شناسهٔ خبر: 21614184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه شنبه تا صبح چهارشنبه

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافتند/عراقچی: عملکرد دولت آمریکا به مسابقه مدرن سازی سلاح هسته ای منجر می شود/بعیدی نژاد: هیچ تضمینی به تصمیم های رئیسان جمهوری آمریکا درباره برجام نیست/رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: گزارشی دال بر نقض برجام از سوی ایران دریافت نکرده ایم/آمانو خواستار شفاف سازی بخش مورد مناقشه برجام شد و مقام صنفی اسپانیا: بانک‌های اسپانیا از خودتحریمی در قبال ایران بپرهیزند از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران - ایرنا - دقایقی پس از سحرگاه امروز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسجد امام حسین واقع در میدان امام حسین علیه‌السلام رفتند و برای لحظاتی در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه، برای این مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام آرزوی علو درجات کردند.
* نیویورک- ایرنا- معاون وزیر خارجه با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا برای مدرن سازی تسلیحات هسته ای که منجر به دور جدید مسابقه سلاح های مدرن هسته ای می شود، گفت: جامعه بین الملل بیش از این، تداوم نقض تعهدات را تحمل نخواهد کرد.
* لندن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن عصر سه‌شنبه با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود گفت: چه تضمینی از سوی رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا وجود دارد که اصلاحات ترامپ در رابطه با برجام را فاجعه تمام عیار نخواند.
* تهران- ایرنا- آیین تجلیل از رضا برجی عکاس و مستندساز که حوادث 16 جنگ را به ثبت رسانده، به پاس 35 سال فعالیت در حوزه عکاسی، سینمای مستند دفاع مقدس و جبهه مقاومت در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
* ایلام- ایرنا- سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها باید پیشگام رفع مشکلات جامعه باشند که برای تحقق ان ابتدا باید مشکلات خود را حل کند.
* اراک- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور رئیس جمهوری به منظور بررسی آخرین وضعیت شرکت های آذرآب و هپکو تا ساعاتی دیگر وارد استان مرکزی می شود.
* ساری- ایرنا- رئیس جمعیت هلال احمر آمل گفت : 2 کوهنورد دانمارکی که در صعود به قله دماوند دچار حادثه شده بودند، با امدادرسانی بموقع عوامل این جمعیت از مرگ حتمی نجات یافتند.
* تبریز- ایرنا- مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه قانون مشخصی برای مناطق آزاد کشور وجود دارد، گفت: دیدگاه های متفاوت با وجود قانون مشخص، مانع توسعه است.
* نوشهر- ایرنا- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عباس آباد از درگیری بین قاچاقچیان چوب با ماموران منابع طبیعی خبر داد و گفت که ماموران منابع طبیعی با وجود تیراندازی قاچاقچیان، موفق به ضبط چوب های قاچاق شدند.
* قزوین- ایرنا- سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: تاکنون سه لایه تدفین در محوطه تاریخی سگزآباد بوئین زهرا کشف شده که قدمت آن به عصر آهن 2 و 3 می رسد.
* تهران- ایرنا- رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اعلام این که بنیاد برکت 350 هزار شغل ایجاد کرد، گفت: نقطه آسیب کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی است و دشمن روی همین مساله طمع دارد.
* تبریز- ایرنا- روابط عمومی اورژانس آذربایجان شرقی اعلام کرد: برخورد یک دستگاه سواری پراید با یک نفر شتر در محور ارتباطی تبریز- ارومیه یک کشته بر جای گذاشت.
* تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: موظفیم منابع مالی ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از دولتی و خصوصی را تامین و از آنان حمایت کنیم.
* اردبیل- ایرنا- جاری شدن سیل در مشگین شهر باعث تلف شدن 2 هزار راس از دام های سبک و سنگین عشایری شد که در این شهرستان در ییلاق بودند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو فروند هواپیمای ATR72 سری 600 فرانسه صبح روز پنجشنبه هفته جاری وارد تهران می شود.
* یزد- ایرنا- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارکان اساسی در مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری انسجام سازمانی و مشارکت مردمی است که باید به آن توجه کرد .
* تهران- ایرنا- گزینه نهایی ریاست سازمان هلال احمر و رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد که هیچ نسبت خانوادگی نسبی یا سببی با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ندارد ولی به او ارادت کامل داشته و دارد.
* تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : کمیته ای در کمیسیون عمران تشکیل خواهد شد تا در خصوص تاخیرهای هواپیمایی ارزیابی دقیق انجام دهد.
* ایلام- ایرنا- جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: تعداد افراد شرکت کننده در اردوهای راهیان نور از 400 هزار نفر سال 86 به بیش از هفت میلیون نفر در سال گذشته رسیده است.
* تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مشترک با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در این جلسه توافق شد بانک ها از بلوکه کردن تسهیلات بخش تولید خودداری کند.
* تهران- ایران- سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت دادگستری برای تدوین طرح بازگشت اموال نامشروع مسئولان خبر داد و گفت: قرار شد قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان در جلسه آینده شورای عالی قضایی طرح و بررسی شود.
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه در تشییع پیکر شهید حججی شرکت می کند.
* تهران- ایرنا- رئیس هیات ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان از ساخت دو واحد نیروگاهی آبی و خورشیدی توسط جمهوری اسلامی ایران در مرز مشترک با ارمنستان خبر داد.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از محصولات تراریخته در قانون برنامه ششم توسعه به صورت قانونمند درآمد.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز این کمیسیون تاکید شد که دستگاه‌های تامین کننده منابع هدفمندی یارانه‌ها به‌ تکالیف خود در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.
* تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه عضویت ایران در تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا و اقیانوسیه به اتفاق آرا نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد.
* تهران- ایرنا- دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با بیان این که رشد تروریسم در سایه بروز هرج و مرج در منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: هرگونه ایجاد خلاء سیاسی و شکاف در داخل عراق، فرصت جدیدی را فرا روی تروریست‌ها قرار می‌دهد.
* تهران- ایرنا- دادستان کل کشور مهمترین و شاخص‌ترین درس و آموزه قیام امام حسین (ع) و محرم را امام شناسی و معرفت نسبت به امام عصر(عج) دانست و گفت: امیدواریم به برکت این ایام خداوند متعال معرفت امام شناسی را به همه ما عنایت کند.
* تهران- ایرنا- وزیر دادگستری گفت: هشت سال دفاع مقدس فرصتی برای شناختن آنانی بود که دم از حقوق بشر می زنند چون هیچ یک از آنان استفاده از سلاح شیمیایی را علیه ملت مظلوم ایران محکوم نکردند.
* اردبیل- ایرنا- فاطمه جوادی به عنوان نخستین شهردار زن استان اردبیل روز سه شنبه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر خلخال بعنوان شهردار این شهر جنوبی استان انتخاب شد.
* کرمان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: 32 لاشه قوچ، میش، کل، بز، کبک و طیور در بخش ماهان کرمان توسط نیروهای حفاظت محیط زیست این استان کشف و در این زمینه 2 متهم دستگیر و باند شکارچیان غیرمجاز زیست محیطی متلاشی شد.

اخبار خارجی
**********
* نیویورک- ایرنا- رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد که طبق اطلاعاتی که به وی رسیده، ایران تاکنون به همه تعهدات خود نسبت به متن برجام پایبند بوده و هیچ گزارشی دال برنقض این تعهدات وجود ندارد.
* تهران- ایرنا- مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طرف های برجام خواست بند مورد مناقشه ای که استفاده ایران از فناوری های چند منظوره در فعالیت های هسته ای را منع می کند، شفاف سازی شود.
* تهران- ایرنا- رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا (سرکوبه) در دیدار هیات ایرانی گفت: نهادهای مالی- بانکی در اسپانیا خصوصی اند و به دلیل شرایط سخت بین‌المللی جانب احتیاط را نگه می‌دارند اما باید این خودتحریمی رفع شود.
* تهران- ایرنا- درحالیکه آمریکا پیشتر از احتمال بستن سفارت خود در هاوانا به دلیل آسیب های جسمی مشکوک به دیپلماتهایش گفته بود، وزیر خارجه کوبا در دیدار با همتای آمریکایی خود نسبت به تصمیم عجولانه در این باره هشدار داد.
* بیروت- ایرنا- حزب الله لبنان اعلام کرد که بقایای پیکرهای پنج تن از نیروهایش را که در سال 2016 در اطراف حلب سوریه به شهادت رسیدند بازگردانده است.
* کوالالامپور- ایرنا- 177 نیروی نظامی از گروه پنج عضوی 'ترتیبات دفاع پنج قدرت' (FPDA) در یک رزمایش مشترک 12 روزه که از روز گذشته آغاز شد، شرکت دارند.
* تهران- ایرنا- در پی حمله انتحاری به مسجدی در شمال شرق نیجریه پنج نماز گزار کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
* تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل از اقدام عربستان در اعطای حق رانندگی به زنان استقبال کرد و آن را گامی مهم در مسیر درست توصیف کرد.
* تهران- ایرنا- در حالی که پورتوریکو یک هفته پس از توفان ماریا همچنان از خاموشی سراسری و کمبود آب و غذا رنج می برد، دولت ترامپ درخواست تعلیق محدودیت کشتیرانی از سوی اعضای کنگره برای تامین سوخت این جزیره را رد کرد.
