شناسهٔ خبر: 22529618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

علامه مولفی کم‌نظیر بود/ کتابداران کلیدداران گنجینه بشری‌اند

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین تجلیل از مقام «کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» با اشاره به فعالیت قابل توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج کتابخوانی بر اهتمام همه ارگان‌ها به مقوله کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
 
به ‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین تجلیل از مقام «کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» بعدازظهر امروز چهارشنبه‌(24 آبان‌ماه) ‌با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی و علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته‌کتاب، علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اللهیاری‌فومنی، معاون توسعه کتابخانه عمومی کشور، جمشید جعفر‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.  
 
صالحی در ابتدای این آئین سالروز رحلت پیامبر اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و درگذشت جمعی از هموطنان در پی زلزله در غرب کشور را تسلیت گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با یاد شهید محسن حججی افزود: از شهید محسن حججی، شهید رفیع که از باغ کتاب درآمد و به گلشن آفتاب رسید یاد می‌کنیم.
 
صالحی روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» را به برگزیدگان نهاد کتابخانه‌های عمومی تبریک گفت و با اشاره به پیوند نام علامه طباطبایی(ره) با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ادامه داد: ممکن است این پرسش مطرح باشد که چرا نام علامه با هفته‌کتاب پیوند داده شده است. بزرگان و نویسندگان مطرحی داشته و داریم. شاید تصور این باشد که علامه با روز قرآن و فلسفه تناسب دارد چرا با روز کتاب؟ گرچه سال‌های متوالی در هفته‌کتاب با نام ایشان پیوند خورده اما فکر می‌کنم کمتر به این پیوند نگاه شده است. علامه از چند جهت با کتاب و افق کتاب پیوند خورده؛ نگاهی که برای فرهنگ مکتوب درس‌آموز است.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در روزگاری که کتاب‌نویسی، متاسفانه گاه و بیگاه به کار بدون تامل و  پایداری تالیف می‌‌شود، علامه، برای تالیف «تفسیر المیزان» 17 سال زمان صرف کرد. علاوه بر این از 9 سال قبل تالیف یعنی ایشان تدریس این تفسیر را در قم آغاز کردند. در سال 1334 نخستین جلد المیزان منتشر می‌‌شود و 17 سال بعد در 23 رمضان،‌ آخرین سطور المزیان تمام می‌شود؛ به‌عبارت دیگر در مجموع علامه 26 سال برای تالیف المیزان زمان گذاشت. دورانی که رمز ماندگاری است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علامه فقط کتاب، ننوشت بلکه همراه با گفت‌وگو به نوشتن کتاب اقدام کرد. آثار اصلی و تاثیر‌گذار علامه آثاری هستند که در درون گفت‌و‌گو متولد شده‌اند. آثاری از ایشان در گفت‌و‌گو با کربن به ایران شکل گرفته است. ویژگی دیگر آثار علامه توجه به نیاز مخاطب و انسان معاصر است. نیازهایی شامل نیازهای عمیق و نیازهای ساده اما مهم. کتاب «شیعه در اسلام» در پاسخ به تقاضای مستشرق آمریکایی نوشته شده که همچنان ماندگار است. «المیزان» سرشار از پیوند نیازهای زمانه است. علامه فقط فیلسوف و  حکییم مفسر نیست بلکه مولف کم‌نظیر است. مولفی که اصول نگارش را برای اینکه کتابش چون برگ زرین از ایران تا چین تا آمریکا حرکت کند رعایت کرد.    

کتاب عصاره تمدن بشری است
صالحی با تاکید بر نیاز انسان امروز به کتاب افزود: ما همچنان به کتاب نیاز داریم گرچه رسانه‌های جدید آمده‌اند اما هیچ‌کدام، جای کتاب را نمی‌گیرند کتاب عصاره تمدن بشری است. تمدن بشری با کتاب آغاز می‌شود. کتابخانه‌ها، گاهواره و مهد تمدن بشری هستند. کتابخانه، تمدن بشری را جابجا و منتقل و اتصال فرهنگی را برقرار می‌کند. کتابداران نگاهبانان و کلیدداران گنجینه بشری هستند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم برای تجهیز و تاسیس کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم نهاد کتابخانه‌های عمومی گام‌های قابل توجهی‌ای را در راستای اهداف خود برداشته است و علاوه بر این در دولت پیشین 200 کتابخانه در سراسر کشور افتتاح شد.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تجلیل از زحمات کتابداران ادامه داد: همه حلقه‌های نشر باید به مقصد نهایی یعنی ترویج کتابخوانی توجه کنند اتفاقی که همه کتابداران بیش از پیش برای ارتقاء آن تلاش می‌کنند. ترویج کتابخوانی و بالابردن ذائقه مخاطبان فقط وظیفه یک دستگاه و نهاد نیست و اهتمام همه ارگان‌ها را می‌طلبد. خوشبختانه در شورای فرهنگ عمومی طی دو جلسه گذشته این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.
 
در پایان این آیین از کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور تجلیل شد.

نظر شما