شناسهٔ خبر: 22093384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس:

نرخ بیکاری فارس در فصل تابستان به ۱۰.۴ درصد رسید

R41382/P1377/S6,61/CT7

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: در فصل تابستان نرخ بیکاری استان ‌۱۰.۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱ درصد اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ساسان تاج‌گردون عصر امروز در نشست خبری به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به عملکرد مثبت استان فارس در کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی‌ اظهار داشت: در سال 94 نرخ بیکاری استان فارس 12.1 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 37.5 درصد بود، در سال 95 نرخ بیکاری فارس به 11.4 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی به 39.4 درصد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، افزود: در فصل بهار امسال نرخ بیکاری استان فارس 9.8 و نرخ مشارکت اقتصادی 40.4 درصد و در فصل تابستان نیز نرخ بیکاری 10.4 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 41 درصد اعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه بحث اشتغال یکی از بحث‌های مهم کشور و استان فارس است و دولت نیز کاهش نرخ بیکاری را در اهم برنامه‌های خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بیکاری که در استان فارس رخ داده است نتیجه تلاش و مشارکت بخش خصوصی برای پویایی اقتصاد استان فارس است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه هر منطقه بر اساس حرکت و تلاش بخش خصوصی و راهبردها و بسترسازی بخش دولتی محقق می‌شود، عنوان کرد: حساب‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یک منطقه محسوب می‌شود بنابراین از بخش خصوصی تقاضا داریم آمارهای مورد نیاز برای تحلیل حساب‌های اقتصادی را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دهند و مطمئن باشند که این آمار و ارقام هیچ‌گونه جنبه نظارتی و مالیاتی ندارد.

تاجگردون با اشاره به اهمین مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد هر استان، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی استان فارس به طور قطع با موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی و غیردولتی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده اعتبارات نقدی صرف هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق‌ها می‌شود و پروژه‌های عمرانی از اعتبارات نقدی وصول شده سهم اندکی دارند، گفت: دولت برای پروژه‌های عمرانی اقدام به انتشار اسناد خزانه کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس خاطرنشان کرد: با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین استان فارس پیشرفت 93 درصدی دارد و ظرف یک ماه آینده در صحن شورای برنامه‌ریزی ارائه می‌شود.

تخصیص 68 درصد اعتبارات ملی استان فارس در قالب اسناد خزانه

علی سلحشوری، معاون هماهنگی برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این نشست بیان کرد: در سال 96 در قالب جدول ده یک 932 میلیارد تومان اعتبار استانی به استان فارس اختصاص یافته است که تاکنون 880 میلیارد تومان از این اعتبار در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس در قالب فصل‌ها و برنامه‌های مختلف بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه 145 میلیارد تومان اعتبار ارتقاء شاخص‌های توسعه اقتصادی استان فارس است که در سازمان برنامه و بودجه کشور باید مطرح و سپس به استان ابلاغ شود، افزود: تاکنون 550 موافقت‌نامه پروژه‌های عمرانی براساس این بودجه تنظیم شده است.

سلحشوری با بیان اینکه تخصیص اعتبارات استانی 38 درصد بوده است که در قالب اسناد خزانه یک و دو ساله توزیع شده است، گفت: تخصیص نقدی اعتبارات اعمرانی حدود 3 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر اعتبارات استانی 935 میلیارد تومان اعتبارات ملی برای استان فارس در نظر گرفته شده است که 68 درصد این اعتبارات در قالب اسناد خزانه یک و دو ساله تخصیص یافته است.

سلحشوری با بیان اینکه امسال 119 پروژه عمرانی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، افزود: تاکنون 38 پروژه واگذار شده است و 81 پروژه نیز در حال واگذاری است.

شناسایی 70 درصد املاک دولتی در استان فارس

احمدعلی افکاری، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس، نیز در این نشست با بیان اینکه از سال گذشته طرح شناسایی و سنددار کردن املاک دولتی و ثبت آنها در سامانه سادا در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون 70 درصد املاک دولتی دستگاه‌های اجرایی استان فارس شناسایی و ثبت شده است.

وی افزود: قدم دوم بعد از شناسایی املاک دولتی نظارت بر استفاده مطلوب از این املاک است زیرا ممکن است سازمان و دستگاهی املاکی را در اختیار داشته باشد اما استفاده مطلوب و بهینه از آن نداشته باشد.

استان فارس استان پیشرو در ارائه خدمات فنی و مهندسی

محسن ربانی‌زاده، معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این نشست با بیان اینکه 120 مشاور با تعداد 178 تخصص در استان فارس حضور دارند، اظهار داشت: این تعداد مشاوران به اندازه تعداد مشاوران 4 استان همجوار استان فارس است و در واقع استان فارس استان پیشرو در منطقه جنوب کشور در زمینه خدمات فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از 30 درصد ظرفیت این مشاوران استفاده می‌شود از رسانه‌ها خواست در امر معرفی ظرفیت فارس در زمینه خدمات فنی و مهندسی تلاش بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما