شناسهٔ خبر: 22520223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در جریان طرح سؤال از وزیر خارجه در صحن مجلس:

محبی‌نیا: ایران به علت ضعف حضور در دادگاه‌های بین‌المللی متضرر شده است

نماینده میاندوآب در مجلس در جریان طرح سؤال خود از ظریف با موضوع آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه ایران و دفاع مسئولان کشور گفت: به علت ضعف حضور در دادگاه‌های بین‌المللی متضرر شده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه 24 آبان پارلمان به طرح سئوال خود از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علی جمهوری اسلامی ایران و دفاع مسئولین کشور در این ارتباط پرداخت. 

وی با اشاره به اینکه به مجاهدت و هوشمندی وزیر امور خارجه در اداره دستگاه خارجه واقف است، گفت: ملت ایران به دلیل ضعف حضور در دادگاه‌های بین‌المللی متضرر شده است.

محبی‌نیا با ذکر اینکه به خاطر رعایت مصالح ملی، سقف کلی ضررهای وارده را بیان نمی‌کند، اظهارداشت: در بسیاری از موارد، محاکم بین‌المللی می‌گویند اگر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بیایند و حتی در پاسخ به دعاوی، طرح مسئله کنند چه بسا محکومیت شامل حال ایران نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: شاید وزیر خارجه پاسخ بگوید که بسیاری از این دادگاه‌ها مشروعیت ندارند تا جمهوری اسلامی ایران در آنها حضور یابد و از خود دفاع کند اما منافع ملی مهمتر است.

وی بادرخواست محمدجواد ظریف جهت اعلام کل مبالغ دعاون علیه ایران و نحوه آرایش جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های بین‌المللی در قبال این پرونده‌ها عنوان داشت: در وزارت امور خارجه تربیت نیرو برای آینده جهت دفاع از منافع ملی صورت نمی‌گیرد. به علاوه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران فراگیر نیست و من از آقای ظریف می‌خواهم سایر نقاط را همچون آسیای شرقی، مدیترانه و .. در دیپلماسی کشور لحاظ کند.

محبی‌نیا همچنین خواستار رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی شد و گفت: حکمت و مصلحت اجازه می‌دهد که بعضی مسائل را که حل نمی‌شود با اذن ولایت از سر راه سیاست خارجی بردارید. 

وی با درخواست وزیر خارجه جهت اعلام میزان مطالبات و میزان دعاوی حکم خورده و حکم نخورده خطاب به ظریف افزود: با آقای رئیس‌جمهور صحبت کنید تا دفتر حقوقی ریاست جمهوری را در دستگاه سیاست خارجی ادغام کند.

نماینده میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در ادامه گفت:‌ای کاش ما بهانه به این محاکم ندهیم چرا که عدم حضور شما به آنها بهانه را برای محکوم کردنمان می‌دهد مگر آنکه شورای عالی امنیت ملی این اجازه را ندهد.

وی خطاب به ظریف ادامه داد: سفرا را به سمتی بکشانید که نگرانی مجلس را در مورد دارایی‌های ایران در خارج از کشور برطرف کند.

این نماینده مجلس در پایان خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای قشقاوی معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه از نمایندگان حرف شنوی ندارد؛ به ایشان بگویید با مجلس بهتر تعامل کند.

انتهای پیام/

نظر شما