شناسهٔ خبر: 22054213 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 بيماريهايي که سلامت دانش آموزان را تهديد مي کند

بيماري‌هاي واگيردار در جاهايي که تجمع بيشتر است، بيشتر شايع مي‌شود. بيماري‌هاي قارچي ـ ويروسي مثل زگيل و آبله مرغان و بيماري‌هاي باکتريايي مثل زرد زخم يا حشراتي مانند شپش بشدت مي‌تواند مسري باشد.

دکتر مجتبي اميري، متخصص پوست و مو و عضو هيأت علمي دانشگاه بقيه‌الله در گفتگو با برنامه فراسو شبکه راديويي سلامت با بيان اينکه در دختران در سنين مدرسه ريزش موي کششي شيوع دارد که مربوط به دختراني است که موي بلند دارند و محکم آن را مي‌بندند، گفت: ريزش مو در ناحيه شقيقه و پيشاني است که اگر توجه شود و موها محکم بسته نشود، از آن پيشگيري مي‌شود. پيشگيري از شپش سر نيز نياز به آگاهي دادن دارد.

وي در خصوص راهکارهاي پيشگيري از شپش در دانش آموزان افزود: تراشيدن سر که از قديم مرسوم بوده کار اشتباهي است و اصلا توصيه نمي‌شود. شپش بايد درمان شود. آن هم با شامپوي مخصوص و نه شامپوي معمولي. شپش يک حشره است که راه مي‌رود، پرواز نمي‌کند و خارش شديدي ايجاد مي‌کند. اين متخصص پوست و مو با بيان اينکه شپش از خون سر فرد تغذيه مي‌کند و در حاشيه سر و پشت گوش بيشتر زنده مي‌ماند. با تغذيه از خون، بالغ مي‌شود و تخم‌ريزي مي‌کند، ادامه داد: يک هفته بعد حشره از تخم بيرون مي‌آيد و خيلي راحت از دختر مبتلا به دختر ديگر انتقال مي‌يابد. اگر فرزند شما به شپش مبتلاست بايد موضوع را به مدرسه اطلاع دهيد. مدرسه بايد پروتکل درماني داشته باشد و همه همکلاسي‌ها درمان شوند.اميري با اشاره به تفاوت هاي تشخيص شپش و شوره بيان کرد: تخم شپش، سفيد رنگ است که به آن رشک مي‌گوييم. وقتي رشک را از مو جدا مي‌کنيد، براحتي جدا نمي‌شود و حالت چسبنده به مو دارد، اما شوره براحتي از مو جدا مي‌شود.

وي در خصوص استفاده از سرکه سفيد گفت: وقتي تخم شپش را مي‌بينيد يعني فرد مبتلاست و تمام اعضاي خانواده فرد مبتلا هم بايد همزمان با وي تحت درمان قرار بگيرند. حتما به مسئولان مدرسه خبر بدهيد تا همه دانش‌آموزان هم درمان شوند. شامپوي ضدشپش ليندان بايد نيم ساعت روي سر بماند بعد شسته شود. ولي شامپوي پرمترين، يک ربع بماند کافي است.عضو هيأت علمي دانشگاه بقيه‌الله در ادامه تاکيد کرد: مهم تکرار آن است که يک هفته بعد بايد باشد. البته شامپو نبايد به موي خيس آغشته شود و بايد موخشک باشد. چون در صورت خيس بودن مو، شپش قادر است به مدت نيم ساعت نفس خود را حبس کند و زنده بماند. يک عدد شامپوي پرمترين بايد روي سر بريزد و با موها آغشته شود و يک عدد هم هفته بعد بايد استفاده شود.

وي در پايان با اشاره به نقش مديران و مسئولان مدارس در اين خصوص اظهارداشت: مربي بهداشت بايد سر دانش‌آموزان را با دقت ببيند. اگر رشک ديده شد يعني کودک مبتلاست. در چنين شرايطي نبايد به بچه استرس داد و فقط بايد به والدين دانش‌آموز گفته شود از شامپو مخصوص استفاده کنند و يک هفته بعد هم تکرار کنند. اگر تماس فيزيکي نباشد، بيماري منتقل نمي‌شود. بعلاوه نيازي نيست کودک نزد پزشک برده شود.

نظر شما