شناسهٔ خبر: 22532004 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح کرد:

کتابداران مشکل مالی دارند

علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آئین «تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» با اشاره به لزوم صبر برای ثمردهی فعالیت‌های فرهنگی، تاکید کرد که کتابداران در کتابخانه‌های روستایی و شهری از ظرفیت بالایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برخوردارند.

صاحب‌خبر -
 
به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین «تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» بعدازظهر امروز چهارشنبه‌(24 آبانماه) ‌با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی و علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته‌کتاب، علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اللهیاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه عمومی کشور، جعفرزاده، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دبیر در تالار وحدت برگزار شد.
 
مختارپور، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هموطنان در پی زلزله غرب کشور و تجلیل از تلا‌ش‌های سید عباس صالحی در کسوت معاون فرهنگی و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره اخیر به‌روشنی نشان دادند که در صورت اعتماد و احترام مسئولان و توجه به نظرات و خواسته‌ها و مشارکت‌دادن آن‌ها در برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، مجموعه‌سازی و دیگر مسائل کتابخانه‌های عمومی، جلوه‌های باشکوه و درخشانی از تلاش و همت مضاعف خود را در کتابخانه‌های روستایی و شهری سیار در همه شهرها و روستا به ظهور و بروز می‌رسانند.
 
مختارپور افزود: از همه معاونین، مشاورین و مدیران کل، کارشناسان و دیگر افرادی که در بهبود شرایط معیشتی و رفاهی کتابداران، کارکنان و تعمیر، تجهیز و تامین منابع گوناگون کتابخانه‌های عمومی کشور نقش بسزایی ایفا کردند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم کتابداران همچون گذشته با خلاقیت و ابتکار در تلاش ارزشمند خود در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای کوشا و موفق باشند.
 
این مسئول فرهنگی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله، صبر و دقت و زمان کافی متناسب با هر مخاطب است. مطمئن باشیم کودکانی که در کتابخانه‌های عمومی شادمانه حضور دارند بزرگ‌زنان و بزرگ‌مردان آینده این سرزمین خواهند بود و همه تلاش کتابداران بر جریده عالم ثبت می‌شود.
 
180 شهر کشور فاقد کتابخانه‌اند
جعفرپور در ابتدای این آئین ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان غرب کشور درباره نامگذاری بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: انتخاب شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» نشان از تمرکز و اهمیت خانواده در کتابخوان شدن فرزندان است. مطالعه نشان می‌دهد که کتابخوانان حرفه‌ای از خانواده کتابخوان حرفه‌ای برخاسته‌اند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: معلمان دومین گروه الگو برای کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان هستند؛ بنابراین آموزش و پرورش باید زمانی را برای تشویق و ساعاتی غیر از ساعت‌های مطالعه کتاب‌های درسی اختصاص دهد. افراد با برنامه‌ریزی، باید در اوقات غیرمفید به امر کتابخوانی مشغول باشند علاوه بر این شاهد ترویج کتاب‌های صوتی هستیم؛ بنابراین باید از این ابزار برای تشویق به امر مطالعه استفاده کنیم.
 
جعفرپور با اشاره به وجود مشکلات متعدد در نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی دچار گرفتاری‌های فراوان مالی است. رئیس این نهاد بارها این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است و تاکید شده کتابداران به لحاظ مالی در مضیقه هستند. کمیسیون فرهنگی با همکاری دولت تلاش می‌کند تا این مشکل برطرف شود.
 
این نماینده مجلس با اشاره به نبود کتابخانه در برخی شهرهای کشور گفت: 180 شهر کشور فاقد کتابخانه‌اند. علاوه بر این یک‌هزار و 200 روستا کتابخانه ندارند.

نظر شما