شناسهٔ خبر: 22561528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جور دیگر باید دید

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، زلزله اخیر در استان های غربی کشور به ویژه شهرهای سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی، نشان داد که از زلزله بم و خسارات جانی و مالی فراوان

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، زلزله اخیر در استان های غربی کشور به ویژه شهرهای سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی، نشان داد که از زلزله بم و خسارات جانی و مالی فراوان آن، درس نگرفته و باز هم تکرر مکررات اتفاق افتاد.
اگر از محله فولادی ها در شهر سرپل ذهاب دیدن کنید، شاهد خرابی شمار زیادی از خانه هایی با ساختار سنتی و قدیمی خواهید بود اما نکته ای جالب و در عین حال تعجب آور، خرابی ساختمان های جدید از جنس آهن و بتون است.
تعداد زیادی ساختمان یک، 2 و چند طبقه که امروزی و با بتون یا آهن ساخته شده است ویران و با خاک یکسان شده است و تعداد قابل شماری انسان را به کام مرگ کشانده است.
می توان به جرات گفت که آمار ساختمان های جدید و تازه ساخت تخریبی با خرابی ساختمان های قدیمی تر برابری می کند که بدون شک ضعفی بزرگ را به نمایش می گذارد.
روز گذشته با ساکنان محل که صحبت می کردم از جان باختن بیش از 30 نفر از ساکنان یک ساختمان سه طبقه تازه ساخت سخن می گفتند و اینکه تمامی اعضای یک خانواده بر اثر زلزله از بین رفته اند.
ساختمان کاملا تخریب شده بود و تنها ستون های آهنی آن، نشان از چند طبقه بودن آن داشت و چند نفر از ساکنان محل در آن نزدیکی صحبت از نبود فونداسیون ( پی) ساختمان می کردند.
ساختمانی نیمه کاره نیز که حدود 50 درصد پیشرفت داشت با وجود استفاده از مصالح جدید و ساختار بتونی، کاملا تخریب شده بود.
مالک ساختمان که نگاهی همراه با حسرت و ندامت به ساختمان داشت از شدت ناراحتی حاضر به مصاحبه نشد اما یک مهندس ساختمان که مشغول بررسی و ارزیابی کیفی مصالح این ساختمان بود، نبود کیفیت، استفاده از فیبر فراوان به جای سیمان در ستون ها و عدم اتصال و جوش تعدادی از میل گردهای داخل ستون یا سقف را از عوامل اصلی تخریب و خرابی این ساختمان ذکر کرد.
او گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مردم با این نیت که هزینه های کمتری در زمان ساخت خانه متحمل شوند، از مصالح بی کیفیت یا کمترین مصالح استفاده کرده و این چنین دچار خسارات جانی و مالی می شوند.
وی دید مردم را نسبت به ساخت و ساز اشتباه خواند و گفت: بی شک اگر ساخت و سازها اصولی و با توجه به شرایط منطقه باشد، شاهد این میزان تخریب و جانباخته نخواهیم بود.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز روز جمعه در دیدار با اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد: خانه هایی که توسط مردم ساخته شده بودند، بیشتر از ساختمانهای دولتی ساز در مقابل زلزله مقاومت کردند.
پس نیاز است دیدمان به ساختمان سازی تغییر یابد و امنیت جانی و آسایش را اولویت اول در بحث ساخت و ساز باشد. ضروری است که اصول ساختمان سازی همراه به رعایت استانداردها را مورد توجه قرار داده تا اگر با زلزله یا بلای طبیعی مواجه شدیم، حسرت ندانم کاری های گذشته را نخوریم.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شده که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورده است.
زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، بیش از 31 هزار واحد مسکونی در این زلزله به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.
دراین حادثه 436 نفر جان خود را از دست داده و 10 هزار 179 نیز مصدوم شدند.
7355/8066خبرنگار:وریا کرمی ** انتشار دهنده:علی مولوی

نظر شما