شناسهٔ خبر: 21455787 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

حسین علیزاده: ثروت فرهنگیمان غنی‌تر از نفت است

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان در رشته های مختلف دوشنبه 27 شهریور 1396 در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این مراسم را سیدعباس سجادی برعهده داشت. سجادی در ابتدای این مراسم با خواندن یکی از سروده های شهریار، یاد این شاعر گرانقدر را گرامی داشت.

لزوم داشتنِ مرکز حفظ و اشاعه موسیقی

هومان اسعدی دبیر جشنواره موسیقی جوان نخستین سخنران این مراسم بود.

اسعدی در سخنانش گفت: امروز پس از بیست روز کار فشرده شاهد برگزاری مراسم اختتامیه هستیم و برگزیدگان را معرفی می کنیم. درباره آمار و ارقام جشنواره پیشتر صحبت شده است.

او ادامه داد: این جشنواره با کمک جمع عظیمی از استادان بزرگوار برگزار شد. چنین جشنواره ای نه تنها در ایران که در دیگر جاهای جهان هم چنین جشنواره ای سابقه برگزاری نداشته است.

اسعدی گفت: جشنواره هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی پیشرفت داشته است. امسال نیمی از جشنواره به موسیقی نواحی اختصاص داشت. شاید ضرورت داشته باشد که بخش موسیقی نواحی در سال های گذشته دو مرحله ای شود. یعنی مرحله نخست در سطح مناطق باشد و بعد برگزیدگان به مرحله نهایی بیایند.

دبیر جشنواره موسیقی جوان با اشاره به لزوم حمایت از برگزیدگان جشنواره تاکید کرد: در سال های گذشته درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره همواره صحبت شده است. ما اعلام می کنیم که استادانی که در کنار جشنواره هستند، همواره حاضرند که دانسته های خود را در اختیار برگزیدگان جشنواره قرار دهند و از هیچ حمایت معنوی فروگزار نمی کنند. اما حلقه دیگری از حمایت را نهادهای دولتی باید انجام دهند. در واقع حمایت های سخت افزاری نهادی مانند مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را می خواهد که در دهه ها گذشته وجود داشت.

اسعدی در پایان صحبت هایش گفت: از تمام استادانی که لطف کردند و در این چند سال با ما همکاری کردند تشکر و قدردانی می کنیم. دبیر جشنواره هم وظیفه اش ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف بوده است. از جناب طالبی، صفی پور و جمالی هم تشکر می کنم. از جناب آقای مرادخانی هم تشکر می کنم که در برگزاری جشنواره از ما بسیار حمایت کردند و اگر حمایت های ایشان نبود، بی شک جشنواره به اینجا نمی رسید.

بخش نخست اجراهای زنده ی مراسم اختتامیه به موسیقی نواحی اختصاص داشت.

در این بخش چند نوجوان هنرمند به اجرای برنامه پرداختند که هر کدام روایتگر موسیقی منطقه خودشان بودند؛ محمدرضا محمدی نوازنده کمانچه مازندران، باتوری نوازنده دوتار، جلیل خانی علی آبادی نوازنده دوتار و آواز، محمد امینی راد نوازنده کمانچه لرستان، آراز وجودی نوازنده تار آذری، فاطمه حاج نجفی نوازنده دف، مژگان و مژده دو خواهر از کردستان که یکی نرمه نای و دیگری ضرب کردی می نواخت.
سخنران بعدی این مراسم حسین علیزاده بود.
علیزاده در ابتدای سخنانش گفت: ماموریت سختی است که امروز بعد از ظهر هومن اسعدی به من داد تا به نمایندگی از هنرمندانی که در جشنواره بودند صحبت کنم. امیدوارم این دوستان این اجازه را به من بدهند.
او ادامه داد: دوست دارم احساسم را بگویم. احساسی که از آنِ بخش زیادی از ملت ایران و هنرمندانش است. در یک ساعت گذشته ای که در اینجا بودیم بخشی از ایران را دیدیم که روی صحنه هنرنمایی کردند. ایران دارای تنوع های متنوعی از فرهنگ هاست. اگر دولت مردان ما دوربین کوچکی داشتند و همین اجراها را ضبط می کردند و برای مردم پخش می کردند، ما هیچ گاه نگران تهاجم فرهنگی نبودیم.
علیزاده گفت: اگر رادیو و تلویزیون فقط درباره موسیقی صحبت می کرد و حرمت موزیسین ها را نگه می داشت، ما هرگز نگران تهاجم فرهنگی نبودیم. من نمی دانم اهالی موسیقی چطور تن می دهند که به جایی بروند که ساز را نشان نمی دهد. گاهی خواننده ها به تلویزیون می روند در حالی که اگر سازی همراهشان باشد حق ندارند آن را نمایش دهند. شاید این افراد به خاطر منافع شخصی و مطرح شدنِ خودشان به تلویزیون می روند.
این آهنگساز و نوازنده تار و سه تار تاکید کرد: این موسیقی ملت ایران است که در هر کجای جهان نشانش دهی، اصلحه شان را کنار می گذارند. امشب وجدی در دل همه ما هست. تمام کسانی که هر نوع موسیقی کار می کنند از این اتفاق و از برگزاری این جشنواره خوشحالند. باید تبریک گفت به معلمان و خانواده های این جوانان که حمایت کرده اند از این بچه ها. چهره هایی در این بچه ها هست که در عرصه های بین المللی می توانند حضور داشته باشند.
علیزاده در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: من آدم دولتی نیستم و هر جا که بوی دولتی شدن باشد نیستم. با هنر زندگی کرده ام و با هنر هم بزرگ شده ام. اما به هر کسی که باعث و بانی جشنواره موسیقی جوان است باید تبریک گفت. حتی کسانی که ممکن است ما با آنها خیلی اختلاف نظر داشته باشیم. این جشنوار عنوان ملی دارد. سال ها طول کشیده تا این عنوان را کسب کند.
 
او ادامه داد: هیچ روزی در وزارت ارشاد به طراوت این روزها نیست. در طول برگزاری جشنواره موسیقی جوان چهره وزارتخانه و رفتار همه عوض می شود. فرشته هایی از همه جای ایران می آیند و می گویند که ما پاس می داریم هر آنچه شما نگرانش هستید.
 
علیزاده درباره جایگاه دولت در حمایت از هنر و فرهنگ، گفت: دولت نهادی است که در مقابل ملت وظیفه دارد. ما می رویم رای می دهیم تا کسی بیاید به ملت خدمت کند. نفت هم مال همه است. این همه ثروت داریم و از آن غافلیم. کاش این نفت را نداشتیم. ثروت فرهنگی که داریم خیلی غنی تر از نفت است.
 
او ادامه داد: در هیچ جای ایران طی این 50 سالی که در عرصه موسیقی بوده ام، هرگز ندیده ام که اینقدر هنرمند کنار هم بنشینند و برای کاری بزرگ در عرصه موسیقی تصمیم بگیرند. باید به هومان اسعدی تبریک گفت که به شوق این اتفاق تاب آورده و حضورش دلیلی است برای حضور هنرمندان در کنار این جشنواره.
 
علیزاده خطاب به مدیران دولتی گفت: ما بلدیم مسائل خودمان را حل کنیم و نیاز نیست که کسی بالاسرمان باشد. آنچه مهم است امکاناتی است که باید در اختیار این اتفاق ها قرار گیرد. اگر هنرمندی در این جامعه به بار می آید پشتوانه های بسیاری داشته است و افراد بسیاری برایش زحمت کشیده اند.
 
اگر همه این رشته ها از زیر بار فشار و تصمیم گیری های دولتی بیرون بیاید شکوفا می شوند. جشنواره جوان بهترین و آینده نگرترین اتفاق در عرصه موسیقی است. این جشنواره معجزه است.  به تمام دوستان خودم که در رشته های مختلف داوری کردند خسته نباشید می گویم و این اتحاد را به همه دوستانم تبریک می گویم. دست تمام معلمان و خانواده های این بچه ها درد نکند.

برگزیدگان بخش موسیقی نواحی ایران
در ادامه با حضور دبیر جشنواره و داوران و استادان بخش موسیقی نواحی، برگزیدگان این بخش معرفی و تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ خود را دریافت کردند به طوری که برگزیدگان بخش موسیقی آذربایجان در بخش آذری، ردۀ سنی الف، آراز وجودی رتبۀ اول، آراز قاسمی و فواد مصلحت‌جو مشترکاً رتبۀ سوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم تشخیص نداد.
 
در ردۀ سنی ب، پویا جلالی و مهران بهروزی مشترکاً رتبۀ سوم را کسب کردند و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد.

در بخش تکنوازی ساز کمانچۀ آذری، ردۀ سنی الف، رضا محمدی رتبۀ اول را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم تشخیص نداد.
در گروه سنی ج، مسعودرضا قلی‌زاده رتبۀ دوم و آیلار جهانگیری رتبۀ سوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص نداد.

در بخش تکنوازی ساز گارمون، ردۀ سنی ب، الهام ساعی رتبۀ دوم را کسب کرد. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم تشخیص نداد.
در ردۀ سنی ج، سینا حسن زاده رتبۀ دوم را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم تشخیص نداد.

