شناسهٔ خبر: 22589532 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شیوع بالای دیابت در مالزی/ پویش سلامت ایرانیان انجام شد

کوالالامپور - ایرنا - بیش از سه و نیم میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال مالزی به دیابت مبتلا هستند و به مناسبت هفته دیابت، پویش سلامت ایرانیان با هدف بررسی وضعیت قندخون این گروه جمعیتی انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، در این پویش سلامت که روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری با همکاری دست اندرکاران تارنمای 'سلامت نامه' و یک مرکز خصوصی در کوالالامپور برگزار شد، تعداد زیادی از جمعیت ایرانی ساکن مالزی با حضور در این پویش علاوه بر قند خون همچنین فشار خون، شاخص توده بدنی و برخی آزمایش های پایه دیگر را انجام دادند.
این گروه پیش از این نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته با برگزاری پویش دیگری آزمایش هایی از قبیل آزمایش قند خون، فشار خون، تجزیه و تحلیل چربی بدن (وضعیت چربی اندام های داخلی از قبیل قلب، کلیه، کبد و غیره)، تجزیه و تحلیل بدن و آموزش بررسی وضعیت سلامت مخصوص بانوان ایرانی مقیم در مالزی را به صورت رایگان برگزار کرد.
روند افزایش ابتلا بیماری قند خون که در مالزی ازسال 2006 تا 2011 با رشد 3.6 درصدی به 15.2 درصد افزایش داشته در سال گذشته به 17.5 درصد رسیده است. این آمار همسو با مصرف 26 قاشق چایخوری شکر در مالزی است که در مقایسه با میزان استاندارد 6 قاشق چایخوری توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بسیار بالاتر است.
مقامات بهداشتی مالزی بر این باور هستند که بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت در این کشور از بیماری خود اطلاع ندارند و این بیماری خاموش به تدریج بر اندام های حیاتی آنها تاثیر گذاشته و به طور ناگهانی و پس از تشخیص دیر هنگام می تواند پیامدهای جدی برای آنها به دنبال داشته باشد.
سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامناسب و نامتعادل، غذاهای آماده (فست فودها)، مصرف بیش از حد شکر در برنامه های مختلف غذایی و زندگی کم تحرک که در بین مالزیایی ها از دلایل اصلی ابتلا به بیماری دیابت معرفی شده است، جمعیت ایرانی مقیم این کشور را نیز که علاوه بر برخورداری از چنین عوامل خطرزایی (ریسک فاکتور) برخی چالش های دیگر حوزه سلامت را نیز متحمل می شوند، آسیب پذیرتر می کند.
اگرچه ممکن است جمعیت بومی مالزی به روش های مختلفی از جمله ارتباط با مراکز درمانی و مواجهه با رسانه های محلی زبان (چاپی، شنیداری، دیداری و رسانه های نوین) از برخی مناسبت های بهداشتی آگاه شده و در معرض مواجهه پیام های تولید شده در این زمینه قرار گیرند، اما جمعیت خارجی مقیم این کشور عمدتا با چنین پیامهای مواجه نمی شوند. از اینرو، می توان به جرات بیان کرد که ایرانیان مقیم مالزی، مشابه بسیاری از خارجی های دیگر مقیم این کشور، هیچ سهمی از شعار 'پیشگیری بر درمان مقدم است' نداشته اند.
حوزه سلامت ایرانیان مقیم مالزی که به دلایل مختلفی از جمله نبود بیمه های مورد نیاز، تفاوت های فرهنگی، گرانی هزینه ها و برخی عوامل محیطی دیگر به یکی از دغدغه های اصلی این گروه جمعیتی تبدیل شده است، نیازمند راهکارهایی است تا بتواند بخشی از نگرانی های موجود را کاهش دهد.
ارائه بیمه های درمانی، افزایش آگاهی از ضرورت استفاده از چنین بیمه هایی، بکارگیری نیروی انسانی آگاه به مسائل سلامت ایرانیان، شناسایی و معرفی نیروهای انسانی موجود در این کشور که می توانند گره ای از مشکلات بگشایند و در صورت امکان متمرکز کردن خدمات آنها در برخی از روزها، گنجاندن مسائل حوزه سلامت در فهرست وظایف کاری برخی از نهادها و مراکز موجود و یا تقویت و حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه از جمله راهکارهایی است که می تواند در بهبود وضعیت سلامت ایرانیان مقیم مالزی موثر باشد.
شبد**آساق**241**159**1379
انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما