شناسهٔ خبر: 22571678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ابراز نگرانی آلمان درباره شرایط ثبات منطقه

R31356/P36447/S8,89,90/CT10

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را درباره شرایط ثبات در منطقه ابراز کرده همه طرف‌ها را به کاهش تنش‌ها فراخواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، عربستان سعودی بعد از اظهارات انتقادی اخیر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان سفیر خود از برلین را فراخواند.

بعد از خروج سفیر عربستان از برلین، وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای خواستار تبادل آزادانه و آشکار درباره اوضاع منطقه شد.

وزارت امور خارجه آلمان امروز در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما با توجه به شرایط کنونی نگرانی زیادی درباره پایداری و ثبات در منطقه داریم و از همه طرف‌ها خواستار کاهش تنش‌ها هستیم. صحبت کردن باز و آشکار در این باره بین شرکای نزدیک بین المللی امری ممکن و بدیهی است.

در این بیانیه البته به عربستان سعودی و خروج سفیر عربستان سعودی از برلین اشاره‌ای نشده است.

وزارت امور خارجه آلمان تنها تأکید کرد: ما پیام خود را به همه بازیگران منطقه‌ای ارسال می‌کنیم.

عربستان سعودی در اعتراض به سخنان اخیر «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، سفیر خود در آلمان را برای رایزنی فراخواند. عربستان همچنین با احضار سفیر آلمان در ریاض، یادداشت اعتراضی علیه اظهارات گابریل تقدیم وی کرد.

 زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، روز پنجشنبه پس از دیدار با همتای لبنانی خود «جبران باسیل»، با لحنی کم‌سابقه، هشدار داد که اتحادیه اروپا در برابر روحیه ماجراجویانه عربستان سعودی سکوت نخواهد کرد.

گابریل در این دیدار، با اشاره به اوضاع بحرانی حاصل از جنگ در یمن و تحریم قطر توسط عربستان سعودی و همپیمانانش، رفتار ریاض با دولت لبنان را نقطه‌ اوج بحران در منطقه توصیف کرد.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین سفر سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان به پاریس و بازگشت قریب الوقوع وی به لبنان را تمجید کرد و تأکید کرد: حالا باید از همه طرف‌ها گام‌هایی برای اعتمادسازی شکل گیرد. ما بر این عقیده‌ایم که روابط نزدیک و قابل اعتماد در جهت منافع مشترک منطقه و ما است.

انتهای پیام/*

نظر شما