شناسهٔ خبر: 22093994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنبش گوران (تغییر) خواستار انحلال دولت اقلیم کردستان/رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/اول آبان

صاحب‌خبر -

** همزمان با تشدید انتقادها از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق، جنبش گوران (تغییر) شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه ای 9 ماده ای، خواهان انحلال پست ریاست و کابینه هشتم کردستان عراق و تشکیل دولت نجات ملی و آغاز مذاکرات با دولت مرکزی شد.
در این بیانیه می خوانیم: رئیس کردستان عراق و معاون وی فاقد مشروعیت قانونی هستند و پست ریاست و کابینه هشتم باید منحل؛ سیستم سیاسی به پارلمانی تغییر و دولت نجات ملی برای آغاز مذاکرات با بغداد و برگزاری انتخابات تشکیل شود.
در پی بازگشت نیروهای ارتش فدرال عراق به مناطق مورد منازعه درخواست ها برای استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست کردستان عراق تبدیل به خواسته ای عمومی شده است.

** طی دیدار امروز وزرای امور خارجه روسیه و عراق در مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر حمایت این کشور از حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق خواستار حل مسائل این کشور از راه های سیاسی شد.
لاوروف در دیدار با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود گفت که با بهبودی اوضاع و پیشرفت روند مذاکرات حل و فصل سیاسی در برخی کشورهای منطقه باید از جداسازی قومی و مذهبی جدید جلوگیری و خطوط حائل موجود را از بین برد.
ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار ضمن قدردانی از روسیه به خاطر حمایت از کشورش، گفت که اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی به اتفاق آرا از عراق در این مساله حمایت کرده اند و شورای امنیت نیز از موضع بغداد در مساله همه پرسی در اقلیم کردستان پشتیبانی کرده است.

** برهم صالح رئیس حزب کردی 'ائتلاف برای عدالت و دمکراسی' در گفت وگو با روزنامه 'فاینشنال تایمز' برخی مقامات کرد را متهم به تحریک مسعود بارزانی رئیس کردستان عراق برای برگزاری هم پرسی جدایی کرد.
به اعتقاد صالح، شماری از مقامات دارای سوابق فساد مالی، بارزانی رئیس کردستان عراق را تحریک کردند تا با کوبیدن بر طبل قومی گرایی، توجه افکار عمومی را از این مفاسد و نیز سرنوشت ثروت های نفتی منحرف کنند.

** همه پرسی کردستان عراق به ابتکار رهبری حزب دمکرات کردستان عراق در سوم مهرماه 96 در میان موج مخالفت های داخلی، منطقه ای وبین المللی در کردستان عراق و مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل برگزار شد.
ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از روز دوشنبه هفته گذشته برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر برقراری مجدد حاکمیت دولت فدرال بر مناطقی که تا قبل از ظهور داعش در سال 2014 در اختیار داشته است، به منطقه کرکوک اعزام شد و توانست به دلیل عقب نشینی پیشمرگه ها -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه های نفت و مراکز دولتی مستقر شود، اما روز جمعه در حال ورود به شهرک آلتون کوپری (بردی) در جنوب اربیل، با تهاجم پیشمرگه های وابسته به حزب دمکرات (به رهبری مسعود بارزانی) مواجه شد.

** به گزارش امروز خبرگزاری 'الفرات نیوز' (ارگان خبری جریان حکمت ملی به رهبری عمار حکیم)، حیدر العبادی نخست وزیر عراق که شنبه گذشته (29 مهر 96) در سفر دوره ای خود در راس یک هیاتی بلند پایه ابتدا به عربستان و سپس عازم مصر و اردن شده بود، به عراق بازگشت.
العبادی و ملک سلمان دیروز در حضور ریکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، شورای عالی هماهنگی ریاض و بغداد را به منظور یکسان سازی مواضع در مسائل راهبردی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل دادند.

** عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر عصر یکشنبه به وقت محلی در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که قاهره در مبارزه با تروریسم از بغداد حمایت می کند و خواستار حفظ حاکمیت و یکپارچگی عراق است.

** هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق عراق و از رهبران حزب دمکرات کردستان، در صفحه شخصی توئیتر خود ضمن انتقاد از نزدیک شدن کشورش به عربستان؛ تلاش برای دور کردن عراق از ایران را توهم آمریکایی ها دانست.

** فرمانده عملیات استان الانبار شامگاه یکشنبه اعلام کرد که جنگنده های عراق یک پادگان عناصر داعش در جنوب غرب شهرستان الرطبه در غرب استان الانبار هدف قرار دادند که در این حملات شمار زیادی از تروریست ها کشته و یا زخمی شدند.
فرمانده عملیات استان الانبار عراق همچنین از خنثی سازی یک عملیات تروریستی در شهرستان عامریه خبر داد.
خاورم**7074**1144
خبرنگار: مینا غفرانی آذر* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما