شناسهٔ خبر: 22041321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

جهانگیری در حاشیه اجلاس «دی۸»:

سوآپ ارزی، اهداف تجاری با ترکیه را محقق می‌کند

صاحب‌خبر -

صمت - خبرگزاری‌ها: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری که برای شرکت در اجلاس دی ۸به ترکیه رفته بود علاوه بر سخنرانی در حاشیه این اجلاس با رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ترکیه دیدار و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

جهانگیری در دیدار با الهام علی‌اف اظهار امیدواری کرد همزمان با سفرش به تهران خط ترانزیت دریای سیاه به دریای خزر افتتاح شود و در نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که وزیر صنعت، معدن و تجارت‌مان حضور داشت ابراز امیدواری کرد به‌دنبال توافق‌ها با طیب اردوغان در تهران تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه محقق شود. جهانگیری شرط تحقق این هدف‌گذاری را اهتمام دوطرف ذکر کرد.


جهانگیری: باید برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری هم‌نظر و همراه شویم
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تفرقه، خشونت و تروریسم در همه‌جا و به هر نامی خطرناک است، گفت: باید برای مقابله با داعش و داعشی‌گری و خشونت و افراطی‌گری هم‌نظر و همراه شویم. اسحاق جهانگیری جمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸ که در استانبول ترکیه برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، گفت‌وگو و مذاکره را برمبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل‌وفصل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای می‌داند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد: همه تلاش خود را برای تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری سالانه با ترکیه به کار می‌گیریم و انتظار داریم این تلاش در هر دو کشور انجام شود.جهانگیری در مذاکرات مشترک هیات عالی‌رتبه ایران و ترکیه با اشاره به توافق در مذاکرات رئیسان جمهوری ایران و ترکیه برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری دوجانبه، تحقق این امر را به نفع طرفین ارزیابی کرد و ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل، مسائل بانکی و گمرکی می‌تواند مناسبات دو کشور را بیش از گذشته تقویت کند.


برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز در این نشست از توسعه روابط دوجانبه با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و برگزاری کمیسیون مشترک دوجانبه در آینده نزدیک به‌منظور رفع موانع موجود خبر داد. وی گفت: در زمینه تعرفه ترجیحی، همکاری‌های بانکی و سوآپ ارزی، گمرک و حمل‌ونقل تصمیم‌های خوبی گرفته شده که می‌تواند در توسعه همکاری‌ها موثر بوده و بستر لازم برای حضور بخش خصوصی دو کشور را فراهم کند.نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز با تشریح دیدگاه‌های خود، بر دستیابی به رقم ۳۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و از توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف نظیر داروسازی، مسکن و خدمات فنی و مهندسی خبر داد. بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه نیز در این نشست گفت: ایران و ترکیه در زمینه مسائل امنیتی نظیر مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه و عراق می‌توانند همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشند.وی اشتراک نظر و همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و عراق درباره جدایی‌طلبی کردستان عراق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مسائل منطقه‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و کشورهای منطقه باید با کمک هم مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند. در این جلسه وزرای راه و ترابری دو کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نیز رئیس‌کل بانک مرکزی ایران درباره توسعه همکاری‌ها مانند ایجاد مسیر ترانزیت کالا به قطر، برگزاری هفته فرهنگی ایران و معرفی شهرهای تاریخی ایران به گردشگران ترک و نیز ایجاد بانک‌های منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.


همکاری تهران - باکو
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های خوب تهران - باکو در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تاکید کرد: دو کشور باید در این منطقه حساس برای تامین امنیت و مقابله با گروه‌های افراطی و تروریستی بیش از پیش همکاری کنند. اسحاق جهانگیری در دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان، با اشاره به تلاش دو کشور برای احداث کریدوری که منجر به اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس می‌شود، گفت: این مسیر جدید می‌تواند همکاری‌های منطقه‌ای میان گرجستان، آذربایجان و ایران را تقویت کند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مسیر راه‌آهن رشت- آستارا- باکو در حال تکمیل است، تاکید کرد: تاکنون برای این طرح اعتبار بسیاری هزینه شده است و امیدواریم تا پیش از سفر رئیس‌جمهوری آذربایجان به تهران این مسیر ریلی تکمیل شود. رئیس‌جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر آینده خود به تهران گفت: این سفر دومین سفر من به کشور زیبای ایران در امسال است و امیدوارم نشست سه‌جانبه میان رئیسان جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه موفقیت‌آمیز برگزار شود. الهام علی‌اف همچنین علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط صنعتی با ایران را یادآور شد و گفت: هم‌اکنون سایت تولید خودرو که ازسوی شرکت ایران‌خودرو در آذربایجان احداث شده به مرحله بهره‌برداری رسیده و تولیدات آن در روزهای آینده در بازار آذربایجان عرضه خواهد شد.

نظر شما