شناسهٔ خبر: 22035821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جهانگیری در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8:

باید برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری هم‌نظر و همراه شویم

صاحب‌خبر -

نهمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی-8 روز گذشته  در مرکز همایش‌های بین‌المللی لطفی کردار شهر استانبول ترکیه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران آغاز شد. در این اجلاس علاوه بر معاون اول رئیس جمهوری، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه نیز بعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران شرکت دارند.  اسحاق جهانگیری  عصر روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر سه روزه خود به ترکیه، به منظور شرکت و سخنرانی در نهمین اجلاس سران گروه D-8 وارد استانبول شد و در بدو ورود به فرودگاه آتاتورک استانبول از سوی برخی مسوولین ترکیه و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ترکیه مورد استقبال قرار گرفت.
سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی-8(D8)  متشکل از هشت کشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، پاکستان، نیجریه و ترکیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشورهای اسلامی تاسیس شد. کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه‌هایی است که در سازمان دی-8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است. موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری‌های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی- 8 در همدان، همکاری‌های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق‌های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
جهانگیری عصر پنج شنبه پس از ورود به شهر استانبول جهت شرکت در اجلاس گروه D-8 در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان ابراز امیدواری کرد، با برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه سه کشور بتوانند موانع پیش روی توسعه همکاری‌ها را سریع‌تر مرتفع کنند. وی با اشاره به تلاش دو کشور برای احداث کریدوری که منجر به اتصال دریای سیاه به خلیج فارس می‌شود گفت: این مسیر جدید می‌تواند همکاری‌های منطقه‌ای میان گرجستان، آذربایجان و ایران را تقویت کند. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مسیر راه آهن رشت- آستارا- باکو در حال تکمیل است گفت: تاکنون برای این طرح اعتبارات بسیاری هزینه شده است و امیدواریم تا پیش از سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران این مسیر ریلی تکمیل شود. جهانگیری با تشریح برنامه‌های ایجاد این خط راه‌آهن اظهار امیدواری کرد با سفر وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور به آذربایجان در هفته آینده برنامه‌های خوبی برای پیشبرد مناسبات فیمابین تنظیم شود. معاون اول رئیس‌جمهور سپس با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه به ویژه کشورهای عراق و سوریه بحران جدی ایجاد کرده بودند گفت: در حال حاضر و با هماهنگی کشورهای منطقه این مسئله متوقف شده و امیدواریم بتوانیم آرامش را به منظور ایجاد آسایش و رفاه مردم منطقه برقرار کنیم و کشورهای اسلامی را از این بلیه بسیار خطرناک که قدرت‌های جهانی برای منطقه به ارمغان آوردند، رهایی بخشیم. وی با اشاره به اینکه سفر آتی رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران منجر به تقویت و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد زمینه ظرفیت‌های صنعتی دو کشو ر را یادآور شد و اظهار امیدواری کرد این سفر با موفقیت انجام شود. الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز با اشاره به دیدگاه‌ی مشترک دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری گفت: امروز خوشحالیم که زمینه استقرار داعش در منطقه از بین رفته است و نیروهای امنیتی دو کشور باید در این زمینه بیش از پیش فعال باشند. وی با اشاره به سفر آتی خود به تهران گفت: این سفر دومین سفر من به کشور زیبای ایران در سال جاری است و امیدوارم نشست سه جانبه میان رؤسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه موفیت آمیز برگزار شود. رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه راه‌آهن رشت- آستارا- باکو می‌تواند تحول مهمی در توسعه روابط منطقه ایجاد کند از علاقمندی کشورهای اروپایی نظیر اوکراین و لهستان برای استفاده از چنین طرحی به منظور صادرات کالا به ایران و منطقه خلیج فارس اشاره کرد و اقدامات کشورش در جهت توسعه این خط ریلی را برشمرد. رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: همکاری‌های سه جانبه میان سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان نیز می‌تواند به تأمین امنیت و توسعه اقتصادی کمک کند. وی همچنین علاقمندی کشورش برای توسعه روابط صنعتی با ایران را یادآور شد و گفت: هم اکنون سایت تولید خودرو که توسط شرکت ایران خودرو در آذربایجان احداث شده به مرحله بهره برداری رسیده و تولیدات آن در روزهای آینده در بازار آذربایجان عرضه خواهد شد.
اسحاق جهانگیری روز جمعه در سخنرانی خود در اجلاس سران دی 8 با بیان این که تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است،گفت: باید برای مقابله با داعش و داعشی‌گری و خشونت و افراطی‌گری هم نظر و همراه شویم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، گفت و گو و مذاکره را بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل و فصل بحران‌های جهانی و منطقه ای می‌داند. در بخش دیگری از سخنرانی معاون اول رییس جمهور در خصوص سازمان دی- 8 آمده است: طی بیست‌سال گذشته سازمان همکاری اقتصادی دی-8 شاهد تلاشها و ابتکارهایی بوده و در جهت سامان دادن همکاریهای معنی‌دار درون گروهی سلسله توافق‌ها و اقداماتی را نهایی کرده است. سند چشم‌انداز و نقشه راه آن که افق روشنی را فراروی ما قرار داده است. باید با اجرایی کردن هر یک از توافق‌ها و ایجاد اقتصادی مقاوم در برابر تهدیدهای سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، مجموعه‌ای تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم. بدون تردید مسیر توسعه و پیشرفت راه پرفراز و نشیبی است که کشورها و دولتها به تنهایی قادر به پیمودن آن نیستند. این راه نیازمند همکاری و تعامل کشورها با یکدیگر در تمامی زمینه‌هاست. سازمان همکاری اقتصادی دی-8 با بهره‌گیری از استعدادها و توانمندیهای کشورهای عضو از زمینه و ظرفیت مناسبی برای توسعه و پیشرفت برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران در راه رسیدن به اهداف سازمان، به مانند گذشته، از هیچ کوشش و مساعدتی در این فرآیند فروگذار نخواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور پیش از این و در روز پنج‌شنبه با بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در نشست مشترک خبری حضور یافت.در این نشست چند سند همکاری بین مقامات دو کشور امضاء شد. در جریان این نشست ولی‌الله سیف و مراد چاتین کایا در ادامه مذاکرات دوجانبه، سند نهایی در خصوص موضوع سوآپ دوجانبه ریال ـ لیر را امضا کردند. پیش‌نویس این سند در نشست هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی ایران به ترکیه مورد توافق قرار گرفته بود. براین اساس، دوطرف اعتباری به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران در اختیار بانک‌های عامل دو کشور برای یکدیگر تخصیص دادند که برای گشایش اعتبارات اسنادی به نفع تجار دو کشور با سررسید پرداخت یکساله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ‌براساس این موافقتنامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایه‌گذاری مستقیم» بین دو کشور انجام شده است، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت که به کاهش هزینه‌های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط، منجر خواهد شد.   همچنین در این دیدار موضوع اتصال سوییچ ملی دو کشور ایران و ترکیه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد در دو هفته آتی نشستی به منظور بررسی زیرساخت‌های فنی و پیش‌بینی راهکارهای لازم در این خصوص، بین بخش‌های فناوری بانک‌های مرکزی دو کشور برگزار شود.   در صورت تحقق این مهم، امکان استفاده شهروندان ایرانی و ترکیه‌ای از خدمات بانکداری الکترونیک به صورت مشترک تسهیل خواهد شد. علاوه بر این در سفر معاون اول رییس‌جمهور به ترکیه، مقرر شد بانک‌های ملی ایران و زراعت ترکیه، توافقنامه‌ای در خصوص ترتیبات بانکی و پرداخت امضا کنند که بر اساس آن خط اعتباری با استفاده از ارزهای ملی و محلی بین این دو بانک برقرار خواهد شد.  این توافق زمینه‌ساز تقویت تجارت بین ایران و ترکیه خواهد شد.
 

نظر شما