شناسهٔ خبر: 21519707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

12 روستا در نخستین روز عملیات آزاد شد

آغاز عملیات آزادسازی آخرین شهر اشغالی عراق

نیروهای مسلح عراق در دومین روز از عملیات آزادسازی شهرستان «الحویجه» از اشغال «داعش»، 12 روستا را پاکسازی کردند.

صاحب‌خبر -


به گزارش تسنیم، عملیات آزادسازی آخرین شهر اشغال شده عراق در استان «کرکوک»، صبح روز پنجشنبه با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، آغاز شد. در همین روز نخست، نیروهای بسیج مردمی و ارتش موفق شدند 12 روستا را در شهرستان الحویجه آزاد کنند. همزمان با این عملیات، عملیات آزادسازی کرانه چپ «الشرقاط» در شمال استان «صلاح‌الدین» نیز با فرمان عبادی، آغاز شد.
اوایل هفته گذشته نیز عملیات آزادسازی شهرها و مناطق «القائم»، «عنه»، و «راوه» در استان «الانبار» آغاز شده بود و نیروهای مسلح عراق در آخرین پیشروی‌ها، شهر «عنه» را آزاد کردند.
در ارتباط با شمار تلفات عناصر تروریستی داعش در نبردهای عراق، خبری نرسیده است. شهرستان «الحویجه» در استان کرکوک و در نزدیکی استان‌های سلیمانیه، دیاله، صلاح‌الدین، نینوا و منطقه خود مختار کردستان عراق قرار دارد.
الحویجه در سال 1393 به اشغال داعش در آمده است و عناصر داعش از آن زمان تاکنون، ضمن محاصره ساکنان این منطقه، کسانی را که قصد خروج از الحویجه را داشته‌اند، به نحو وحشیانه‌ای کشته‌اند.
کارشناسان با اشاره به تحت محاصره بودن داعش و شرایط وخیم روحی و روانی تروریست‌ها، پیروزی در الحویجه را «آسان» پیش‌بینی می‌کنند.
مخالفت گسترده با همه‌پرسی
مخالفت‌های داخلی و خارجی با همه‌پرسی جدایی کردستان عراق نیز همچنان ادامه دارد؛ در بغداد پارلمان عراق یکبار دیگر از «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق خواست، برگزاری همه‌پرسی را به تعویق بیندازد.
اما بارزانی باز هم از کردهای عراق خواست در همه‌پرسی شرکت کنند.
در استان «نینوا» مردم به خیابان‌ها آمدند و علیه همه‌پرسی، تظاهرات کردند. عراقی‌ها بارزانی را متهم کردند که از شرایط فعلی عراق سوء استفاده می‌کند. «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر»، جدایی‌طلبی کردستان عراق را خودکشی دانست و گفت، کردها اولین کسانی خواهند بود که از این همه‌پرسی، ضرر می‌بینند. جنبش «عصائب اهل الحق» عراق هم اعلام کرد، لحظه‌ای برای مقابله با توطئه تقسیم عراق تردید نخواهد کرد.
با این حال، «ابراهیم جعفری»، وزیر خارجه عراق، ضمن رد گزینه نظامی دولت مرکزی علیه اربیل، اعلام کرد: «برگزاری همه‌پرسی، همسو با منافع مردم کرد نیست، ما می‌خواهیم این همه‌پرسی برگزار شود و اختلافات میان خود رابا روش دوستانه حل نماییم.» طبق اعلام بارزانی، همه‌پرسی سه‌شنبه در منطقه خودمختار کردستان عراق برگزار خواهد شد.

نظر شما