* تهران- ایرنا- شماری از مزدوران سعودی در حملات توپخانه ای نیروهای یمن به استان های «الجوف» و «لحج» کشته و زخمی شدند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد که کشورش همه پرسی اقلیم کردستان را به دلیل مخالفت دولت مرکزی عراق با برگزاری آن، غیر قانونی می داند و معتقد است این اقدام یکجانبه در این مرحله حساس کمکی به حل امور نمی کند.
* تهران- ایرنا- رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در ادامه سلسله استعفاهای مقام های آمریکایی، به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهوری این کشور استعفا کرد.
* تهران- ایرنا- فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان به کشته شدن بیش از 400 نیروی نظامی این کشور در جریان تجاوز ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به یمن اعتراف کرد.
* بغداد- ایرنا- مجلس اعلای اسلامی عراق سه شنبه شب دربیانیه ای ، نتایج همه پرسی غیر قانونی کردستان عراق را هر چه باشد، باطل و مردود اعلام کرد و از دولت مرکزی خواستار بازگرداندن حاکمیت خود به کرکوک و سایر مناطق مورد منازعه (تحت کنترل نیروهای اقلیم) شد.
* مادرید- ایرنا- هیأت اتاق بازرگانی ایران به سرپرستی‌ «غلامحسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و متشکل از نمایندگان تجاری کشورمان طی‌ سفر به اسپانیا ، در یک همایش اقتصادی در مادرید شرکت کردند.
* بغداد- ایرنا- عبدالله الزیدی نماینده ائتلاف ملی عراق در پرونده کردستان گفت: بدون عقب نشینی رهبران اقلیم از همه پرسی انجام شده در روز دوشنبه، احتمال گفت وگو با اربیل بسیار کم خواهد بود.
* برلین- ایرنا- تنها دو روز پس از کسب موفقیت انتخاباتی حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' AfD در انتخابات پارلمانی فدرال این کشور، 'فرائوکه پتری' یکی از رهبران ارشد این حزب اعلام کرد که به علت اختلاف با سایر رهبران درباره سیاستها ، از این حزب جدا می شود.
* دمشق- ایرنا- ارتش و نیروهای مسلح سوریه هفت شهرک دیگر را در شرق استان حمص از گروه تروریستی تکفیری داعش پاکسازی کردند.
* تهران- ایرنا- مخالفان دولت در ونزوئلا اعلام کردند که به دلیل عدم پیشرفت در مسائل حقوق بشر و انتخابات، در گفت و گوهای دومینیکن برای یافتن راه حل سیاسی شرکت نخواهند کرد.
* نیویورک- ایرنا- اعضا شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای مطبوعاتی ضمن محکوم کردن حمله روز یکشنبه افراد مصلح به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مالی خواستار پیگیری هر چه سریع تر این واقعه و مجازات عاملان آن شدند.
* دمشق- ایرنا- گروه تروریستی 'جیش العزه' از زیرمجموعه های ارتش آزاد، ادعا کرد یک بالگرد روسی را در شمال حماه با موشک تاو سرنگون کرده است.
* بغداد- ایرنا- عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی و قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق بر ضرورت حفظ یکپارچگی عراق و مردود بودن نتایج همه پرسی کردستان عراق تاکید کردند.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا با ابراز بی میلی نسبت به استفاده از گزینه نظامی علیه کره شمالی، گفت: در صورت نیاز کاملا آماده اقدام نظامی هستیم.
* تهران- ایرنا- سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان طی فرمانی، اعطای گواهینامه رانندگی به زنان در این کشور را صادر کرد.
* نیویورک- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بر اقدام هماهنگ جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: ایران از تلاش دولت افغانستان برای رسیدن به صلح حمایت می کند.
* رم- ایرنا- فرمانده ارتش ملی لیبی عصر امروز با 'روبرتا پینوتی' وزیر دفاع ایتالیا در رم دیدار و درباره بحران پناهجویان و تعهد ایتالیا برای ثبات لیبی گفت و گو کرد.
* تهران- ایرنا- رئیس اقلیم کردستان عراق در پی برگزاری همه پرسی این اقلیم، خواستار از سرگیری گفت و گو برای حل و فصل مشکلات موجود بین اربیل و بغداد شد.
* تهران- ایرنا- وزارت خزانه داری آمریکا، 8 بانک و 26 فرد را در ارتباط با فعالیت های هسته ای کره شمالی به فهرست تحریم های خود افزود.
* وین- ایرنا- مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با بیان اینکه موضوع کره شمالی با ایران کاملا متفاوت است، تاکید کرد: در برجام دیپلماسی نتیجه داد.