در بخش تکنوازی ساز قوپوز، ردۀ سنی الف، شاهین هاشم نژاد رتبۀ اول، ابراهیم راثی رتبۀ دوم، و عرفان باقری رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در ردۀ سنی ج، علی رجبی و محمد علیزاده مشترکاً رتبۀ سوم را کسب کردند و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم تشخیص نداد.
 
هیئت داوران بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان، ضمن تقدیر از علی پورعطایی نوازندۀ دایره، برگزیدگان این بخش را به شرح ذیل اعلام کرد:
 
در بخش تکنوازی ساز دوتار شرق و جنوب خراسان، در ردۀ سنی الف، یاسمین تنها و امین دامن‌پاک به طور مشترک رتبۀ اول، مهناز رضایی رتبۀ دوم و مهدیس ابراهیمیان و امیر الهی مشترکاً رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در ردۀ سنی ب، مصطفی تیموری و همایون حامدی مشترکاً رتبۀ اول، و محمدامین شیری رتبۀ دوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ سوم تشخیص نداد.
 
در گروه سنی ج، محمد سلیمانی و سلمان سلیمانی به طور مشترک رتبۀ اول، علی شیری و سجاد رضایی‌نسب نیز به طور مشترک رتبۀ دوم، و علی پورعطایی رتبۀ سوم را کسب کردند.

برگزیدگان آواز شرق و جنوب خراسان در ردۀ سنی الف 1، مبین دُرپور رتبۀ اول، محمدامین امینی رتبۀ دوم، و محمدمهدی محفوظی‌فرد رتبۀ سوم را کسب کرد.
 
در گروه سنی الف 2، عبدالرحمان باطوری رتبۀ اول، و کیان واحدی رتبۀ سوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم تشخیص نداد.
 
در گروه سنی ب، محسن کریمی رتبۀ سوم را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد.
 
در گروه سنی ج، علی پورعطایی رتبۀ سوم را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد.

برگزیدگان بخش موسیقی شمال خراسان از سوی هیئت داوران به شرح ذیل اعلام شدند.
در بخش تکنوازی ساز دوتار شمال خراسان، در ردۀ سنی الف، مصطفی اسلامی رتبۀ اول، و آریا صادقی قهرمانلو رتبۀ دوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم تشخیص نداد.
 
در گروه سنی ب، جابر دلربائی رتبۀ اول، فرشاد علی‌نژاد و مجتبی حیدری مشترکاً رتبۀ دوم، و محمدحسین اکبرزاده رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در گروه سنی ج، اعظم کارگرفلاح و امیرپاشا آذری مشترکاً رتبۀ دوم، و عمید غفاری رتبۀ سوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص نداد.
 

همچنین برگزیدگان آواز و دوتار شمال خراسان از سوی هیئت داوران اعلام شد.
در گروه سنی الف، جلیل خانی و فرهاد اسلامی به طور مشترک رتبۀ دوم و علی انصاری رتبۀ سوم را کسب کرد. همچنین هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص نداد.
 
در بخش ساز دوتار موسیقی مازندران هیئت داوران در ردۀ سنی الف رتبۀ اول ممحمدرضا محمدی، و رتبۀ دوم محمدحسین طیبی. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ سوم تشخیص نداد.
 
در ردۀ سنی ب، رضا احمدی رتبۀ دوم را کسب کرد. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم تشخیص نداد.
 
برگزیدگان تکنوازی ساز کمانچه مازندران معرفی و تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ خود را دریافت کردند به طوری که در بخش ساز کمانچه موسیقی مازندران هیئت داوران در ردۀ سنی الف، محمدرضا محمدی رتبۀ دوم و حسام بَتیار رتبۀ سوم را کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ سوم تشخیص نداد.
 
در ردۀ سنی ج، سعدی صادقی رتبۀ اول را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم تشخیص نداد.
 
برگزیدگان تکنوازی ساز لَلِه‌وا، در ردۀ سنی الف، محراب قیاسی رتبۀ اول، حسین جهانی نسب رتبۀ دوم، و سامی گل زاده رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در گروه سنی ب، حمیدرضا قیاسی رتبۀ اول را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم تشخیص نداد.
در گروه سنی ج، پویا محسنی رتبۀ اول را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم تشخیص نداد.
برگزیدگان تکنوازی ساز دوسَرکوتِن، در ردۀ سنی الف، محمدرضا کاظمی رتبۀ اول، امیررضا محمدی رتبۀ دوم، و امیررضا طیبی رتبۀ سوم را کسب کرد.
 
برگزیدگان بخش آواز مازندران، در ردۀ سنی الف، یونس قریشی رتبۀ دوم را کسب کرد و هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم تشخیص نداد.

در بخش موسیقی لرستان؛ ساز کمانچه‌ی لری، رده‌ی سنی الف، سبحان امرائی از کوهدشت رتبه‌ی اول، سهراب بحیرائی از نهاوند رتبه‌ی دوم و رضا جایدری از خرم‌آباد رتبه‌ی سوم را کسب و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی خود را دریافت کردند.
 
در رده‌ی سنی ب، میلاد علیپورراد از کوهدشت رتبه‌ی اول، سیدسعید سلامتی ضرون
از شهر قدس رتبه‌ی دوم و حسن سالاروند از دورود رتبه‌ی سوم را کسب و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی خود را دریافت کردند.
 
در رده‌ی سنی ج هیأت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی اول و دوم ندانستند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی را مشترکاً به میلاد فلاحی از دورود و یونس غلام‌زاده علم از خرم‌آباد به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا کردند.
 
در بخش سرنای لرستان، رده‌ی سنی الف تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی هیئت داوران به امیرحسین بسطامی و شاهرخ پیمانی از خرم‌آباد تعلق گرفت.
 
در بخش موسیقی آذری، ساز تارِ آذری رده‌ی سنی الف، هیئت داوران تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی خود را به فرزین انگوری رازقی از تبریز به عنوان رتبه‌ی اول، شهریار مشتاقی از تبریز به عنوان رتبه‌ی دوم و یانار رنجبریان‌اصل از تبریز به عنوان رتبه‌ی سوم تقدیم کردند.
 
در رده‌ی سنی ب نیز جهانگیر ملکی از شهر جدید سهند و شهریار الهی از مشکین‌شهر مشترکاً رتبه‌ی اول را کسب کردند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی خود را دریافت نمودند.
هیئت داوران در این رده سنی هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی دوم و سوم تشخیص ندادند.
 
در رده‌ی سنی ج، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به المان اطهری از خوی به عنوان رتبه‌ی اول، بهروز اسکندری از زنجان به عنوان رتبه‌ی دوم و سعید ضاربی از میانه به عنوان رتبه‌ی سوم تعلق گرفت.
در بخش ساز کمانچه‌ی آذری، رده‌ی سنی الف نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی از سوی داوران به چیچک شاطرزاده تبریزی از تبریز به عنوان رتبه‌ی اول، آراز عباسی لشنلو از ارومیه به عنوان رتبه‌ی دوم و رضا محمدی از تبریز به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا شد.
 
در رده سنی ب، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی تشخیص ندادند و در رده‌ی سنی ج از مسعود رضا قلی‌زاده از میانه نیز با اهدای لوح، تقدیر کردند.
 
هیئت داوران همچنین در ساز نقاره‌ی آذری، رده سنی ج، از سیدامیر آل‌نبی از تبریز، در ساز قوپوز گروه سنی الف از اسماء میکائیلی از مشکین‌شهر تقدیر کردند.
در بخش موسیقی ترکمن، ساز دوتار ترکمن نیز هیئت داوران شرکت‌کننده‌ای را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب نکردند و رده‌ی سنی ب لقمان امانیان و همرا پورقاز در رده‌ی سنی ج از بندرترکمن شایسته‌ی تقدیر ویژه دانستند و لوح تقدیر و جایزه نقدی را به این دو نوازنده تقدیم کردند.
 
در بخش موسیقی بوشهر، ساز نی‌انبان، گروه سنی ج، هیئت داوران محسن آقایی عطاآباد و ساناز یوسفی بوشهری از بوشهر را شایسته‌ی تقدیر ویژه دانستند و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی را به این دو نوازنده اهدا کردند.
 
در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان، ساز دوتار رده‌ی سنی الف، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی اول تشخیص ندادند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی خود را به یاسمین تنها از مشهد به عنوان رتبه‌ی دوم و محمدامین شیری از تایباد و کیان واحدی از تربت جام مشترکاً به عنوان رتبه‌ی سوم دادند.
 
در رده‌ی سنی ب، نیز هیئت داوران هیچ‌‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی اول ندانستند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره را به همایون حامدی از تربت جام به عنوان رتبه‌ی دوم و مصطفی تیموری از تربت جام به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا کردند.
هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان رده‌ی سنی ج را شایسته‌ی رتبه‌ی اول تشخیص ندادند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره را مشترکاً به علی شیری مشهدریزه از تایباد و علی پورعطایی محمودآبادی از تربت جام به عنوان رتبه‌ی دوم و نیز مشترکاً به ساویس آقامحمدی از تربت جام و فریبا پورعطایی محمودآبادی از تربت جام به عنوان رتبه‌ی سوم تقدیم کردند.
 
در این بخش همچنین از سجاد رضایی‌نسب، نوازنده‌ی دوتار شهر کاشمر تقدیر شد.
در شاخه‌ی آواز تربت جام نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبین دُرپور به عنوان برگزیده و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی معادل نفر سوم به محمدامین امینی خلیلی تعلق گرفت.
در بخش دوتار موسیقی شمال خراسان، رده‌ی سنی الف، مهدی عقیقی علی‌آباد از قوچان رتبه‌ی اول، مصطفی اسلامی از شهریار و فرهاد اسلامی از شیروان مشترکا رتبه‌ی سوم را کسب و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره را دریافت کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی دوم تشخیص نداده است.
 
در رده سنی ب، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی اول تشخیص ندادند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی را به سعید هوشمند از شیروان به عنوان رتبه‌ی دوم و مشترکاً به شهاب رضازاده از شیروان و امیر پاشا آذری از تهران به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا کردند.
 
در رده سنی ج، نیز حسن تایانلوی‌بیک از شیروان و مظاهر حدادیان فاروجی از فاروج مشترکاً رتبه‌ی اول، اعظم کارگرفلاح از شیروان و مریم مروّج از قوچان مشترکاً رتبه‌ی سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره کسب کردند. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی دوم تشخیص ندادند.
 
در این شاخه همچنین هیئت داوران با اهدای لوح از دیانا رجبی‌پرکنی از مشهد تقدیر کردند.
در بخش ساز تنبور، رده‌ی سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به پویا عباسی از کرمانشاه به عنوان رتبه‌ی اول، حافظ کریمی از کرند غرب به عنوان رتبه‌ی دوم و وریا کریمی از کرند غرب و بهداد رضایی از صحنه مشترکاً به عنوان رتبه‌ی سوم تعلق گرفت.
 
در رده‌ی سنی ب، سهیل رستمی از کرمانشاه رتبه‌ی اول، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی را کسب کرد. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی دوم تشخیص ندادند و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره را به سیدسروش رحیمی‌نیا از تهران و علی مومیوند از همدان را مشترکاً به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا کردند.
 
در گروه سنی ج، نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره مشترکاً به رامتین کاکاوندی از صحنه و میلاد محمدی برشاهی از کرمانشاه به عنوان رتبه‌ی اول، ادریس غلامی بیامه از اندیشه به عنوان رتبه‌ی دوم و مصطفی عزیزی از کرمانشاه به عنوان رتبه‌ی سوم تعلق گرفت.
در بخش آواز و تنبور نیز هیئت داوران در رده سنی الف، سجاد رضایی از سرپل ذهاب را به عنوان برگزیده انتخاب کرده و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره را به او اهدا کردند.
در رده‌ی سنی ب، علی کمالی از دالاهو رتبه‌ی اول، سیروان شیروئی از دالاهو رتبه‌ی دوم و حامد ناجی از الوند رتبه‌ی سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت کردند.
در گروه سنی ج هیچ شرکت‌کننده‌ای حضور نداشت.
 
در شاخه‌ی ساز دف، رده‌ی سنی الف، وحیده نقیبی از ایلخچی رتبه‌ی اول، کی‌ناز کیاالوندی
از گرگان رتبه‌ی دوم و امیر مرادی از صحنه رتبه‌ی سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت کردند.
 
در رده‌ی سنی ب، بر اساس نظر هیئت داوران، تمام اجراها در این گروه سنی از سطح بسیار خوبی برخوردار بود و رقابت بین شرکت‌کنندگان بسیار نزدیک بود. بر این اساس تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به غزل میرزایی از شوشتر و منا ملایی از سنندج مشترکاً به عنوان رتبه‌ی اول، شادی غلامی از سنندج به عنوان رتبه‌ی دوم و غزل رحیمی از اهواز به عنوان رتبه‌ی سوم تعلق گرفت.
 
در گروه سنی ج، نیز سامان میمنت از قروه رتبه‌ی اول، رامتین کاکاوندی از صحنه رتبه‌ی دوم و مشترکاً علی پورعطایی محمودآبادی از تربت جام و نازنین نره‌ائی از بوشهر رتبه‌ی سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت کردند.
 
در شاخه ساز نرمه نای و ضرب کردی، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی جشنواره به دونوازی نرمه نای کیومرث محمودی و اسماعیل محمودی از بوکان به عنوان رتبه‌ی اول، دونوازی نرمه نای و ضرب کردی مژگان سیدی بوکانی (نرمه نای) و مژده سیدی بوکانی (ضرب کردی) از بوکان به عنوان رتبه‌ی دوم و مشترکاً دونوازی نرمه نای و ضرب کردی آروین دباغی (نرمه نای) و امید دباغی (ضرب کردی) از بوکان و کریم صالحی یکشوه (نرمه نای) و متین حسینی (ضرب کردی) از بوکان به عنوان رتبه‌ی سوم اهدا شد.
 
در بخش آواز هوره، نیز هیئت داوران با اهدای لوح، جایزه‌ی نقدی معادل نفر سوم و تندیس از سجاد رضایی از شهر سرپل ذهاب تقدیر ویژه کردند.

برگزیدگان بخش موسیقی کلاسیک
بعد از اهدای جوایز برگزیدگان بخش موسیقی نواحی، نماهنگی از ایام برگزاری جشنواره‌ی دهم موسیقی جوان پخش و نیلوفر هادی سهی، نوازنده‌ی ویولا و پریناز حیدری‌نژاد، نوازنده‌ی گیتار، شرکت‌کنندگان بخش موسیقی کلاسیک، به اجرا پرداختند و سپس با حضور هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک برگزیدگان این بخش معرفی شدند، به طوری که در شاخه‌ی ساز ویلن رده سنی الف، ارس سان احمدی از تهران رتبۀ اول و صبا بنائیان از مشهد رتبۀ دوم، و سارا نادری از اصفهان و علیرضا آذربو از تهران به طور مشترک رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی کسب کردند.
در رده‌ی سنی ب، بهزاد جعفریان از اصفهان رتبۀ اول و نگارالسادات میرلوحی فلاورجانی از اصفهان رتبه‌ی دوم و مصباح کرم‌بخش از شاهین‌شهر و هادی هادی‌لو از گرگان به‌طور مشترک رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند. هیئت داوران همچنین هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص ندادند.
 
در ردۀ سنی ج، سامان نافعی‌کوهی از لنجان رتبۀ اول و فرشاد شیرانی از اصفهان و فرمهر حسن‌بیگلو به طور مشترک رتبۀ دوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی کسب کردند. هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص ندادند.
 
در شاخه‌ی ساز ویولا، ردۀ سنی الف، شرکت‌کننده‌ای حضور نداشت. در گروه سنی ب، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته رتبۀ اول تشخیص نداد. روزبه حجت‌پناه از تهران رتبۀ دوم و آریان زمانی‌علویجه و سیدعلیرضا نمکیان‌یزدی به طور مشترک رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در گروه سنی ج، تنها وحید دلاور از شیراز از سوی هیئت داوران تقدیر شد.
 
در شاخه‌ی ساز ویُلنسل، ردۀ سنی الف، صبا فردوسی و پریا مولایی از تهران به طور مشترک رتبۀ اول را به‌همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی کسب کردند. نیلوفر میرزانبی‌خانی از تهران رتبۀ دوم و ثنا شهمیری از تهران رتبۀ سوم را کسب کردند.
 
در گروه سنی ب، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد. مُنا ایقانی و یاسمن کوزه‌گر به‌طور مشترک رتبۀ سوم را همراه با تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی کسب کردند.
 
در ردۀ سنی ج، هیئت‌داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد. سیده‌هنگامه حسینی از کرج رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی کسب کرد.
 
در ساز پیانو، ردۀ سنی الف، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تشخیص نداد. مهتاب روح صداقت و شیدا فرزین به طور مشترک رتبۀ دوم و کوروش بت‌فریب رتبۀ سوم را با تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی کسب کردند.
 
در ردۀ سنی ب، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی از سوی هیئت داوران به یاسمین حسین‌زاده از اصفهان به عنوان رتبۀ اول و سارا صوفی‌سیاوش از تهران به عنوان رتبۀ دوم تعلق گرفت. همچنین هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص نداد.
 
در ردۀ سنی ج، رتبۀ اول از سوی هیئت داوران به متین (رضا) لادانی از تهران و رتبۀ دوم به حسین برادران از تهران به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی تعلق گرفت. همچنین هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص نداد.
 
در شاخۀ ساز گیتار، ردۀ سنی الف، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تشخیص نداد. تارا آقاخانی از تهران و هستی بیرقی از فیروزکوخ به طور مشترک رتبۀ دوم و ملیکا بلندمتی رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی کسب کردند.
 
در ردۀ سنی ب، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی اول تشخیص نداد و تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره را مشترکاً به پرهام پاک‌نژاد از نیشابور، و رضا نیکزاد از شهرکرد به‌عنوان رتبۀ دوم اهدا کردند. سینا درخشی چوان‌علیا از تبریز و محمد سُلگی از قم به طور مشترک رتبۀ سوم را دریافت کردند.
 
در گروه سنی ج، نیز هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تشخیص نداد و تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره به عطا رستگار از تهران به عنوان رتبه‌ی دوم و مجید رادمرد از تهران به عنوان رتبۀ سوم اهدا کردند.
 
در شاخه‌ی ساز فلوت، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تا سوم تشخیص نداد و کیمیا شیدایی در ردۀ سنی الف از سوی هیئت داوران تقدیر شد.

در شاخۀ ساز اُبوا، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه تشخیص ندادند و پارمیدا سلطانی از تهران در ردۀ سنی الف از سوی هیئت داوران تقدیر شد.
در شاخۀ ساز کلارینت، در گروه سنی ج، یلدا احسانی از تهران از سوی هیئت داوران تقدیر شد. جایزۀ تقدیرشوندگان سازهای کلارینت، اُبوا و هورن معادل نفر دوم در نظر گرفته شد.

هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی جوان شد مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با قرائت حکم دبیری هومان اسعدی همراه بود به طوری که این هنرمند برای پنجمین‌بار دبیری این جشنواره را عهده‌دار شد.
 
در این حکم که از سوی علی مرادخانی معاون هنری وزیر به هومان اسعدی ابلاغ شده، آمده است:
«جناب آقای دکتر هومان اسعدی، نظر به دانش و تجربیات ارزشمند جنابعالی در پنج دورۀ گذشتۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان و نیز نتایج مطلوب و موفق حاصل از این رخداد مهم هنری کشور، بدین‌وسیله جنابعالی به دبیری دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان منصوب می‌شوید. از خداوند متعال توفیق روزافزونتان را خواستارم.

برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی
دهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با اهدای جوایز برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی به پایان رسید، به طوری که با حضور هیئت داوران تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی در بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی (حفظ کل ردیف) آریا طبیب‌زاده قمصری از همدان، به عنوان نفر اول، عارف شاهدی‌نواز خلجان و فردین میرزاحسینی به‌طور مشترک رتبۀ دوم، و محسن تقی‌پور، کاوان کریمی و کسرا منصور مشترکاً رتبۀ سوم تعلق گرفت.
 
در شاخۀ ساز تار، رده‌ی سنی الف، سیدعلی نظام‌الدینی از اراک رتبۀ اول، اشکان نایبی از میانه رتبۀ دوم، و علیرضا غلامیان از تهران و آرمان سیف‌نژاد از اصفهان مشترکاً رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
 
در ردۀ سنی ب، محمدرضا یونسی از آباده رتبۀ اول، آرمان توکلی از تهران و سینا غمگسار از مراغه مشترکاً رتبۀ دوم، و آناهیتا جزء رمضانی از تهران و بیتا مالکی از اصفهان نیز مشترکاً رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
 
در رده سنی ج تندیس، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد و سیدحسین آستانداری از یزد رتبۀ سوم را کسب کرد.

در شاخۀ ساز سه‌تار ردۀ سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره مشترکاً به ایلیا بازیاری از بوشهر و علی قنبری‌ایلخچی از ایلخچی به عنوان رتبۀ اول، و امیرمحمد عسگری‌نژاد از قزوین به عنوان رتبۀ دوم، و حافظ کریمی از کرمانشاه تعلق گرفت.
 
در ردۀ سنی ب، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تشخیص نداد. محمدجواد احمدزاده از تهران و سارا ایمانی از همدان مشترکاً رتبۀ دوم، و نیما ابراهیمی از تهران و محمدامین مولایی از ملارد رتبۀ سوم را مشترکاً به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
 
در رده سنی ج، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ اول تشخیص نداد. حمیدرضا عبادی از رشت رتبۀ دوم، و میثم ثقفی از یزد و آمنه رجبی از تهران مشترکاً رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
 
در شاخۀ ساز سنتور ردۀ سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره به کارن احمدی از سنندج و سروش حاجی‌طالب از تهران مشترکاً به عنوان رتبۀ اول، مهران آقاخانی از شهر ری به عنوان رتبۀ دوم، و ملیکا قیطاسوند از کرج به عنوان رتبۀ سوم اهدا شد.
 
در ردۀ سنی ب، فرهاد امینی‌ملکی از تهران رتبۀ اول، سهیل دیاری‌بیدگلی از تهران رتبۀ دوم، و بهزاد حمیدیان از اهواز رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
در ردۀ سنی ج، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره به حسین حاج‌اله‌یاری از قم به عنوان رتبۀ اول و مریم رشیدفرخی از کرمان و بهزاد شایان‌فر از تهران مشترکاً رتبۀ دوم، و احمد ایروانی محمدآبادی از اصفهان رتبۀ سوم تعلق گرفت.
 
در شاخۀ ساز قانون، ردۀ سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره به آتنا عبدالهی‌دهکردی از شهرکرد به عنوان نفر اول، سارا مجیدی‌نژاد از تهران نفر دوم، و پریا فرهادی از اصفهان به عنوان نفر سوم رسید.
در گروه سنی ب، هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان را شایسته‌ی رتبه تشخیص نداد و ارشیا آغنده از تهران از سوی هیئت داوران تقدیر شد.
در شاخۀ ساز کمانچه، ردۀ سنی الف، امیرحسین بیگی از زرین‌شهر رتبۀ اول را کسب کرد. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ دوم تشخیص نداد. همچنین علی کهن‌کن از تهران و دامون قاسمی از تهران مشترکاً رتبۀ سوم را دریافت کردند.
در ردۀ سنی ب، بهنام بیات از همدان و پیام سرپرست یکتا از تهران مشترکاً رتبۀ اول، رسول رشید از مشهد رتبه‌ی دوم، و دل‌آرام زمانی‌مدنی از تهران رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت کردند.
در ردۀ سنی ج، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی جشنواره به سیدمحمدصادق شاه‌ولایتی از خوانسار به عنوان رتبۀ اول، سیاوش طاهریان از کرج رتبۀ دوم، و متین آهنگری از تهران رتبۀ سوم تعلق گرفت.
در شاخۀ ساز عود، ردۀ سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره به صدرا ساعی‌دهقان از کرج به عنوان رتبۀ اول، و آرمین صفاتی از مراغه به عنوان رتبۀ دوم، و امین پیرینه از بابل به عنوان رتبۀ سوم تعلق گرفت.
در ردۀ سنی ب، نیز آوا ارّه‌سازان از تهران رتبۀ اول، بهادر قدیمی از کرج رتبۀ دوم، و آریا لطیف‌پور از تهران رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند. همچنین در گروه ج  هیچ شرکت‌کننده‌ای به مرحلۀ نهایی راه نیافته بود.
در شاخۀ آواز، ردۀ سنی الف، هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان را شایسته رتبۀ اول و دوم تشخیص نداد و سجاد حسین‌زاده از اهر رتبۀ سوم را دریافت کرد.
در ردۀ سنی ب، امیرعلی خیاط‌زاده از آمل رتبۀ اول، و پوریا عابدینی از ابهر و سیدجواد موسوی از خمینی‌شهر مشترکاً رتبۀ دوم، و مسعود آزین و امین جباری از تهران مشترکاً رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
در ردۀ سنی ج، عماد توکلی از الیگودرز رتبۀ اول، مسعود رزاز زاده از اصفهان رتبه دوم و شهریار کریمی از تبریز رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کردند.
در شاخۀ ساز تنبک، ردۀ سنی الف (1)، محمدحسین سجادی از اراک و صدرا شانظری از اصفهان مشترکاً رتبۀ اول، محمدجواد شریف از شهررضا رتبۀ دوم، و محمدامین گنجی از الیگودرز رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.
در شاخۀ ساز تنبک، ردۀ سنی الف (2)، مجید رضا دوست از نیشابور رتبۀ اول، محمدسجاد شیرعلی از شهرضا رتبۀ دوم، و مرتضی زارعی از کرج و شیوا واحدی از مبارکه مشترکاً رتبۀ سوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.
در ردۀ سنی ب، بهنام میرزاهاشمی از شیراز رتبۀ اول، امین صانعی از زرقان و ستار محمدی از بهارستان مشترکاً رتبۀ دوم را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی کسب کردند. همچنین هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص نداد.
در ردۀ سنی ج، نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی به محسن جزی از اصفهان به عنوان رتبۀ اول، سینا باقری از شهرضا و مصطفی هاشم‌زاده از اصفهان مشترکاً به عنوان رتبۀ دوم تعلق گرفت. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایستۀ رتبۀ سوم تشخیص نداد.
در ساز نی، ردۀ سنی الف، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی به علیرضا محمدی از قم به عنوان رتبۀ اول، سینا صائبی‌راد از مشهد به عنوان رتبۀ دوم، و مریم توکلی از خمینی‌شهر، نیما صدیق‌زاده دلوی از تبریز و مهدی نوروزی از فلاورجان مشترکاً به عنوان رتبۀ سوم اهدا شد.
در ردۀ سنی ب، تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی به  عباس کرمی از تهران به عنوان رتبۀ اول، حامد انصاری از قزوین رتبه‌ی دوم، و آرمان خوشبویی از اصفهان به عنوان رتبۀ سوم تعلق گرفت.
در رده‌ی سنی ج، امین کُریوند از الیگودرز رتبۀ اول را به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزۀ نقدی دریافت کرد. هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را شایسته‌ی رتبه‌ی دوم و سوم تشخیص نداد.

نظر شما