شناسهٔ خبر: 21989023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روي خط خبر

صاحب‌خبر -

علی نوذرپورشهردار منطقه 22 تهران شد
شهروند| علی نوذرپور شهردار منطقه 22تهران شد. او که در انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا نامزد شورای شهر تهران شده بود، نتوانست به شورا راه پیدا کند. نوذرپور پیش از این سمت‌های مختلفی به عهده داشته است؛ مانند رئيس مركز مطالعات برنامه‌ريزي شهري وزارت کشور، مديركل دفتر برنامه‌ريزي عمراني وزارت كشور، جانشینی ریاست سازمان شهرداری‌ها و انجام همه وظایف سازمان تا‌ سال 1380، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت كشور، رئيس مركز پژوهش‌های شهري و روستايي سازمان شهرداری‌ها و دهيارهای وزارت كشور، نایب‌رئیسی ستاد هماهنگي امور ايمني آتش‌نشانی، رئيس كميته آمايش، مسكن و شهرسازي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس هیأت‌مدیره جامعه مهندسان شهرساز ايران و معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت: کمتر از ۲۵‌درصد زنان باردار ورزش می‌کنند
مهر| تحقیقات نشان داده کمتر از ۲۵‌درصد زنان باردار به‌طور منظم ورزش می‌کنند و ۴۰ تا۶۰‌درصد زنان در دوران بارداری کاملا غیرفعال هستند.
فرحناز ترکستانی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با بیان این موضوع گفت: «در طول دوران بارداری، بدن یک زن دستخوش یکسری تغییرات گسترده می‌شود که اغلب برای سازگاری او با بارداری ضروری است. این تغییرات که عمدتا شامل تغییرات فیزیکی و هورمونی است، به تدریج در 9 ماه رخ می‌دهد و در این مسیر بدن را برای عملکرد نهایی که خروج جنین است، آماده می‌کند. بافت اسکلتی، عضلانی، سیستم قلبی - عروقی، میزان حجم خون، وزن بدن و حتی وضع استقرار بدن تحت‌تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرد.»
او ادامه داد: «هر چند که این تغییرات ضروری است، اما گاهی می‌تواند عوارضی را ایجاد کند که تحمل آنها سخت یا ناگوار است، به‌خصوص در سبک زندگی امروز مردم دنیا به دلیل کم‌تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب و استرس زیاد، میزان سازگاری بدن مادر با شرایط بارداری کاهش یافته و در نتیجه امروزه ما با افزایش مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه‌وزن بیش از حد در بارداری، دیابت بارداری، فشار خون بارداری (پره اکلامپسی) و آمبولی مواجه شده‌ایم که بعضی از این عوارض می‌تواند سلامت مادر را تا حدی تحت‌تأثیر قرار دهد و منجر به بروز عوارض غیرقابل بازگشت و جبران‌ناپذیر شود.»
ترکستانی گفت: «فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از روش‌های اثبات شده برای تحمل و تطبیق با این تغییرات است. با وجود این که نقش ورزش در پیشگیری و کنترل عوارض مهم و نگران‌کننده‌ای نظیر دیابت بارداری، اضافه‌وزن بیش از حد و فشار خون بارداری (پره اکلامپسی) و نیز مشکلات شایع‌تر و عمومی‌تر نظیر دردهای نواحی مختلف بدن، اختلالات خواب، گرفتگی ساق پا، یبوست و تنگی‌نفس مسجل شده است، اما متاسفانه نگرش منفی مردم و حتی ارایه‌دهندگان خدمت نسبت به تحرک در دوران بارداری، مانع از کاربرد ورزش برای حفظ و ارتقای سلامت دوران بارداری و زایمان شده است، به‌طوری که متاسفانه تحقیقات در سایر کشورها نشان داده است که تنها کمتر از ۲۵‌درصد زنان باردار به‌طور منظم ورزش می‌کنند و ۴۰ تا۶۰‌درصد زنان در دوران بارداری کاملا غیرفعال می‌مانند. این درحالی است که معمولا‌ درصد بسیار کمی از مادران نیازمند کاهش حرکت هستند.»

نظر شما