شناسهٔ خبر: 21840758 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه یونن چین

مسئولان سازمان «سمت» پس از سفر به چین، توافق برای راه اندازی کرسی زبان فارسی را مهم‌ترین ره‌آورد این سفر ارزیابی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی «سمت»؛ در این سال‌ها چندین‌بار مسؤولان و مدیران دانشگاه یونن چین مهمان «سمت» بوده‌اند و این‌بار و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب پکن، دکتر احمد احمدی رئیس و محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی و فنی سازمان «سمت» برای گسترش روابط علمی دو سویه، مهمان چین شدند.

رئیس سازمان سمت در خصوص حضور ایران و به ویژه «سمت» در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه، فرهنگ، دانش و هنر ایران برای مردم چین عرضه شد و در مجموع، حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه پکن، حضوری مهم و قابل توجه بود.

معاون نظارت علمی و فنی سازمان «سمت» نیز در خصوص ارزیابی و دستاورد‌های حضور ایران در این نمایشگاه افزود: بر اساس شیوه جدیدی که در چند ساله اخیر در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب رواج یافته و پیش‌تر در نمایشگاه‌های ایتالیا، مسکو و ایران شاهد آن بودیم، کشوری به عنوان مهمان ویژه انتخاب می‌شود و فضا و امکانات ویژه‌ای برای معرفی و حضور نمایندگان آن کشور در نمایشگاه فراهم می‌شود که در پکن نیز ایران مهمان ویژه نمایشگاه معرفی شد.

محمدرضا سعیدی افزود: این نمایشگاه ۳۱ مرداد با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله احمد احمدی رئیس سازمان «سمت» و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، خاجی سفیر ایران در چین، الماسیه رایزن فرهنگی ایران در چین، یو یان دونگ معاون رئیس‌جمهور چین، وو شانگ جه معاون وزارت مطبوعات، رادیو، فیلم و تلویزیون کشور چین و جمعی از شخصیت‌ها و مقامات عالی‌رتبه چینی، در محل کنگره خلق چین افتتاح شد.

وی ادامه داد: «سمت» نیز در این نمایشگاه در بخش ناشران و با ۸۰ عنوان از آثار برگزیده خود و ۲ کتاب که به زبان چینی منتشر کرده است، حضور داشت؛ حضور «سمت» و در کل ایران در این نمایشگاه، نتایج موفقیت‌آمیز و خوبی به دنبال داشته است؛ نشست‌های و جلسات خوبی در نمایشگاه برگزار شد و مسیر‌های علمی بسیاری برای همکاری‌های دوسویه فعال شد.

در ادامه احمد احمدی رئیس سازمان «سمت» در خصوص بازدید از دانشگاه یونن گفت: در سفر به چین، آنچه برای ما مهم‌تر بود، سفر به یونن، مرکز استان کانمینگ و شهری مهم در جنوب چین بود که در این سفر به دعوت دانشگاه یونن و برای تجدید و گسترش تفاهم‌نامه پیشین بین ما و این دانشگاه انجام شد.

رئیس سازمان «سمت» درباره مرکز تحقیقات جاده ابریشم و نقش ایران گفت: احیای مسیر راه ابریشم از سیاست‌های کشور چین است که حکومت، از دانشگاه یونن خواسته است برای احیای دوباره، آن را از نظر علمی بررسی کنند، با توجه به اینکه جاده ابریشم از داخل ایران می‌گذشت. ما هم با آن‌ها توافق کردیم تا حدی که از ما ساخته است، کمک کنیم؛ قرار است دکتر سعیدی که عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی نیز هستند، تیمی گرد آورند تا کمیته‌ای از سوی ایران در آنجا تشکیل دهیم، در واقع می‌توان گفت فعالیت «سمت» در مرکز تحقیقات جاده ابریشم، حرکتی در راستای سیاست تجاری‌سازی علوم انسانی به شمار می‌رود.

احمد احمدی در خصوص مهمترین دستاورد این سفر افزود: مهم‌ترین ره‌آورد این سفر، توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه یونن بود، وقتی آقای «شی خی تو» رئیس دانشگاه درباره دانشگاه توضیح می‌داد، گفت اینجا دانشگاهی جامع با ۳۰ هزار دانشجوست که همه رشته‌ها به جز پزشکی را دارد و رشته‌های پزشکی آن نیز در حال راه‌اندازی است که همان موقع پرسیدم چرا رشته زبان فارسی ندارید؟ این پیشنهاد من برای‌شان قابل توجه بود.

وی افزود: پیشنهاد کردم که «سمت» از سوی ایران کمک می‌کند تا کرسی زبان فارسی در این دانشگاه تأسیس شود، مسئولان دانشگاه یونن از پیشنهاد ما استقبال و ابراز اشتیاق فراوانی کردند؛ دانشگاه یونن کتابخانه‌ای وسیع با بیش از ۳ میلیون نسخه کتاب دارد، در بازدید از کتابخانه و در راستای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی، پیشنهاد دادم تعدادی از کتاب‌های زبان فارسی «سمت» را برای‌شان بفرستیم و از این پیشنهاد بسیار خوشحال شدند و گفتند آن‌ها را در جایگاه مخصوصی به نام «سمت» در کتابخانه قرار خواهند داد.

نظر شما