شناسهٔ خبر: 22087837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا جنبش 'تغییر'، در ایجاد تغییرات بنیادین درکردستان عراق پیشرو خواهد بود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جنبش تغییر، شامگاه یکشنبه در بیانیه ای 9 ماده ای تاکید کرد که رئیس کردستان عراق و معاون وی فاقد مشروعیت قانونی هستند، پست ریاست وکابینه هشتم باید منحل شود. سیستم سیاسی به پارلمانی تغییر یابد ودولت نجات ملی برای آغاز مذاکرات با بغداد و برگزاری انتخابات تشکیل شود.
در این بیانیه آمده است: رئیس پارلمان کردستان عراق سرگرم گفت وگو با فراکسیون های کردی در پارلمان عراق برای برگزاری نشست پارلمانی است و انجمن سیاسی کردستان عراق هیچ گونه مشروعیتی ندارد.
جنبش تغییر همچنین خواستار آغاز مذاکرات بین اربیل و دولت فدرال براساس قانون اساسی عراق و حفظ کیان سیاسی کردستان عراق شد.
این بیانیه با واکنش های متفاوت اشخاص و گروههای سیاسی کردستان عراق روبرو شده است.
'عارف تیفور' از اعضای رهبری حزب دمکرات کردستان عراق در گفت وگو با رسانه های کردی در کردستان عراق اعلام کرد: آنها مخالف منحل کردن دولت کردستان عراق هستند، زیرا در چنین شرایطی، منجر به تضعیف بیشتر اربیل در مقابل بغداد خواهد شد.
وی در خصوص منحل کردن پست ریاست کردستان عراق هیچ موضع گیری نکرد. این در حالی است که 'فرصت صوفی' عضو فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق در پارلمان اربیل، پیش تر، پیشنهاد کرده بود پست ریاست تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی تعلیق شود.
در پی بازگشت نیروهای ارتش فدرال عراق به مناطق مورد منازعه درخواست ها برای استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست کردستان عراق تبدیل به خواسته ای عمومی شده است.
'فرید اسه سرد' عضو کمیته رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق صبح روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در واکنش به درخواست جنبش تغییر برای منحل کردن تشکیلات کردستان عراق گفت: تشکیل دولت نجات ملی یکی از پیشنهادات برای حل بحران کنونی می باشد و ما به عنوان اتحادیه میهنی کردستان عراق آن را رد نمی کنیم؛ اما این پروژه نیاز به توافق همه گروهها دارد.
همزمان با این واکنش ها، دو حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کردند پارلمان کردستان عراق روز سه شنبه تشکیل جلسه خواهد داد.
سرتیپ ویسی روزنامه نگار کرد عراقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: حزب دمکرات کردستان عراق به شدت نگران مواضع جنبش تغییر بود به نحوی که با ایجاد اجماع داخلی پارلمان کردستان عراق را منحل کند که در این صورت همه ارگانهای سیاسی و اداری کردستان عراق منحل و عملا دولت نجات ملی تشکیل می شد.
وی افزود: با روشن شدن موضع جنبش تغیر این نگرانی از سوی حزب دمکرات کردستان عراق برطرف شد و به همین دلیل این حزب تصمیم به برگزاری نشست پارلمان گرفت.
به گفته این روزنامه نگار کرد عراقی پیش بینی می شود در نشست روز سه شنبه پارلمان کردستان عراق فعالیت پارلمان که در 6 نوامبر 2017 (15 آبان) پایان می یابد به مدت شش ماه تمدید و همزمان انتخابات پارلمانی قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق برگزار شود.
'سعدی احمد پیره' سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص تعویق انتخابات به خبرنگار ایرنا گفت: ما موافق تعویق انتخابات هستیم زیرا در شرایط کنونی برای برگزاری آن آمادگی وجود ندارد.
سرتیپ ویسی هدف حزب دمکرات کردستان عراق را از این اقدام جلوگیری از بوجود آمدن دو تشکیلات سیاسی در شمال عراق و ممانعت از تشکیل دولت نجات ملی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه دو حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق به تنهایی نمی توانند حد نصاب قانونی را برای هرگونه تصمیم گیری در پارلمان کسب کنند لذا این طرح جنبش تغییر نیز در حد بیانیه باقی خواهد ماند.
این در حالی است که 'شورش حاجی' سخنگوی جنبش تغییر شب گذشته در گفت وگو با رسانه ها تهدید کرد اگر احزاب حاکم بر کردستان عراق در این خصوص ممانعت بعمل آورند آنها دست به اقدامات دیگری خواهند زد.
اقداماتی که پیش بینی می شود یکی از آنها، راه اندازی تجمعات خیابانی برای تحت فشار قراردادن حاکمان کنونی کردستان عراق برای کناره گیری از مسئولیت باشد.
همه پرسی کردستان عراق به ابتکار رهبری حزب دمکرات کردستان عراق در سوم مهرماه 96 در میان موج مخالفت های داخلی ، منطقه ای وبین المللی در کردستان عراق و مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل برگزار شد.
ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از روز دوشنبه هفته گذشته برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر برقراری مجدد حاکمیت دولت فدرال بر مناطقی که تا قبل از ظهور داعش در سال 2014 در اختیار داشته است، به منطقه کرکوک اعزام شد وتوانست به دلیل عقب نشینی پیشمرگه -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه های نفت و مراکز دولتی مستقر شود، اما روز جمعه در حال ورود به شهرک آلتون کوپری (بردی) در جنوب اربیل، با تهاجم پیشمرگه های وابسته به حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) مواجه شد.
خاورم*351*4*380 *1049
انتشار دهنده : مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما