شناسهٔ خبر: 21523633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

درگذشت«محمد مهدی عاکف» و واکنش های هواداران و مخالفان اخوان المسلمین

خبرگزاری شبستان: «محمد مهدی عاکف» رهبر سابق اخوان المسلمین مصر شب گذشته به علت وخامت وضعیت جسمی اش در یک بیمارستان در قاهره درگذشت و مخفیانه و بدون برگزاری مراسم تشییع، دفن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، «عبدالمنعم عبدالمقصود» وکیل مدافع «محمد مهدی عاکف» رهبر پیشین اخوان المسلمین اعلام کرد: عاکف به علت وخامت وضعیت جسمی اش در زندان طی ماههای گذشته در سن 89 سالگی در بیمارستان القصر العینی در قاهره درگذشت.

عبدالمقصود افزود: عاکف به علت وخامت وضعیت جسمی برای درمان به این بیمارستان منتقل شده بود.

مقامات مصری تصمیم گرفتند تا رهبر سابق اخوان المسلمین را مخفیانه و بدون برگزاری مراسم تشییع، دفن کنند تا مانع از مشارکت مردم در این مراسم شوند.

برهمین اساس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» درگذشت محمد مهدی عاکف، رهبر پیشین اخوان المسلمین را تسلیت گفت و اعلام کرد: او یکی از پرچمداران امت اسلامی و یکی از ستون های این امت بود و یکی از کسانی بود که نقش بسیار مهمی در دفاع از مسایل امت اسلامی و عزت آن و مسئله فلسطین و حمایت از مقاومت داشت.

در بیانیه حماس آمده است که عاکف از اولین کسانی است که در نبرد دفاع از فلسطین وارد شد؛ از خداوند عز و جل برای وی رحمت واسعه اش را طلب داریم و برای خانواده اش صبر و آرامش را خواهانیم.

از سوی دیگر،اخوان المسلمین در اردن نیز وفات محمد مهدی عاکف را تسلیت گفت و افزود: او در سخنوری و موضعگیری بی همتا بود.

«یوسف قرضاوی» رئیس اتحادیه علمای مسلمین گفت: مهدی عاکف را به عنوان مردی قوی می شناختم استواری که نمی شکست و خم نمی شد و او را در سختی ها و مصیبت ها صابر دیدم.

قرضاوی در توئیتر خود نوشت: خداوند وی را رحمت کند و با صدیقان و شهدا محشور بفرماید.

درهمین راستا، «عبدالله محمد مرسی» فرزند «محمد مرسی» رئیس جمهوری معزول مصر در پیامی درگذشت محمد مهدی عاکف را تسلیت گفت و اعلام کرد: محمد مهدی عاکف به علت اهمال کاری پزشکی حکومت کودتا فوت کرد و این جنایت هرگز با مرور زمان محو نمی شود.

مخالفان و هواداران اخوان المسلمین نیز در صفحه های فیس بوک خود وفات رهبر پیشین اخوان المسلمین را تسلیت گفتند.

«خالد علی» از مخالفان راستگرای مصر در صفحه خود نوشت: خواستند تا بر مهدی عاکف با محرومیت وی از حق آزادی اش پیروز شوند و به او رحم نکردند، اما خداوند به او رحم و با وجود پیری اش بر آنها پیروز کرد.

«حازم عبدالعظیم: سیاستمدار مخالف در توئیتر خود نوشت: مهد عاکف -خداوند او را رحمت کند-صراحتش متفاوت بود و امیدواریم که در مراسم تشیع وی بی احترامی نشود.

جنبش «6 آوریل» در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: مهدی عاکف پس از درگیری با سرطان درگذشت و حکومت با آزادی وی مخالف بود.

این جنبش هشتگ «# جمهوری مصر # حکومت- نظامی»( #جمهورية مصر#الحكم_العسكری) را زیر این پیام خود گذاشته است.

گفتنی است، محمد مهدی عاکف  در 12 ژوئیه 1928 در شهر کفر عوض السنیطه در استان دقهلیه در مصر متولد شد؛ وی در سال 2004 میلادی به عنوان هفتمین رهبر جماعت اخوان‌المسلمین مصر انتخاب شد و پس از پایان مسئولیتش تمایلی به انتخاب دوباره نداشت . وی در 22 سپتامبر 2017 میلادی درگذشت .

 

 

نظر شما