شناسهٔ خبر: 21541791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

«مهدی عاکف»، رهبر سابق اخوان المسلمین مصر در زندان قاهره درگذشت

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: «محمد مهدی عاکف»، رهبر کل سابق اخوان المسلمین مصر در زندان شهر قاهره درگذشت.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر اعلام کرد: محمد مهدی عاکف بعد از وخامت وضعیت جسمی در زندان قاهره به بیمارستان «قصر العینی» در غرب این شهر منتقل شد اما ساعاتی بعد، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.این در حالی است که پیشتر خانواده «مهدی عاکف» کمپینی را برای درخواست جهت آزادی وی به راه انداختند و تاکید کردند که وخامت وضعیت جسمی عاکف به حدی است که زندگی اش را تهدید می کند. در همین حال، مقامات مصری تصمیم گرفتند تا پیکر رهبر سابق اخوان المسلمین را مخفیانه و بدون برگزاری مراسم تشییع، دفن کنند تا مانع از مشارکت مردم در این مراسم شوند.به همین دلیل، پیکر محمد مهدی عاکف بدون حضور مردم و در سایه تدابیر شدید امنیتی پلیس مصر در قبرستان “الوفاء و الأمل” در شهر «نصر» به خاک سپرده شد.
محمد مهدی عاکف ۲۰ سال از عمر خود را در دوره ریاست جمهوری جمال عبدالناصر در زندان گذراند و در دوره ریاست جمهوری انور السادات در سال ۱۹۷۴ میلادی از زندان آزاد شد. او سپس در دوره حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر محاکمه و بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی زندانی شد. وی همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ رهبر اخوان المسلمین و اولین رهبر این گروه فرا ملی بود که از این سمت کناره‌گیری کرد و در دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به اتهام اهانت به دستگاه قضایی مصر محاکمه اما تبرئه شد ولی به دلیل تحقیقات درباره یک پرونده در زندان باقی ماند. این پرونده درخصوص حوادث دفتر ارشاد اخوان در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که در آنجا درگیری هایی بین طرفداران گروه اخوان و مخالفان آنها روی داد. عاکف به حبس ابد (۲۵?سال زندان) محکوم شد که دادگاه فرجام خواهی در ژانویه گذشته این حکم را رد کرد و قرار بود که عاکف دوباره تحت محاکمه قرار گیرد.
در همین حال، اخوان‌المسلمین مصر درگذشت رهبر سابق این گروه در زندان را «جنایتی تمام‌عیار» خواند و در عین حال اعلام کرد که این گروه به خشونت متوسل نخواهد شد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز درگذشت محمد مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین مصر را تسلیت گفت.این جنبش در بیانیه ای تاکید کرد: عاکف یکی از کسانی بود که نقش بارز و برجسته ای در حمایت از قضایا و مسائل امت اسلام به ویژه مساله فلسطین داشت و همواره حامی و پشتیبان مقاومت بود.
خبر دیگری حاکیست، در تازه‌ترین حمله افراد مسلح به یک ایست بازرسی در شمال سیناء، یک سرباز ارتش مصر و سه فرد مسلح کشته شدند.در چنین شرایطی، نیروی دریایی مصر یک فروند ناوچه رادارگریز فرانسوی را در بندر «لوریان»، واقع در جنوب فرانسه تحویل گرفت.
* لیبی
«غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی گفت: همه گروه های لیبیایی و از جمله طرفداران نظام «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور می توانند در روند سیاسی کشور نقش داشته باشند.
*مغرب
هزاران شهروند مغربی با برگزاری تظاهراتی در رباط پایتخت مغرب، خواستار وضع قانونی برای ممنوعیت و جرم تلقی شدن هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.این تظاهرات بنا به درخواست «ائتلاف مغرب به خاطر فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل» که متشکل از ۱۵ انجمن مغربی حامی فلسطین است، برگزار شد.

نظر شما