شناسهٔ خبر: 22536088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

غربالگری رایگان دیابت در همدان رایگان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان از غربالگری رایگان دیابت در همدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

غربالگری دیابت در همدان رایگان انجام میشودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ راضیه سادات میرمعینی رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماری دیابت یک بیماری متابولیک است که به سه دسته کلی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه به علت اهمیت بیماری دیابت روز 24 آبان را روز جهانی دیابت نامیده‌اند، تصریح کرد: دیابت به سه دسته کلی دیابت نوع یک، دو و سه طبقه بندی می‌شود.

میرمعینی خاطرنشان کرد: برای درمان دیابت تیپ یک راه حلی بجز تزریق انسولین وجود ندارد و در مواردی که بیمار از کودکی به این نوع دیابت مبتلا شود تا پایان عمر مجبور به تزریق انسلین است.

وی با بیان اینکه کم تحرکی، اضافه وزن و استعمال دخانیات سه عامل مهم ابتلا به دیابت نوع دو است، تصریح کرد: موارد فوق در سنین میانسالی موجب ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان اظهار داشت:کمبود تولید انو لین یا مقاومت به انسولین ترشح کننده از عوامل ابتلا به دیابت نوع دو است، افزود: در بیماران دیابتی علی رغم اینکه سلول ها نیاز به قند دارند، قند خارج از تجمع پیدا می‌کند.

میرمعینی با اشاره به اینکه انسولین نقش کلید ورود قند به داخل سلول را دارد، تصریح کرد: بعد از سنین 30 سالگی نقش ارث در ابتلا به دیابت موثر است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سنین پس از 30 سالگی عوامل محیطی، عدم تحرک، تغذیه ناسالم، چاقی و اضافه وزن از عوامل ابتلا به دیابت است.

میرمعینی با بیان اینکه 50 درصد از بیماران دیابتی از بیماری خود بی اطلاع اند، اظهار داشت: تشخیص دیرهنگام این بیماری منجر به تاثیر سوء بر روی کلیه، کبد، قلب و عروق و شبکیه چشم می‌شود.

وی گفت: پرنوشی، پر ادراری، تاری دید، افزایش وزن، استعداد ابتلا به عفونت‌های قارچی و وجود زخم هایی که به سختی خوب می‌شوند از مهم ترین نشانه های ابتلا دیابت است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خوشبختانه روش تشخیص دیابت در دسترس است، اظهار داشت: با گرفتن نمونه قند خون ناشتا، قند خون دوساعت پس از مصرف غذا و اندازه گیری متوسط سه ماه گذشته افراد به راحتی می‌توانیم این بیماری را تشخیص داده و درمان کنیم.

میرمعینی گفت: برخلاف دیابت نوع یک که تنها راه درمانش تزریق انسلین است، در دیابت نوع دو بیمار به اندازه بالا بودن میزان قند خونش دوز مناسبی از دارو دریافت می‌کند و با تغییر شیوه زندگی، اصلاح رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و ترک سیگار، به درمان بیماری خود کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ممکن است در یک بیمار دیابت زمانی تشخیص داده شود که پنج سال از ابتلای او به این بیماری گذشته است، تصریح کرد: مهم‌ترین تاثیر دیابت بر روی سلامت قلب و عروق است و سپس شبکیه چشم، کلیه و به تدریج بر تمام اعضا و جوارح بیمار تاثیر نمی‌گذارد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: قند زیر 100 را قند خون طبیعی، از 100 تا 126 در معرض خطر ابتلا به دیابت و بالای 126 را به عنوان دیابتی تایید می‌کنیم و بیش از 200 را برچسب دیابت نوع یک می‌زنیم.

میرمعینی در خصوص دیابت در دوران  بارداری تصریح کرد: دیابت بارداری بسیار حائز اهمیت است و اگر تشخیص داده نشود منجر به مرگ مادر و نوزاد می‌شود.

انتهای پیام/ب

پیشگیری از ابتلا از دیابت

نظر شما