شناسهٔ خبر: 21622903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارزیابان یونسکو در شهرستان فیروزآباد

ناظران یونسکو به منظور بازدید و بررسی میدانی و تخصصی آثار شاخص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی شهرستان فیروز آباد، به این شهرستان سفر کردند.

صاحب‌خبر -
ورود ارزیابان یونسکو به شهرستان فیروزآباد استان فارس
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این هیات شرایط فنی و اقدامات اجرایی در قلعه دختر، آتشکده و شهر گور فیروزآباد را بررسی و در ادامه ماموریت چهار روزه خود از آثار و بناهای ارزشمند ساسانی شهرستانهای کازرون و سروستان دیدن می‌کنند.
مصیب امیری افزود: کاخ اردشیر بابکان متعلق به سلسله ساسانیان، چهار دروازه (مهر یا میترا در شرق، بهرام در غرب، هرمز در شمال و اردشیر در جنوب) داشته است که به وسیله خندق و حصاری خشتی به عرض ۵۰ متر محصور می‌شده است.
در اسناد تاریخی آمده است ساخت شهر بغداد از این شهر الگو برداری شده است. اثر مذکور در شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۱۷ به ثبت ملی رسیده است.
وی افزود: قلعه دختر فیروزآباد با پیشینه تاریخی هزار و ۸۰۰ ساله در ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده و مربوط به دوره ساسانیان و اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان است.
این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۶۹ به ثبت ملی رسیده است وتلاش‌ها برای ثبت جهانی آن ادامه دارد.
شهرستان فیروزآباد دارای ۱۰۷ اثر ثبت ملی است که تلاش‌ها برای ثبت جهانی سه اثر شاخص آن" قلعه دختر، شهر گور، آتشکده" درقالب طرح محور ساسانی در دست اجرا است.

نظر شما