شناسهٔ خبر: 22035898 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

جلوگیری از سود هنگفت مافياي واردات ورق 
با توليد ورق‌هاي زير ٣ميليمتر فولاد مباركه

گروه شهرستانها: محمود اکبری معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به نیاز ۲۰۰ هزار تنی خودروسازان در سال به ورق‌های فولاد گفت:‌ خودروسازان به دلیل صرفه‌جویی ناشی از خرید داخلی اصرار به خرید از فولاد مبارکه دارند. اکبری ادعاهای سندیکای لوله و پروفیل را ناشی از تعاملات این سندیکا با واردکنندگان ورق فولادی خارجی به کشور دانست و افزود: دعواي سنديكاي لوله و پروفيل با فولاد مباركه از سال ٩٤ تشديد شد چون فولاد مباركه با توليد ورق‌هاي زير ٣ ميليمتر، جلوي سود هنگفت مافياي واردات ورق را گرفت. معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به حجم محدود صادرات این شرکت در سال‌های اخیر، شفافیت سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل را در میزان تولید و درخواست ورق خواستار شد و گفت:‌ صادرات فولاد مباركه در ٦ ماهه اول امسال فقط حدود ٤٠٠ هزارتن بوده است. وی افزود: هنوز آمار توليد و نياز دقيقي از سنديكا دریافت نکرده‌ایم اما فولاد مباركه در سال ٩٥  بيش از  يك ميليون و سيصد هزار تن ورق به صنف لوله و پروفيل تحويل داده است و از ٧٣٠ هزارتن پيشنهاد فروش فولاد مباركه بدليل إشباع بازار وعدم نياز از سوي توليدكنندگان لوله وپروفيل براي خريد استقبال نشد.در ادامه شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن فولاد نیز درخصوص نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی،  قیمت فولاد را تابع عرضه و تفاضا دانست و گفت: قيمت‌هاي دستوري فقط تعادل بازار را به هم مي ريزد. وی افزود: ميزان واردات ورق زير ٣ ميليمتر در سال ٩٤ حدود ٢ ميليون تن بوده است که در سال ٩٥ به ١٣٠٠ هزارتن كاهش پيدا كرد وامسال به حدود ٧٠٠ هزار تن مي رسد و اين به معنای  افزايش تامين نياز داخلي توسط توليدكنندگان بزرگ فولاد مثل فولاد مباركه است.

وضعیت نامطلوب صادرات خدمات فنی مهندسی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی تاکید کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی در آذربایجان‌شرقی از وضعیت خوبی برخوردار نیست.به گزارش ایسنا، مهندس علی طوماری در سمینار آموزشی چالش‌های فراوری صادرات خدمات فنی و مهندسی در تبریز اظهارکرد: توسعه‌ی خدمات فنی و مهندسی و صادرات دانش بنیان می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفتی باشد. ظرفیت خدمات مهندسی از آنچه که می‌بینیم، بسیار بالاتر است و نیم میلیون مهندس متخصص متعهد در کشور می‌توانند بستر  لازم برای تحقق این امر را فراهم کنند.وی افزود: کشور ما در حال حاضر با مشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی مواجه است و آذربایجان‌شرقی نیز در این مورد چندان موفقیت‌آمیز عمل نکرده و تلاش‌ها برای رسیدن به سطح مطلوب است. کشورها در حال حاضر بر اساس صادرات نرم‌افزاری فعالیت می‌کنند و این نوع از صادرات، ارزش افزوده‌ای به شمار می‌آید.
وی بیان کرد: آموزش مهندسان و فارغ التحصیلان از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که دانش آموختگان ما اطلاعت زیادی از نحوه صدور خدمات مهندسی ندارند. طوماری در ادامه با بیان این که رکود مسکن با رکود اقتصاد مساوی است، گفت: در سال 92 حدود شش میلیون متر مربع ساخت و ساز در سطح استان داشتیم که این میزان در سال 93 به چهار میلیون متر مربع و در سال گذشته به دو میلیون متر مربع کاهش یافته است و در سال‌هایی که در اوج بودیم، سالانه حدود 120 میلیون مترمربع در سطح کشور ساخت و ساز وجود داشت و طبق پیش بینی‌ها با وضعیت فعلی در آینده نیز با روند کاهشی مواجه خواهیم شد.

