شناسهٔ خبر: 22019131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهوری افغانستان به اسلام آباد در ماه جاری میلادی

اسلام آباد - ایرنا - یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه این کشور، هفته آینده در سفر دوره ای خود به آسیا، به هند و پاکستان سفر می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز پنجشنبه ایرنا از رسانه های رسمی پاکستان، سفر هفته آینده رکس تیلرسون در راستای استراتژی آسیای جنوبی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت (مرداد) امسال انجام می شود.
روابط پاکستان و ایالات متحده آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 21م اوت امسال راهبرد جدید خود را در مورد افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد، دچار تنش شد.
رئیس جمهوری آمریکا در معرفی راهبرد واشنگتن درباره جنگ در افغانستان، آشکارا پاکستان را متهم کرد به پناهگاه تروریست هایی تبدیل شده است که افغانستان را بی ثبات می کنند و خواستار توقف فوری این وضع شد.
رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی از سخنان خود انتقاداتی را متوجه پاکستان کرده و گفته آن کشور به‌طور معمول پناهگاه امنی در اختیار «عاملان آشوب، خشونت و ترور» می‌گذارد: «در افغانستان و پاکستان منافع آمریکا واضح و روشن است، ما باید جلوی ایجاد دوباره پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی که اجازه می‌دهد آمریکا را تهدید کنند بگیریم، و باید جلوی دستیابی تروریست‌ها به سلاح هسته‌ای را بگیریم».
رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده دولت او بیش از این نمی‌تواند در قبال تبدیل‌شدن پاکستان به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی، طالبان و دیگرانی که تهدیدهایشان متوجه منطقه و فراتر از آن است، سکوت کند. به گفته او پاکستان از شراکت با کشورش برای اقدامات در افغانستان سود خواهد برد و با اجازه دادن به این گروه‌ها، ضرر بسیار زیادی خواهد کرد.
پاکستان نیز در بیانیه خود با به چالش کشیدن این اتهامات، اعلام کرد: 'پاکستان اجازه نمی دهد از خاک خود علیه دیگر کشورها استفاده شود و آمریکا به جای مطرح کردن ادعای بی اساس پناهگاه تروریست ها باید با پاکستان برای ریشه کنی تروریسم همکاری کند'.

*** سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان
'محمد اشرف غنی' رئیس جمهوری افغانستان نیز قرار است در ماه جاری میلادی به پاکستان سفر کند.
روزنامه 'دنیا ' به نقل از منابع دولتی افغانستان نوشت: اشرف غنی به احتمال زیاد دو هفته دیگر به پاکستان سفر می کند.
منابع دولتی افغانستان گفتند: رئیس جمهوری افغانستان این سفر را بنا به دعوت رسمی فرمانده ارتش این کشور انجام خواهد داد.
ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان نهم مهرماه برای دیدار با اشرف غنی رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های افغان به کابل سفر کرد که این سفر در میان رسانه های دو کشور بازتاب متفاوتی داشت.
بر اساس گزارش رسانه های افغانستان، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان، سفر هیأت پاکستانی را فصل جدید همکاری دو کشور خوانه و گفت که فرصت خوبی برای همکاری ایجاد شده است.
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان در این باره گفته است که براساس گفت و گوهای پیشین، قرار بود هیأتی از پاکستان به افغانستان سفر کند که سفر آقای باجوا در این راستا انجام شده است.
وی اضافه کرده که اشرف غنی در این دیدار اعلام کرد که بعد از اعلام راهبردی جدید آمریکا تغییر در فضای منطقه به‌وجود آمده و ابهام از بین رفته است.
غنی گفته این یک فرصت تاریخی برای دو کشور است که در یک ساختار زمانی مشخص و براساس یک نقشه راه به گفت و گوها ادامه دهند.
مطبوعات و رسانه های جمعی افغانستان و همچنین روابط عمومی ارتش پاکستان نیز با اشاره به دستاوردهای سفر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان به کابل از آغاز فصل جدیدی از روابط بین دو کشور خبر دادند .
آساق**6125**1479
خبرنگار: سیدبهادر حسینی **ناشر:حسن سالک رضائی

نظر شما