شناسهٔ خبر: 21594281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

دکتر روحانی با نخست وزیر عراق و رئیسان‌جمهوری ترکیه و روسیه گفت‌وگو کرد

رایزنی برای حفظ تمامیت ارضی عراق

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری ایران با رئیسان‌جمهوری روسیه، ترکیه و نخست‌وزیر عراق درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و از جمله همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه (اطلاع رسانی ریاست جمهوری) دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هر حرکتی که در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق باشد، اظهار کرد: همه باید بدانند که مشروعیت آنها در چارچوب قانون اساسی عراق است و از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند.رئیس‌جمهوری، افزود: ما مطمئن هستیم مانند همه مشکلات دیگر، دولت و ملت عراق با تدبیر و حکمت، از این مشکل نیز عبور خواهد کرد. دکتر روحانی، گفت: از نظر ما قانون اساسی عراق باید مورد احترام همه باشد و تخلف از آن به معنای انجام اقدامات غیرقانونی است. نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت‌وگو تلفنی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق، تصریح کرد: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان عراق، تحولات را به سمت یک رویارویی جدید در عراق سوق خواهد داد.حیدرالعبادی با تشریح اقدامات گسترده دولت مرکزی عراق برای مقابله با این حرکت اقلیم کردستان عراق گفت: دولت مرکزی بسیار فراتر از آنچه در قانون اساسی عراق عنوان شده، اختیارات به اقلیم کردستان عراق داد و این حرکت بارزانی اقدامی برضد تمامیت ارضی و قانون اساسی عراق است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. وی بار دیگر تاکید کرد که همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق خلاف قانون اساسی بوده و هر نتیجه آن نیز غیرقانونی است و دولت مرکزی هرگز آن را نخواهد پذیرفت و مذاکره‌ای هم در این ارتباط نخواهد کرد و مسئولان اقلیم باید درک کنند که به‌هیچ‌وجه نباید به فکر تجزیه عراق باشند.


رایزنی با اردوغان
در این رابطه رئیسان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی، ضمن رایزنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و از جمله موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، تاکید کردند که تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق به هیچ وجه نباید مورد خدشه قرارگیرد. دکتر حسن روحانی و «رجب طیب‌اردوغان» اظهار کردند: مواضع دو کشور در این ارتباط به طور کامل با یکدیگر هماهنگ است. دکتر روحانی با ابراز خرسندی از تعامل خوب ایران و ترکیه در این زمینه، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و امنیت منطقه بسیار مهم و حیاتی است و باید به برهم‌زنندگان ثبات و امنیت منطقه پیام روشنی داده شود. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بی‌ثباتی در عراق به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی ترکیه و نشست فوق‌العاده مجلس کشورش برای اتخاذ تصمیمات لازم در ارتباط با این همه‌پرسی، افزود: در این نشست‌ها درباره اقدامات سیاسی، اقتصادی و نظامی و هر حرکتی که انجام آن لازم باشد، بحث و گفت‌وگو شد و مجلس نیز اختیار انجام عملیات مرزی را در ارتباط با تحولات عراق و سوریه به دولت داد. رئیس‌جمهوری ترکیه در ابتدای این گفت‌وگو تاکید کرد که ترکیه آماده است روابط خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.


گفت‌وگو تلفنی با پوتین
ازسوی دیگر، دکتر حسن روحانی در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» با ایشان، ضمن اشاره به نشست قریب‌الوقوع رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران، گفت: ما برای روابط سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان اهمیت قائل هستیم و در اجلاس پیش رو، مسائلی را که مورد توجه ۳ کشور است، در دستور کار قرار خواهیم داد.رئیس‌جمهوری، افزود: تمامیت ارضی در منطقه و تغییر ندادن مرزها برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و ما به طور کامل آماده‌ایم روند همکاری‌ها و هماهنگی‌ها را برای اجلاس بعدی آستانه ادامه دهیم.دکتر روحانی با اشاره به تحولات جاری عراق، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیار مهم و حیاتی و هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر بر عزم مصمم مسکو برای توسعه همه‌جانبه روابط با تهران تاکید و اجرای سریع پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا را در مسیر تقویت بیش از پیش این روابط تاثیرگذار دانست. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به نشست قریب‌الوقوع سه‌جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان اشاره کرد و گفت: دامنه گسترده‌ای از موضوعات در ارتباط با تقویت همکاری‌های همه‌جانبه ۳ کشور در اجلاس تهران به بحث و تبادل‌نظر گذاشته خواهد شد. پوتین همچنین در گزارشی از اجلاس‌های پیشین درباره سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان و تمجید از مواضع سازنده تهران در این نشست‌ها گفت: همکاری‌های مشترک دو کشور به همراه ترکیه درباره سوریه، همچنان با قوت و تا برقراری آرامش در سوریه و از بین بردن تروریست‌ها تداوم خواهد یافت. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با تبیین مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت: دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.

نظر شما