اختصاص عوارض آلایندگی نفت به اهواز 
در قانون بودجه 97 لحاظ شود

شهردار اهواز با بیان اینکه با وجود فعالیت بیش از 220 حلقه چاه فعال نفت در اهواز، مردم این شهر از عوارض آلایندگی نفت بی‌بهره هستند، گفت: وضعیت آلودگی کنونی در اهواز می‌طلبد تا در قانون بودجه 97 موضوع آلایندگی نفت و صنایع مربوطه لحاظ شود.به گزارش خبرنگار ایسنا، منصور کتانباف در همایش شوراها و شهرداران خوزستان که در سالن شهید‌هاشمی‌استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آلودگی، محیط‌زیست، هوا، آب و خاک به علت عدم توجه انسان‌ها به این نعمت خدادادی، مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان به همراه داشته است. 
وی ادامه داد: با توجه به ریزگردها، پیامدهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی، صنایع نفت و فعالیت‌های تولیدی فولاد و تولید فاضلاب و پساب‌های صنعتی و خانگی، و رهاسازی آن در رودخانه و به نابودی کشاندن بهترین خاک در خطه خوزستان، می‌طلبد که برای جبران این نقیصه در قانون بودجه سال 97، موضوع آلایندگی نفت و صنایع مربوطه گنجانده شود. شهردار اهواز افزود: با وجود بیش از 220 حلقه فعال چاه نفت در کلانشهر اهواز، مردم این شهر از عوارض آلایندگی نفت بی‌بهره هستند. 

تالاب عینک 
بزرگترین تالاب درون شهری خاورمیانه است

شهردار رشت در بازدید از تالاب عینک گفت: احیا این تالاب نتایج اقتصادی مطلوبی را برای سطوح مختلف شهر فراهم می‌آورد. به گزارش ایسنا، دکتر «مسعود نصرتی» در جریان بازدید از تالاب عینک که با محوریت جلوگیری از تصرفات زمین‌های اطراف تالاب و احیا و پاکسازی آن که با حضور «علی‌اصغر حیدرنژاد» معاون دادستان رشت، «سبحانی» معاون دادستان در امور حقوق عامه «قربانعلی محمدپور» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، «لطفی»، مدیر عامل آب منطقه ای گیلان انجام شد اظهار کرد: حضور مقامات اجرایی، انتظامی، مدیران کل سازمان‌های محیط زیست و آب منطقه‌ای گیلان شرایطی را مهیا کرد تا موارد تعریف شده برای احیای تالاب عینک دست یافتنی شود. وی با بیان این‌که برای این ‌مهم مطالعات مناسبی صورت گرفته است، گفت: مصوبات خوبی نیز برای این‌ مطالعات وجود دارد و از امروز به بعد با حمایت مقامات قضایی و نیروهای انتظامی ‌به ‌عنوان اهرم‌های اجرایی، هم‌چنین با تشکیلات استانداری، شورای شهر و مدیریت شهری نسبت به نقاطی که نیاز به رفع تصرف و اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند اقدام‌ می‌شود.
نصرتی با اظهار امیدواری از بودجه ملی که قرار است در آینده‌ای نزدیک برای پاکسازی تالاب و ۲ رودخانه رشت اختصاص داده شود، تصریح کرد: بنابر دستور استاندار گیلان قرار است نخستین بودجه تخصیصی در اختیار شهرداری رشت قرار گیرد و در این صورت طرح‌هایی که در برنامه قرار دارند سرعت می‌یابند.شهردار رشت همچنین همکاری اهالی هم‌جوار با تالاب را نیز خواستار شد و گفت: اجرایی شدن چنین پروژه ارزشمندی نتایج اقتصادی مطلوبی را برای سطوح مختلف شهر فراهم می‌آورد. 

راه‌اندازی پرواز یاسوج - مشهد؛ به زودی

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی‌گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، پرواز «یاسوج به مشهد» به زودی راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایسنا، غلام‌محمد زارعی در جمع خبرنگاران افزود: همچنین در راستای مطالبات مردم استان برای تغییر ساعت پرواز «تهران به یاسوج»، رایزنی‌هایی با مسوولان هواپیمایی کشوری و شرکت آسمان انجام شد. وی بیان کرد: براساس این رایزنی‌ها از هشتم آبان‌ماه ساعت پرواز از «تهران به یاسوج» هشت صبح و پرواز یاسوج به تهران نیز ۱۰:۲۰ خواهد بود. نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی‌خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مطالبات مردم در راستای پروازهای فرودگاه یاسوج، نبود پرواز در روز شنبه بود که این مسأله نیز مرتفع و از روز ۱۳ آبان‌ماه اولین پرواز روز شنبه انجام خواهد شد.
زارعی با بیان اینکه در تمام ایام هفته پرواز یاسوج به تهران و بالعکس برقرار خواهد شد، تصریح کرد: پروژه تطویل باند و روشنایی باند فرودگاه یاسوج پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارد و امیدواریم تا ماه آینده به بهره‌برداری برسد. وی اضافه کرد: با افتتاح پروژه تطویل باند فرودگاه یاسوج امکان پروازهای عصرگاهی و شبانه نیز میسر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما