شناسهٔ خبر: 21840043 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس سازمان سمت اعلام کرد

توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه «یونن» چین

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان «سمت» با اشاره به ره‌آورد سفر به چین از توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه «یونن» این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه «یونن» چینبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،احمد احمدی با اشاره به دیدار از چین و بازدید از دانشگاه یونن چین گفت: توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه یونن مهم‌ترین دستاورد این سفر بین‌المللی بوده است.

وی افزود: در بیست‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن، ایران مهمان ویژه نمایشگاه بود و فرهنگ، دانش و هنر ایران برای مردم چین عرضه شد و در مجموع، حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه پکن، حضوری مهم و قابل توجه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سفر به چین، آنچه برای ما مهم‌تر بود، سفر به یونن، مرکز استان کانمینگ و شهری مهم در جنوب چین بود. شهری زیبا و آباد و نزدیک به دریا با ۶ میلیون نفر جمعیت، که دانشگاه بسیار مهم و بزرگی دارد. این سفر به دعوت دانشگاه یونن و برای تجدید و گسترش تفاهم‌نامه پیشین بین سمت و این دانشگاه انجام شد. یونن شهر مسلمان‌نشین چین است و نسبت به سایر شهرهای این کشور، فضای اسلامی‌تری دارد.

احمدی افزود: دانشگاه یونن در فضایی بسیار سرسبز و دلنشین و در مساحت ۳ میلیون مترمربع و بر اساس فلسفه کنفسیوس که ترکیب کوه و درخت و آب است، بنا شده است. خانم «وو شی» معاون انتشارات دانشگاه یونن، پیش‌تر به ایران و «سمت» آمده بود و پس از این سفرها، برای پدرش درباره من تعریف کرده بود.

وی گفت: پدر ایشان که استاد بازنشسته دانشگاه یونن در رشته فلسفه کنفسیوس است، شب اول ضیافتی ترتیب داد و دعوت‌مان کرد و در آن جلسه دو ساعتی را به مباحثه فلسفی گذراندیم که بسیار قابل توجه بود. او می‌گفت که در فلسفه کنفسیوس باید به آسمان معتقد باشیم و در مباحثه ثابت کردم یک قدرت و شنوایی ورای این آسمان وجود دارد که همان خداست.

رئیس سازمان سمت درباره مرکز تحقیقات جاده ابریشم و نقش ایران و «سمت» گفت: احیای مسیر راه ابریشم از سیاست‌های کشور چین است و از دانشگاه یونن خواسته شده است برای احیای دوباره، آن را از نظر علمی بررسی کنند. با توجه به اینکه جاده ابریشم از داخل ایران می‌گذشت. ما هم با آنها توافق کردیم تا حدی که از ما ساخته است، کمک ‌کنیم. قرار است دکتر سعیدی عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی، تیمی تشکیل دهد تا کمیته‌ای از سوی ایران در آنجا تشکیل دهیم.

وی افزود: مهم‌ترین ره‌آورد این سفر، توافق برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه یونن بود. وقتی «شی خی تو» رئیس دانشگاه یونن درباره دانشگاه گفت اینجا دانشگاهی جامع با ۳۰ هزار دانشجوست که همه رشته‌ها به جز پزشکی را دارد و رشته‌های پزشکی آن نیز در حال راه‌اندازی است. همان موقع پرسیدم چرا رشته زبان فارسی ندارید؟ این پیشنهاد من برای‌شان قابل توجه بود. پیشنهاد کردم که «سمت» از سوی ایران کمک می‌کند تا کرسی زبان فارسی در این دانشگاه تأسیس شود. مسئولان دانشگاه یونن از پیشنهاد استقبال و ابراز اشتیاق فراوانی کردند.

احمدی یادآور شد: می‌گویند چین اولین کشوری است که دستور زبان فارسی را نوشته است و هنوز هم نسخه اولیه آن موجود است. حال سعی داریم با تبادل فرهنگی کتاب‌های مطرح و اساسی زبان فارسی و کتاب‌هایی که درباره چین در ایران منتشر شده را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: تاریخ، سیاست و زبان جمهوری اسلامی ایران از طریق همسایگی با افغانستان که با چین مرز مشترک دارد، در این کشور وارد شده است. ما کار علمی با کشور چین را آغاز کرده‌ایم و به گسترش همه‌جانبه روابط فرهنگی با این کشور امیدواریم. امیدواریم در سال‌های آینده و زیر سایه رهبری، نظام ما به دنیا نشان می‌دهد که نظام صلح و دوستی و محبت است و استراتژی سیاسی ما که صلح و امنیت و محبت است، با کمک اساتید ما در دنیا و به‌ویژه در دانشگاه‌ها بسط یابد.

رئیس سازمان سمت اظهار داشت: در واقع زمینه‌های اصلی همکاری بین «سمت» و یونن، تحقیق و ترویج فرهنگ چین و زبان چینی، ترجمه متقابل آثار کلاسیک فارسی و چینی، تهیه منابع آموزشی زبان فارسی و چینی، تحقیق و آموزش فرهنگ ایرانی و زبان فارسی و تحقیق و آموزش در زمینه علوم انسانی و ادیان دو کشور است.

انتهای پیام/ 

نظر شما