شناسهٔ خبر: 22239271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

با حضور استاندار قزوین؛

شش قرار داد همکاری دو جانبه در خصوص پروژه شتابگر ملی امضا شد

با حضور استاندار قزوین شش قرار داد مهم همکاری دو جانبه بین سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور در خصوص پروژه مهم شتابگر ملی (چشمه نور ایران) امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، در نشست مشترک دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر محمد جواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی و همچنین دکتر همتی استاندار قزوین 6قرار داد دانش محور به منظور تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگر های ذرات در کشور امضای شد.

 و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی نمودن طرح چشمه نور ایران موسوم به انرژیILSF این قرارداد ها با شرکت های تابعه سازمان اتمی پیرامون ساخت کاواک مسی 100مگا هرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترو مغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلا و لیزر های پیکو ثانیه به امضا رسید.

در این نشست که برخی معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشتند، دکتر صالحی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران اظهارکرد: این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حایز اهمیت بوده و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد ضمن اینکه یکی از بزرگترین آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور را هدف قرار داده و این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی و ... کاربرد های گسترده دارد و این طرح از یک شتاب دهنده سینکروترون الکترون با انرژی 3گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد.

وی توضیح داد: قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزای مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی طراحی، تولید و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان قزوین در 20فروردین سال جاری، تبدیل خواهد کرد.

در ادامه دکتر لاریجانی ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و تمامی همکاران ایشان در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین که یک اقدام منحصر بفرد با توجه به تکیه بر دانش بومی می باشد، گفت: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود و عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد.

دکتر لاریجانی افزود: قزوین با هماهنگی های به عمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم کرد.

استاندار قزوین نیز با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی می کنیم.

نظر شما