* بغداد- ایرنا- مقامات ذیربط اقلیم کردستان عراق با انتشار جدولی به عنوان نتایج اولیه شمارش آراء همه پرسی روز دوشنبه در اقلیم و برخی مناطق مورد اختلاف اربیل و بغداد، از مشارکت 72 درصدی کردها در این انتخابات خبر دادند.
* تهران- ایرنا- روسیه در آزمایشی موفق، یک موشک بالستیک قاره پیما را از آستراخان در جنوب این کشور شلیک کرد که پس از طی مسافت بر روی هدف تعیین شده در قزاقستان فرود آمد.
* آنکارا- ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: به علت مخالفت کشورهای مختلف، توازن قوا و نیز منافع کشورهای مختلف در منطقه، کُردهای شمال عراق به جای خوشحالی از برگزاری همه پرسی باید نگران تحولات پیش رو باشند.
* نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد خطرات و ویرانی های ناشی از سلاح هسته ای را محدود به یک کشور ندانست و نسبت به شدت یافتن مدرن سازی زرادخانه های هسته ای هشدار داد.
* آنکارا- ایرنا- 'جناب آشچی' قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکیه گفت: حجم تجاری ترکیه و ایران کمتر از ظرفیت دو کشور است و تلاش می کنیم که آن را به سقف 30 میلیارد دلار تعیین شده برسانیم.
* تهران- ایرنا- دولت عراق به حکومت اقلیم کردستان عراق سه روز مهلت داد تا برای اجتناب از ممنوعیت پروازهای بین المللی، کنترل فرودگاه های خود را به دولت مرکزی واگذار کند.
* پاریس- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: امیدواریم با کمک دولت فرانسه روند افزایش همکاری های گردشگری دو کشور ایران و فرانسه از رشد بیشتری برخوردار شود و در آینده شاهد افزایش حضور گردشگران فرانسوی در ایران باشیم.
* الجزیره- ایرنا- سفارت جمهوی اسلامی ایران در ابیجان، در پیامی درگذشت «عبدالله سیسه» سفیر جمهوری ساحل عاج در تهران را به خانواده وی و همچنین کارکنان سفارت این کشور در تهران تسلیت گفت.
* باکو- ایرنا- پارلمان گرجستان روز سه شنبه با اکثریت آرا پیشنویس اصلاح قانون اساسی این کشور را در شور سوم تصویب کرد که این موضوع اعتراض احزاب مخالف را در پی داشت.
* تهران- ایرنا- صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز سه شنبه اعلام کرد: در صورت توقف حملات هوایی جنگنده های ائتلاف سعودی به خاک یمن، حملات موشکی به مرزهای عربستان را متوقف می کنیم.
* لندن- ایرنا- دادگاه بدوی انگلیس روز سه‌شنبه با صدور حکمی به نفع شاکیان پرونده خون‌های آلوده‌ای که در دهه 70 میلادی از آمریکا خریداری‌شده بود، رأی مثبت داد و بدین ترتیب، بازماندگان این پرونده قادر خواهند بود تا به لحاظ حقوقی از دولت انگلیس غرامت دریافت کنند.
* تهران- ایرنا- پایگاه اینترنتی 'موسسه روابط بین الملل و استراتژیک فرانسه' (IRIS) روز سه شنبه در گزارشی با عنوان 'ایران، محور بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی' پیش بینی کرد که ایران تا 15 سال آینده به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل می شود.
* مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با صدور فرامینی شماری از مقام های ارشد اداری و نظامی از جمله فرمانده نیروی هوافضای این کشور را از مقام خود برکنار کرد.
* تهران- ایرنا- پلیس عراق اعلام کرد که انفجار بمب نزدیک بازاری در غرب بغداد یک کشته و سه زخمی بر جای گذاشت.
* تهران- ایرنا- سفیر سوئیس در تهران گفت: اکنون تصویری که از ایران در چشم فعالان اقتصادی سوئیس وجود دارد، منحصر به اطلاعاتی است که از رسانه‌ها در اروپا منتشر می‌شود و این تصویر شفاف و کامل نیست.
* تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه در واکنش به پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه منبی بر لزوم اصلاحات در ساختار اتحادیه اروپا، از سخنان وی استقبال کرد.
* نیویورک- ایرنا- نماینده دائم هند در سازمان ملل با تاکید بر ضرورت حمایت از افغانستان در مبارزه با تروریسم، گفت : نباید تروریست ها را به گروه های خوب و بد تقسیم کرد.
* مسکو- ایرنا- بمب افکن های قاره پیمای روسیه روز سه شنبه با پرواز رفت و برگشت از خاک این کشور، مراکز گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره را در ادلب و دیرالزور سوریه هدف حمله از جمله با موشک X101 نقطه زن مشهور به ویرانگر قرار دادند.
شبد**1953** 1379**
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما