شناسهٔ خبر: 21563098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

«وحشتناک و شوک‌آور» توصیف سازمان ملل از شرایط مسلمانان میانمار

رئیس ‌آژانس پناهجویان سازمان ملل پس از دیدار با آوارگان روهینگیا اعلام کرده از دیدن «خشونت‌های وحشتناک» علیه مسلمانان روهینگیا «شوکه» شده‌ است.

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-

درد و رنج صدها هزار تن از مسلمانان روهینگیا که برای فرار از خشونت ارتش و بوداییان افراطی میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند «بسیار وحشتناک» است. این سخنان نماینده سازمان ملل در مورد آوارگان میانماری است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل در امور آوارگان و پناهجویان پس از دیدار با مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های بنگلادش گفت: «از خشونت‌های وحشتناکی که علیه آوارگان روهینگیا اتفاق افتاده است، واقعا شوکه شدم.» وی در ادامه تصریح کرد: «درد و رنج مسلمانان روهینگیا که از شدت خشونت‌های وحشتناک از میانمار‌گریخته‌اند، بیشتر از زمانی طول خواهد کشید که نیاز به برطرف کردن نیازهای اساسی آنها است.» سازمان ملل پیش از این هم عملیات نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی خوانده بود.
«گراندی» که از یک اردوگاه آوارگان روهینگیا در جنوب شرق بنگلادش، دیدن می‌کرد در ادامه گفت: «مسلمانان روهینگیا شرح حال خود را به من گفته‌اند. من واقعا از دیدن ترس و نگرانی که این افراد در خود احساس می‌کنند، شوکه شدم. آنها به شدت نگران بازگشت به میانمار هستند.والدین زیادی کشته شده اند، خانواده‌های زیادی از هم پاشیده شده است، زنان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. خشونت‌های وحشتناک زیادی وجود داشته که رخ داده است.»
گزارش تکان‌دهنده‌ای دیگر
پزشکان امدادرسان سازمان ملل اما «تعرض گسترده نظامیان ارتش میانمار به زنان روهینگیا» در هنگام حمله به این اقلیت مسلمان را تایید کردند. به گزارش رویترز، بیش از 429 هزار مسلمان روهینگیا به دلیل خشونت‌های ارتش میانمار، از این کشور فراری شده و در شرایط نامناسبی به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند. پزشکان سازمان ملل متحد در میان این افراد به مداوا و کمک‌های درمانی آنان مشغول هستند.
معاینه شماری از زنان آواره روهینگیا نشان داده آنها مورد تعرض وحشیانه نیروهای ارتش میانمار قرار گرفته‌اند. برخی از گزارش‌های پزشکی کادر درمانی سازمان ملل در اختیار رویترز قرار گرفته و نشان می‌دهد اتهام‌ها درباره تعرض و تجاوز گروهی به برخی زنان روهینگیا حقیقت دارد. این در حالی است که دولت میانمار تاکنون بارها اتهام تعرض نیروهای ارتش به زنان روهینگیا را رد کرده و مدعی شده چنین اتهامی فقط با هدف تخریب وجهه عمومی ارتش میانمار انجام می‌شود.

نظر شما