شناسهٔ خبر: 21880538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هم اندیشی در راه توسعه آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - توسعه و توسعه یافتگی به عنوان یکی از مولفه های اصلی حضور در عرصه های ملی و بین المللی هر جامعه از مظاهر قدرت در عصر کنونی نیز محسوب می شود و در این میان آذربایجان شرقی نیز در حال حرکت در این مسیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تهیه سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی از پایان سال 1392و متعاقب با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری آغاز و عملیات اجرایی آن نیز از ابتدای سال 1394 آغاز شد.
تهیه و تدوین سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی در چارچوب نظام برنامه ریزی مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان توسط چندین کارگروه تخصصی با تلاش جدی مشاوران تدبیر و توسعه متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز صورت گرفته است.
همچنین در تشکیل و ترکیب کارگروه های تخصصی، سازمان ها و نهادهای مدنی، صاحب نظران دانشگاهی، نمایندگان انجمن های تخصصی و کارشناسان دستگاه های دولتی عضویت و حضوری فعال داشته اند.
به منظور ترسیم افق توسعه در شهرستان های آذربایجان شرقی نیز این سند برای 20 شهرستان و نیز منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس تهیه شده است.
هدف از تهیه و تنظیم این سند ایجاد تحرک قابل توجه در حیطه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان های استان به طور متوازن بوده تا نقش اساسی در تحقق توسعه واقعی و پایدار ایفا کند.
دانشگاه تبریز امروز میزبان مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف جهت هم اندیشی سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی بود که در این نشست قائم مقام وزیر کشور نیز حضور داشت.

**حرکت شتابان توسعه در آذربایجان شرقی شروع شده است
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به تعامل و همدلی بین مسئولان ارشد آذربایجان شرقی گفت: حرکت شتابان توسعه در استان شروع شده است.
سید حسین هاشمی روز پنجشنبه در همایش هم اندیشی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی در تبریز با تقدیر از نگاه توسعه گرای استاندار سابق و تدوین سند تدبیر برای این استان اظهار کرد: آقای اسماعیل جبارزاده نگاه ملی و توسعه گرایانه ای در چهار سال گذشته داشتند که این مسیر باید ادامه یابد.
وی با بیان اینکه نیازمند توسعه در استان آذربایجان شرقی هستیم، افزود: خوشبختانه حرکت شتابان توسعه در این استان شروع شده که یکی از آنها سند تدبیر توسعه با ویژگی های خوب آن مثل مراجعه به دانشگاهیان و بخش خصوصی است.
هاشمی با تاکید بر شناسایی و حمایت از مزیت های توسعه ای استان گفت: درآمدهای کشور توان رشد هشت درصدی را ندارد بنابر این چاره ای جز استفاده از منابع خارجی و بخش خصوصی نداریم.
قائم مقام وزیر کشور بابیان اینکه خوشبختانه فضای همدلی و تعامل بین مسئولان استان امروز قابل مقایسه با دو دهه پیش نیست، افزود: برای توسعه استان همه مسئولان یک دل و همزبان در کنار هم باشید تا طرح های توسعه به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: امروز یک فرصت تاریخی در آذربایجان شرقی شکل گرفته و باید در این زمینه از تجربیات کشورهای همتراز که در این خصوص موفق شده اند بهره مند شوید.
هاشمی همچنین با بیان اینکه یکی از اولویت های استاندار آذربایجان شرقی باید پیگیری موضوع راه آهن میانه- تبریز باشد، گفت: این پروژه باید 10 سال پیش به اتمام می رسید ولی متاسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده است.

** توسعه فرهنگی زیربنای توسعه سایر بخش هاست
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این هم اندیشی با بیان اینکه توسعه فرآیندی چندبخشی است، گفت: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه سایر بخش هاست.
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم افزود: توسعه دارای بخش های محیطی مرتبط با زندگی اجتماعی انسان هاست و همچنین به مفهوم تحول کمی و کیفی و ایجاد تغییر همه جانبه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است.
وی با بیان اینکه در توسعه پایدار سرمایه انسانی مهم ترین عنصر محسوب می شود، اظهار کرد: بدیهی است که بالندگی سرمایه های عظیم در گرو فرهنگ است.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: وضعیت سواد نیروهای انسانی مهم ترین شاخصه توسعه برای جوامع است و برای تحقق توسعه پویا و مستمر آموزش های کاربردی برای نیروها ضروری است.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری توسعه ای را مطلوب می داند که منجر به احساس غرور همگانی شود پس باید شرایطی برای رسیدن به عزت ملی و احساس غرور در مقابل بیگانگان فراهم شود.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر استقلال فرهنگی کشور و نقش فرهنگ در توسعه اقتصاد و سیاست، گفت: طراحی مدل های توسعه باید مبتنی بر آموزش های دینی و فرهنگی باشد.

** خروج ساختار های اداری از حالت سنتی
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون منابع غنی مالی در اختیار دولت نیست، گفت: باید ساختارهای اداری از حالت سنتی خارج شده و با استفاده از منابع بخش خصوصی و شبه دولتی، کشور را اداره کنیم.
مجید خدابخش نیز در این هم اندیشی برلزوم آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و تغییر رویکردها جهت اجرایی شدن برنامه های سند تدبیرو توسعه استان تاکید کرد و افزود: یکی از مدل های توسعه دنیا پرداختن به محورهای کلیدی و تحول ریشه ای است.
وی ادامه داد: لازم است عناصری که برنامه ها را اجرا می کنند رویکردی اقتصادی داشته باشند و از افرادی که مسلط به روش های جذب منابع با این رویکرد اقتصادی هستند بهره مند شد.
خدابخش با تاکید بر تحول در سازمان برنامه و بودجه و تدوین روش ها و آیین نامه های به روز گفت: یکی از دلایل عدم توفیق پروژه های بزرگ این است که ساختار اداری تفکرات دهه چهل را دارد.
وی ادامه داد: مهم ترین اولویت آموزش و توانمندسازی مدیران، تغییر رویکردها و روش ها و ایجاد واحدی در سازمان تحت عنوان مدیر مالی است.
گزارش از مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183

انتهای پیام /*

نظر شما