شناسهٔ خبر: 22094357 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هدف گذاری افزایش 2.5 برابری خطوط ریلی ظرف چند سال آینده

آخوندی گفت:طبق برنامه ریزی صورت گرفته ظرفیت ساخت خطوط ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه تا چند سال آینده 2.5 برابر می شود.

صاحب‌خبر -

هدفگذاری افزایش 2.5 برابری خطوط ریلی ظرف چند سال آیندهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت بررسی شبکه‌های ریلی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونین وزیر راه برگزار شد.

در این نشست عباس آخوندی با بیان اینکه تمامی کارگاه‌های ریلی کشور به طور فعال در حال تعمیر شبکه ریلی هستند گفت: افزایش بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری  از مهمترین اولویت‌های بخش ریلی است.

وی ادامه داد: لازمه افزایش بهره‌وری آن است که بتوانیم خطوط ریلی فرعی را به مرحله اجرایی برسانیم و تمامی چشمه‌های بار و مناطق مختلف را به یکدیگر متصل کنیم.

آخوندی در ادامه افزود: افزایش حمل و نقل ترکیبی در حوزه مسافری و ریلی از دیگر اقدامات اصلی در این بخش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از حمل و نقل ترکیبی نیازمند تجهیز جدی شرکت راه آهن است ادامه داد: با تجهیز این شرکت می‌توانیم مکانیزم سیر را بر روی ریل بیاوریم که این بخش نیازمند تجهیز و سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:همچنین  باید به فکر سرمایه‌گذاری ناوگان باری و مسافری باشیم چراکه هم زمان با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم شاهد افزایش نرخ بهره‌وری باشیم.

آخوندی تاکید کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری افزایش نرخ بهره‌وری و نظام بهره‌وری اصلی ترین مسئله در این حوزه است.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو خطه و چهار خطه کردن خطوط راه‌آهن توسط شرکت راه آهن گفت: چهار خطه کردن راه‌ها از مهمترین برنامه‌های راه آهن به شمار می‌رود و در این زمینه فناوری نیز در اولویت قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه کاملا تجهیز شده و ما می‌توانیم اولویت‌های خود را برای سال 97 نیز اعلام کنیم.

آخوندی تاکید کرد: علاوه بر جنبه اقتصادی باید تبعات اجتماعی را نیز برای خطوط ریلی در نظر بگیریم زیرا از نظر کارشناسان اقتصادی اتصال تمامی مراکز استان‌ها به بخش ریلی شاید در اولویت نباشد اما از نظر اجتماعی این بخش بسیار حائز اهمیت و نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در ده سال گذشته با وجود ظرفیت‌های کافی حدود 200 کیلومتر ریل ایجاد شد که می‌توانیم با افزایش ظرفیت و همکاری شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌ها این میزان سرمایه‌گذاری را دو برابر کنیم.

 آخوندی گفت:طبق برنامه ریزی صورت گرفته ظرفیت ساخت خطوط ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه تا چند سال آینده 2.5 برابر می شود.

اتمام راه اهن قزوین رشت تا پایان فصل پاییز

بر اساس این گزارش در ادامه نشست جبار علی ذاکری معاون ساخت توسعه زیربنا‌های کشور با بیان اینکه ۵ پروژه مهم ریلی تا پایان سال ۹۶ به اتمام می‌رسد، اظهارکرد: ریل‌گذاری خط راه‌آهن شهری همدان در اردیبهشت ماه امسال اتمام و در تیرماه توسط وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اتمام ریل‌گذاری راه آهن غرب کشور در مرداد ماه گفت: اکنون در حال تکمیل مراحل روسازی راه آهن غرب کشور هستیم تا در سه ماه اول پاییز به بهره برداری برسد.

ذاکری از اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت: محور ریلی مهاباد تا نقده تکمیل و آماده بهره برداری است و مسیر نقده تا شهر ارومیه( که به طول ۷۵ کیلومتر است) تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

ذاکری یادآور شد: مراحل ایمنی سیر وحرکت قطار ابتدا باید تأمین وسپس به بهره برداری برسد، که البته این روند بین ۲ تا ۳ ماه به طول می‌انجامد.

ذاکری با بیان اینکه پروژه راه آهن قزوین -رشت در مراحل پایانی قرار دارد و تنها ۳۳ کیلومتر از ساخت آن باقی مانده،گفت: این پروژه به علت قرار گرفتن درمحور کوهستانی نیازمند تجهیزات فنی سنگینی است.

وی با اشاره به پل بزرگ به نام ۵۵ در محور رشت - قزوین گفت: این پل محل تلاقی و برخورد با اتوبان و دارای ۹ دهنه، که تا به امروز ۶ دهنه آن تکمیل شده است.

ذاکری توضیح داد: مقرر شده بود که تونل‌های محور راه آهن رشت - قزوین در ابتدای شهریور ماه به اتمام برسد، اما به علت ریزشی بودن ساخت آن زمان بر شده است.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های کشور اظهار کرد: تا به امروز ۲ تونل این محور تکمیل و کار‌های نهایی آن در حال انجام است.

وی در پایان گفت: پیش بینی می‌شود پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان فصل پاییز به اتمام و در سه ماهه چهارم سال به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

 

نظر شما