شناسهٔ خبر: 21601344 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سهم گردشگری ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲.۹ درصد تولید ناخالص ملی بوده

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان گردشگری و صنایع دستی روز سه‌شنبه در گرامیداشت روز گردشگری گفت: در سال ۲۰۱۶ سهم گردشگری کشور فقط ۲.۹ درصد تولید ناخالص ملی بوده که ما تا سال ۲۰۲۷ باید آن را به ۷.۵ درصد برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان گردشگری و صنایع دستی روز سه‌شنبه در گرامیداشت روز گردشگری گفت: در سال 2016 سهم گردشگری کشور فقط 2.9 درصد تولید ناخالص ملی بوده که ما تا سال 2027 باید آن را به 7.5 درصد برسانیم.

 

مونسان گفت: امروز 47 سال از تصویب روز جهانی گردشگری در حالی سپری می‌شود که شمار گردشگری و توریسم در جهان به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر در سال رسیده است. این عدد بی‌سابقه باعث شده این صنعت به رتبه سوم در اقتصاد جهانی دست پیدا کرده است.

 

وی گفت: صنعت گردشگری ابزاری مناسب برای دیپلماسی عمومی کشورها محسوب می‌شود و از این طریق می‌توان با فرهنگ و اقوام مختلف آشنا شده و ملت‌ها را به هم نزدیک کنیم. امسال روز جهانی گردشگری به گردشگری پایدار و ابزاری برای توسعه نامگذاری شده است که به نظر بنده فرصت بی‌نظیری است که صنعت گردشگری به توسعه پایدار در اقتصاد کشور کمک کند.

 

وی گفت: این صنعت علاوه بر اثرات بزرگ و شگرف در حوزه اقتصادی اثرات مهمی در حوزه اجتماعی و زیست‌محیطی است که از فاکتورهای مهمی از توسعه پایدار به شمار می‌آید، دارد.

 

وی افزود: هدف از گرامیداشت چنین روزی معرفی این صنعت به مردم و بیان اهمیت و تغییر نگرش مسئولان کشور نسبت به این صنعت مهم است.


مونسان گفت: ما شاهد ملت‌هایی با تاریخ و جغرافیای خیلی کوچک‌تر از کشورمان هستیم که نسبت به ما در امر گردشگری موفق‌تر هستند و سالانه درآمد بیشتری کسب می‌کنند ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه خودمان در زمینه توریسم و گردشگری برسیم. طبق آمارها در سال 1950 میلادی شمار گردشگران در جهان به 25 میلیون نفر و در سال 1980 به 178 میلیون نفر و این عدد در سال 2015 به حدود یک میلیارد و 200 نفر نفر در سال می‌رسد که با رشد بی‌سابقه این صنعت در جهان روبرو هستیم که قابل مقایسه با صنعت‌های دیگر نیست و هنوز هم بر طبق نظر کارشناسان اقتصادی در این بخش رشد خواهیم داشت و این امر باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مناسب در این بخش شده است.

 

علی‌اصغر مونسان گفت: بر طبق برنامه ششم توسعه ما باید در هر سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم. گردشگری به عنوان یک پتانسیل بالا در ایجاد شغل و کسب درآمد می‌تواند سهم بسزایی را داشته باشد. در دنیا هم عمده ایجاد شغل در بخش خدمات بسیار بیشتر از بخش صنعت می‌باشد.

 

وی گفت: طبق آمار در سال 2017 رشد گردشگری بین 3 تا 4 درصد خواهد بود و در بخش آسیای شرقی و آفریقا بین پنج تا شش درصد و در آمریکا بین چهار تا پنج درصد و در خاورمیانه بین دو تا پنج درصد خواهد بود.

 

مونسان گفت: ایران در شاخص رقابت‌پذیری در بین 141 کشور در سال 2013 رتبه 98 و در سال 2017 در رتبه 93 قرار گرفته که برای کشور ایران با این همه ظرفیت بالا اصلا خوب نیست.

 

وی در پایان گفت: در سال 2016 میلادی سهم مستقیم گردشگری ما فقط 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد که ما تا سال 2027 باید تا هفت و نیم درصد تولید ناخالص ملی آن را افزایش دهیم.

 

 

 

نظر شما