شناسهٔ خبر: 19588473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امضای شش قرارداد همکاری در خصوص پروژه شتابگر ملی

خبرگزاری شبستان: با حضور استاندار قزوین شش قرار داد مهم همکاری دوجانبه بین سازمان انرژی اتمی وپژوهشگاه دانش های بنیادی کشور در خصوص پروژه مهم شتابگر ملی (چشمه نور ایران) به امضاء رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، در نشست مشترک علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی و فریدون همتی استاندار قزوین، شش قرارداد دانش محور به منظور تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی کردن طرح چشمه نور ایران موسوم به ILSF با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی پیرامون ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلاء و لیزرهای پیکو ثانیه به امضاء رسید.

 

در این نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران بیان کرد: این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی و غیره کاربردهای گسترده دارد و این طرح از یک شتاب دهنده سینکروترون الکترون با انرژی سه گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30 خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد.

 

صالحی افزود: این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90 میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای، تجهیزات و اجزاء مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه شده، طراحی، تولید و برای استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان، تبدیل خواهد کرد.

 

در ادامه لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و تمامی همکاران ایشان در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین اظهار کرد: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود و عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و قزوین با هماهنگی های به عمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققان و پژوهشگران منطقه تبدیل می شود.

 

همتی، استاندار قزوین هم با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه یادآور شد: از اعتبارات استانی کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم کرد.

 

نظر شما