شناسهٔ خبر: 21979568 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت؛

کمتر از ۲۵ درصد زنان باردار ورزش می کنند

خبرگزاری میزان- رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، گفت: تحقیقات نشان داده کمتر از ۲۵ درصد زنان باردار به طور منظم ورزش می کنند و ۴۰ تا۶۰ درصد زنان در دوران بارداری کاملا غیر فعال هستند.

صاحب‌خبر -

کمتر از ۲۵ درصد زنان باردار ورزش می کنندبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،فرحناز ترکستانی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران و شعار اولین روز این هفته که به فعالیت فیزیکی مناسب زنان تاکید دارد، اظهارداشت: در طول دوران بارداری، بدن یک زن دستخوش یکسری تغییرات گسترده می‌شود که اغلب برای سازگاری او با بارداری ضروری هستند. این تغییرات که عمدتا شامل تغییرات فیزیکی و هورمونی است، به تدریج در طی نه ماه رخ می‌دهند و در این مسیر بدن را برای عملکرد ن‌هایی که خروج جنین است آماده می‌کنند. بافت اسکلتی، عضلانی، سیستم قلبی عروقی، میزان حجم خون، وزن بدن و حتی وضعیت استقرار بدن تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند.

وی گفت: هر چند که این تغییرات ضروری هستند، اما گاهی می‌توانند عوارضی را ایجاد کنند که تحمل آن‌ها سخت و یا ناگوار است، به خصوص در سبک زندگی امروز مردم دنیا به دلیل کم تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب و استرس زیاد، میزان سازگاری بدن مادر با شرایط بارداری کاهش یافته و در نتیجه امروزه ما با افزایش شیوع مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه وزن بیش از حد در بارداری، دیابت بارداری، فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و آمبولی مواجه شده ایم که بعضی از این عوارض می‌تواند سلامت مادر را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد که منجر به بروز عوارض غیر قابل بازگشت و جبران ناپذیر شود.

ترکستانی خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از روش‌های اثبات شده برای تحمل و تطبیق با این تغییرات است. با این حال که نقش ورزش در پیشگیری و کنترل عوارض مهم و نگران کننده‌ای نظیر دیابت بارداری، اضافه وزن بیش از حد و فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و نیز مشکلات شایعتر و عمومی‌تر نظیر درد‌های نواحی مختلف بدن، اختلالات خواب، گرفتگی ساق پا، یبوست و تنگی نفس مسجل شده است، اما متاسفانه نگرش منفی مردم و حتی ارائه دهندگان خدمت نسبت به تحرک در دوران بارداری، مانع از کاربرد ورزش برای حفظ و ارتقای سلامت دوران بارداری و زایمان شده است. بطوریکه متاسفانه تحقیقات در سایر کشور‌ها نشان داده است که تنها کمتر از ۲، ۵ درصد زنان باردار به طور منظم ورزش می‌کنند و ۴، ۰ تا ۶، ۰ درصد زنان در دوران بارداری کاملاً غیر فعال می‌مانند. این در حالی است که معمولا درصد بسیار کمی از مادران نیازمند کاهش حرکت هستند.

وی ادامه داد: در یک بارداری کم خطر، ورزش‌های هوازی منظم، به آمادگی جسمانی، عملکرد قلبی تنفسی، بهبود سلامت روانی و کاهش خطر بروز بیماری‌های مربوط به کم تحرکی منجر می‌شود، به همین دلیل زنان باید تشویق شوند تا حداقل ۱، ۵، ۰ دقیقه در هفته ورزش کنند (حداقل نیم ساعت ورزش در ۵ روز از هفته) و تمرینات هوازی و قدرتی انجام دهند.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: از فواید ورزش در دوران بارداری می‌توان به بهبود سلامت روان بارداری و پیشگیری از افسردگی پس از زایمان، کاهش بدخوابی یا بی خوابی، درد پشت، گرفتگی ساق پا، یبوست و تنگی نفس، پیشگیری از اضافه وزن بیش از حد لزوم و کنترل و یا پیشگیری از دیابت دوران بارداری، پیشگیری از پره اکلامپسی با بهبود گردش خون و تنظیم فشار خون، تقویت عضلات شکم و لگن، افزایش میزان انرژی و آمادگی برای زایمان، سیر مطلوب زایمانی، بهبود سریع‌تر بلافاصله بعد از زایمان و برگشت سریع به تناسب اندام و وزن قبل بارداری و شیردهی موفق و ایجاد تماس فیزیکی سریع بین مادر و نوزاد اشاره کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما