شناسهٔ خبر: 22520389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مصلحت کشور نباید در انجماد سیاسی آمریکا حل شود

نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌دژ گفت: خدای ناکرده مصلحت نباید در انجماد سیاسی که مقصران آن آمریکا و جهانخواران هستند، حل شود.

صاحب‌خبر -

مصلحت کشور نباید در انجماد سیاسی آمریکا حل شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در صحن علنی امروز (چهارشنبه، 24 آبان‌ماه) در سوال خود از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: براساس اصل 88 قانون اساسی سوال از رئیس جمهور نباید بیشتر از یک ماه و سوال از وزرا از 10 روز بیشتر طول بکشد و باید به صحن علنی بیاید.

وی ادامه داد: سوال بنده از پارسال تاکنون طول کشیده و تازه به صحن آمده است، البته بنده به هوشمندی و مجاهدت ظریف در دستگاه خارجی واقف و معترفم و از ذکر نام وی و تحلیل‌های راست و چپ هم نگران نیستم. 

محبی‌نیا تصریح کرد: مسلما اینکه ظریف به جلسه کمیسیون امنیت ملی برای پاسخ به سوال بنده نیامده به دلیل مسئله کاری بوده است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب تأکید کرد: سوال بنده درباره دعاوی که در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح می‌شود و ما می‌خواستیم بدانیم که تاکنون چه میزان در این دادگاه‌ها محکوم شده‌ایم و دارایی ملت به دلیل ضعف حضور در مسائل حقوقی توقیف شده و متضرر شده‌ایم.

وی اذعان داشت: مسلما در شرایطی نیستیم که به دلیل عدم حضور در دادگاه‌ها حکم غیابی بخوریم و اموال کشور را از دست بدهیم و درست نیست دارایی ملت به دلیل عدم صیانت مورد تعدی قرار بگیرد.

محبی‌نیا افزود: در بسیاری از دادگاه‌ها اعلام شده که اگر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در آنجا حاضر شده و تنها شکایت را رد کنند، قبول خواهد شد اما برخی با اعلام اینکه این دادگاه‌ها مشروعیت ندارد، در آنجا حاضر نمی‌شوند که بیان این سخنان درست نیست.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب خطاب به ظریف گفت: ما می‌خواهیم شما میزان کل محکومیت‌های ما را با دلایل و اینکه نظام حقوقی برای دفاع از کشورمان در دادگاه‌های بین‌المللی چه اقدامی کرده است، بفرمایید.

وی تصریح کرد: سیاست‌های هوشمندانه شما فراگیر نیست، حکمت و مصلحت به شما اجازه می‌دهد که در مواردی که با عقلانیت قابل حل نیست را از سر راه سیاست خارجی بردارید، نه آنکه خدای ناکرده مصلحت در انجماد سیاسی که مقصران آن هم آمریکا و جهانخواران هستند، حل شود.

محبی‌نیا تأکید کرد: براساس قانون مسئول رسیدگی به پرونده‌های حقوقی بین‌المللی دستگاه خارجی است و دفاتر حقوقی ریاست جمهوری و ... باید از شما دستور بگیرند و ما فقدان وظیفه و مأموریت را از سوی شما قبول نداریم.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب گفت: اگر برای شما مقدور است فعالیت‌های حقوقی و دفتر حقوقی ریاست جمهوری را در سیاست خارجی اقدام کنید، زیرا به هوشمندی وزارت خارجه اطمینان داریم.

وی اذعان داشت: ای کاش شما بهانه به این محاکم ندهید، مگر آنکه شورای عالی امنیت ملی صلاح نداند و اصرار بر کنار زدن کل پرده را هم ندانیم از لحاظ حقوق بین‌الملل اموال دولت‌ها وجه حاکمیتی دارد و باید از تجاوز محاکم بین‌المللی مصون بماند.

محبی‌نیا خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: شما باید سفرا را به سمتی بکشانید که نگرانی مجلس را در حوزه اقتصادی و احصاء ارزش دارایی‌های دولت در خارج از کشور را رفع کند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب تأکید کرد: تا جایی که می‌دانم مقام معظم رهبری و مردم از وزیر امور خارجه کشورمان رضایت دارند، لذا سوال را به رأی نمی‌گذاریم.

وی در پایان خطاب به ظریف با مزاح گفت: قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه هم از ما حرف‌شنوی ندارد و به وی بگویید که با ما بیشتر در ارتباط باشند.

انتهای پیام/

نظر شما