شناسهٔ خبر: 22519627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

26 میلیون نفر در کشور دچار اضافه وزن و چاقی/ 8 نفر از هر 10 نفر مبتلا به دیابت نوع2، چاق هستند

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری دیابت است و درحال حاضر۴۸ درصد جامعه( ۲۶ میلیون نفر )در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد جعفر صادقی در گفت‌وگو با صبح توس، به  راههای پیشگیری از دیابت نوع دو اشاره کرد و گفت: چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری دیابت است و درحال حاضر۴۸ درصد جامعه( ۲۶ میلیون نفر )در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

 

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از هر ۱۰نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ معمولاً هشت نفر چاق هستند و نیاز به کاهش وزن دارند، بنابراین فرد مبتلا به دیابت باید همیشه وزن خود را در حد طبیعی نگه دارد.

 

وی با اشاره به این نکته که تحقیقات نشان داده خطر ابتلا به دیابت در افرادی که به طور منظم ورزش می کنند( ۴ ساعت در هفته وتقریباً ۲۵ دقیقه در روز ) تا ۸۰ درصد کاهش می یابد، تصریح کرد: ورزش باعث می شود تا بدن از هورمون انسولین به نحو بهتر و کارآمدتری استفاده کند و به این ترتیب تعداد گیرنده های انسولین روی سلول ها را افزایش می دهد.

 

صادقی بزرگترین عامل ابتلا به دیابت نوع ۲ کم تحرکی است دانست و افزود: بعضی از گروه‌ها از جمله کارمندان پشت میزنشین و زنان خانه دار به علت کار کردن درمنزل با استفاده از وسایل برقی و کمتر شرکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی، بیشتر در معرض خطر مبتلا به دیابت قرار دارند.

 

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری ها معاونت بهداشت با اشاره به ضرورت تغذیه سالم ومناسب و پرهیز از مصرف غذاهای فست فود تاکید کرد: فست فودها به طور معمول حاوی چربی های مضر و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند، این موضوع باعث می شود حتی چنانچه این غذاها باعث اضافه وزن نشوند، بازهم خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.

 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو مصرف سبزی ومیوه را مهم خواند و ابراز داشت: مواد آنتی اکسیدان موجود در سبزی ها در پیشگیری از دیابت نقش دارند. 


صادقی  در ضمن توصیه به مصرف غلات سبوس دار گفت: مصرف غلات وزن بدن را کاهش می دهد و قند خون را ثابت نگه می دارد.

 

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: مصرف غلات سبوس دار میزان بروز سرطان سینه، دیابت نوع دو، فشارخون بالا و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.


انتهای پیام/

نظر شما