شناسهٔ خبر: 21486760 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر یادواره چله کوچ چلچله :

شهید حججی به یک چهره حماسه ساز بین المللی تبدیل شده است

تهران- ایرنا- دبیر یادواره ادبی چله کوچ چلچله از محسن حججی به عنوان شهیدی یاد کرد که آوازه او در سطح بین المللی باعث شده تا این شهید مدافع حرم به یک افتخار و چهره حماسه ساز برای مسلمانان تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری یادواره ادبی چله کوچ چلچله ویژه گرامیداشت اربعین شهید محسن حججی در مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: رازی در خون حججی بود تا عظمت خود را به رخ جهان بکشد.
وی افزود: تصویر و مرام شهید حججی نه فقط در ایران بلکه در جبهه مقاومت و برخی کشورها مطرح شده و حتی تصویر این شهید را بر پیراهن یک شهروند آمریکایی دیدم که بر روی آن نوشته شده بود «محسن، چه‌گوارای من است» (mohsen is my che guevara).
مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: بعد از شهادت حججی برخی از براداران اهل سنت را در چند کشور دیدم که تصویر این شهید را به عنوان پروفایل در شبکه های مجازی انتخاب کرده اند و حتی یکی از آنها گفت که شباهت بسیاری با شهید حججی دارد به جز این که او به مقام شهادت رسید ولی من نتوانستم.
حسینی با اشاره به رشادت های رزمندگان در سوریه، لبنان، یمن و عراق گفت: سوریه به عنوان مکان تلاقی حق و باطل و معرکه نبرد ماست و شهدایی همچون حججی را تقدیم کردیم.

** راز خون شهید حججی
حسینی با بیان برخی از ویژگی های شهید حججی و صلابت او هنگام اسارت و شهادت در مقابل جبهه تکفیری، گفت: او زیبا زندگی کرد، زیبا جنگید و زیبا شهید شد و تنها خواسته اش شهادت بود و برای این شهید می توان همان جمله ای را گفت که حضرت زینب سلام الله علیها در مقابل ظلم یزیدیان بیان کرد و فرمود «ما رایت الا جمیلا» یعنی من جز زیبایی ندیدم.
وی راز خون شهید حججی را در حماسه سازی های او دانست و گفت: بعد از شهادت حججی، خانواده این شهید نیز در برابر چشمان همگان حماسه آفریدند و رفتاری زینبی داشتند و رهبر معظم انقلاب نیز این شهید والامقام را حجتی در برابر چشمان همگان دانستند و همه این عوامل باعث شد تا زیبایی شهید حججی چند برابر شود.
این شاعر آئینی افزود: شهادت حسین گونه حججی نیز یکی از زیبایی های او بود تا همچون سرور و سالار شهیدان به شهادت برسد و یکی از مشکلات انتقال پیکر مطهر شهید حججی این است که قسمتی از بدن او را تحویل داده اند و امیدواریم با پیروزی رزمندگان و فتح منطقه ای که حججی در آن به شهادت رسید، پیکر کامل این شهید را تشییع کنیم.
حسینی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره هم‌رزمانی که با شهید حججی به شهادت رسیدند، گفت: تمام رزمندگانی که در این راه به شهادت رسیدند، همچون شهید مرتضی حسین پور در درگاه الهی از ارج و قرب برخوردارند ولی صداقت، اخلاص، معنویت و جذابیت و همچنین نحوه شهادت حججی باعث شد تا از وی یک چهره بین المللی ساخته شود.

** جزئیات مراسم اربعین شهید حججی
حسینی، شهید حججی را به چلچله ای در آسمان شهادت تشبیه کرد و گفت: مراسم اربعین این شهید فردا (پنجشنبه) 30 شهریورماه از ساعت 15 تا 18 در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه با حضور شخصیت های فرهنگی و ادبی و همچنین با حضور برخی از شخصیت های اهل سنت برگزار می شود.
دبیر یادواره چله کوچ چلچله افزود: در این مراسم، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنرانی خواهند کرد و از سخنرانی و شعرخوانی برادران اهل سنت نیز استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: هشت شاعر که بهترین اشعار را در وصف شهید حججی سروده اند در این مراسم به شعرخوانی خواهند پرداخت که از جمله آنها می توان به افشین علا، علیرضا قزوه، سیدحسین متولیان و محمدجواد شرافت اشاره کرد.

** رونمایی از چند اثر هنری
حسینی با بیان این که قرار است در این مراسم از کتاب «جون؛ خادم المهدی» رونمایی شود، اظهار داشت: جون همان غلام سیاهی بود که در روز عاشورا در رکاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسید و نوشته روی سینه شهید حججی نیز همین جمله بود تا همانگونه که جون در محضر سیدالشهدا به شهادت رسید، او نیز آرزو داشت تا در محضر امام زمان (عج) به شهادت برسد.
وی افزود: موسسه فرهنگی کسا با ایجاد یک شبکه در فضای مجازی فراخوانی برای آثار شهید حججی ارائه کرد و بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که مجموعه اشعار رسیده در کتابی بیش از 300 صفحه ای به چاپ رسیده و فردا رونمایی خواهد شد.
حسینی همچنین گفت: بسیاری از شاعرانی که در وصف شهید حججی شعر گفته اند معتقدند که با الهام از خون آن شهید توانسته اند شعر بسرایند و من به عنوان یک شاعر برای اولین بار در وصف یک نفر چهار شعر سروده ام در حالیکه تاکنون چنین کاری نکرده بودم.
وی از رونمایی دو آهنگ با صدای میلاد هارونی در این مراسم خبر داد و گفت: مرتضی نداف، هنرمند سوخته نگاری نیز تابلویی از این شهید را روی چوب سوخته نگاری کرده که پس از رونمایی به موزه نیاوران منتقل خواهد شد.
مراسم اربعین شهید حججی به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران و مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می شود.
محسن حججی شهید مدافع حرم 25 ساله اهل نجف آباد اصفهان و عضو لشکر زرهی هشت نجف اشرف بود که حدود چهل روز پیش به اسارت اعضای گروهک تروریستی داعش در سوریه در آمد و دشمنان اسلام پس از به اسارت درآوردن وی، سر از پیکر پاکش جدا کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز پس از شهادت حججی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی از استان های یزد و همدان فرمود: شهید حججیِ عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملک**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما