر سوچی بر ادامه تلاش های مشترک در چارچوب روند صلح آستانه و کمک به ایجاد شرایط برای تسریع مذاکرات سوری سوری تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردند.

** قرار است 22 نوامبر (اول آذر ماه امسال) روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی با یکدیگر دیدار داشته باشند، به همین دلیل وزیران امور خارجه سه کشور با تشکیل نشستی طی روز گذشته (28 آبان) در آنتالیا ترکیه، در زمینه آماده سازی مقدمات دیدار سران گفت وگوهایی را انجام دادند.

** مذاکرات روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی گام عملی مهم دیگر کشورهای ضامن صلح در سوریه است که با وجود سیاست های تنش آفرین ایالات متحده به دنبال حل و فصل صلح آمیز مساله از راه سیاسی هستند.

** برخی از ناظران، نشست وزیران خارجه سه کشور در آنتالیای ترکیه را گامی برای فراهم سازی زمینه دیدار روسای جمهور برای بررسی فرصت ها برای حل بحران سوریه ارزیابی می کنند.
تحلیل گران همکاری و عملیات روسیه، ایران و ترکیه در سوریه را موفق و کارآمد ارزیابی کرده و می گویند که این نشست نشان خواهد داد که آن ها به این همکاری ها ادامه می دهند و نقشه راهی را برای سوریه طراحی خواهند کرد.

** اتاق عملیات نیروهای هم پیمان ارتش سوریه روز گذشته با اعلام خبر فرار ابوحسن العراقی والی گروه تروریستی تکفیری داعش در شهر بوکمال سوریه به همراه بیش از 150 تروریست دیگر به شرق رود فرات؛ اعلام کرد که العراقی به همراه دو فرمانده برجسته تروریست های داعشی به نام های صدام الجمل و ابوسمیه الانصاری از شهر بوکمال به شرق رود فرات فرار کردند.
هم اکنون ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان درحال پاکسازی محله های بوکمال از مین ها و تله های انفجاری برجای مانده از داعش هستند.

** ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله لبنان، فاطمیون، زینبیون و حیدریون پس از درگیری های شدید با گروه تروریستی داعش بر شهر البوکمال در نزدیکی مرزهای عراق مسلط شدند.

** به گزارش روزنامه الوطن سوریه نیروهای دمکراتیک سوریه (عمدتا متشکل از شبه نظامیان کرد شمال این کشور) علاوه بر جلوگیری از ورود آوارگان استان دیرالزور به استان حسکه، شمار زیادی از آن ها را هم به رغم بدی شرایط آب و هوایی در منطقه ابوفاس در جنوب غرب الشدادی بازداشت کردند.
حمله گروه تروریستی داعش در 21 آبان با خودرو بمب گذاری شده به آوارگان سوری در منطقه ای میان میدان های نفتی الجفره و الکونیکو در استان دیرالزور 20 کشته و 30 زخمی برجای گذاشت.
خاورم**7074**شبس*1613*خبرنگار: مینا غفرانی آذر*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما